2021-06-11, 17:31
Medlem
Som rubriken lyder är det någon som minns bröderna malm? En något lågmäld serie från början av 70talet om fyra bröder på Södermalm i Stockholm.
Kom på serien på SVT pley kanske inte världens roligaste TV serie men ett tids dokument över Stockholm och svenskarna på 70 talet. Den yngre generationen skulle nog inte uppskatta den men kanske mera. Vi som är födda på 60talet och äldre vi var ju ändå med på den tiden även om vi var unga.
Citera
2021-06-11, 17:59
Medlem
Såg några avsnitt för ett halvår sedan. Bröderna spelas av Sven-Eric Gamble, Olof Thunberg, Stig Grybe och Ulf Brunnberg. Gamble har man nästan glömt - kul att se Brunnberg som riktigt ung. Avsnitten ligger fortfarande kvar och har man några år på nacken finns det all anledning att se om det hela.

Mycket sämre har gjorts genom åren. Snoken är också sevärd...
Citera
2021-06-11, 20:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas09
Som rubriken lyder är det någon som minns bröderna malm? En något lågmäld serie från början av 70talet om fyra bröder på Södermalm i Stockholm.
Kom på serien på SVT pley kanske inte världens roligaste TV serie men ett tids dokument över Stockholm och svenskarna på 70 talet. Den yngre generationen skulle nog inte uppskatta den men kanske mera. Vi som är födda på 60talet och äldre vi var ju ändå med på den tiden även om vi var unga.

Jodå, de minns jag väl. I paritet med NP Möller. Två gamla klassiska serier. Lågmälda som du träffsäkert kallar dem.

Skulle inte funka i dagens fladder-TV.
Citera
2021-06-11, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jodå, de minns jag väl. I paritet med NP Möller. Två gamla klassiska serier. Lågmälda som du träffsäkert kallar dem.

Skulle inte funka i dagens fladder-TV.
Nej ska kolla in mp Möller också. Tycker bröderna malm var en mysig serie visar Stockholm som det engån såg ut och när söder malm var en arbetar stadsdel. Nej den skulle som du själv säger inte passa in i dagens tv utbud
Citera
2021-06-11, 23:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas09
Nej ska kolla in mp Möller också. Tycker bröderna malm var en mysig serie visar Stockholm som det engån såg ut och när söder malm var en arbetar stadsdel. Nej den skulle som du själv säger inte passa in i dagens tv utbud

Ja, tänk så mycket klassisk Söder det finns på film. Söderkåkar, Fogelström, Rännstensungar ...

Kvartar tre trappor upp med bakgårdar och portvakter. Ett liv i all tragik man ändå bara kan drömma om.
Citera
2021-06-12, 11:24
Medlem
Citat:
Ja, tänk så mycket klassisk Söder det finns på film. Söderkåkar, Fogelström, Rännstensungar ...

Kvartar tre trappor upp med bakgårdar och portvakter. Ett liv i all tragik man ändå bara kan drömma om.
Tror ändå den på den tiden var människorna kanske lycklare vem vet. Men ingen större stess och man brydde sig om grannar och sina medmänniskor. Inte för att jag skulle vilja byta till ute dass och dragit inne har dragit ändå i miljon progmmets lägenheter. Kan tänka mig vilket lyks de som blev tvungen att flytta då hela innerstaden lykssanerades på 70talet
Citera
2021-06-12, 22:14
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:

Rännstensungar utspelar sig i Malmö.
Citera
2021-06-12, 22:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Rännstensungar utspelar sig i Malmö.

http://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=4935#plot-summary

Svensk Fimdatabas - Rännstensungar (1974)

Handling:

Citat:
I ett hus på Bellmansgatan i Stockholm är det liv och rörelse. Där har frukt- och grönsakshandlaren Jaffe sitt lager. Där springer Bigge-gänget och busar med den griniga portvakten Malinda Karlsson.
Citera
2021-06-12, 22:33
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
http://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=4935#plot-summary

Svensk Fimdatabas - Rännstensungar (1974)

Handling:

Pjäsen hade premiär i Malmö och filmen från 1944 är inspelad i Malmö och utspelar sig där.
Citera
2021-06-12, 22:53
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Pjäsen hade premiär i Malmö och filmen från 1944 är inspelad i Malmö och utspelar sig där.

Det fråntar på inget sätt att mitt exempel om Söder inte stämmer.
Citera
2021-06-12, 23:01
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Det fråntar på inget sätt att mitt exempel om Söder inte stämmer.

Du nämnde inte vilken film det är ändå originalet som räknas. Sedan jag håller med det finns en tendens som har pågått länge att framställa Södermalm som den trevliga och gemytliga delen av Stockholm som har pågått i flera decennier. Men av någon anledning verkar det vara den stroppigaste och mest tillgjorda delen av Stockholm.
Senast redigerad av Avsiktaren 2021-06-12 kl. 23:08.
Citera
2021-06-13, 07:38
Medlem
Oj. Jag trodde jag var ensam om att komma ihåg den serien.Såg den som barn på 70talet. Minns att den unga brodern åkte MC och spelades av Uffe Brunnberg. SVT satsade ganska hårt på kvalitets-tv på den tiden och detta program var nog ganska bra. Dock vågar jag inte gå in på Öppet arkiv och se om programen. Förutom tidigare nämda namn medverkade även Georg Rydberg,Börje Ahlstedt och jan Malmsjö,de ni....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in