2021-06-11, 14:35
Medlem
Alla demonstranter viste att det skulle bli bråk. Alla kanske inte var där för att bråka, men alla var definitivt medvetna om att det skulle bli stökigt och var helt ok med det.
Det sågs som någonting spännande och som en stämningshöjare

På den här tiden så härjade reclaim the streets-rörelsen ganska frekvent och de var vana vid att polisen i princip inte ingrep mot dem så det måste ha varit lite av en chock för dem när polisen faktiskt gick till motangrepp.

Jävligt synd att den lille horungen som blev skjuten inte blev träffad i ansiktet.
Citera
2021-06-11, 15:04
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Det är alltså 20 år sen jag insåg att svensk public service och TV4 faktiskt ljög tittarna rakt i ansiktet. Det var av misstag man råkade visa när den 19-årige läkarsonen blev skjuten rakt framifrån mitt under sitt gatstenskast mot polisen. I flera dagar hade media uppgett att han var skjuten i ryggen. Media ljög.

Vet ej vad svt och tv4 sa, men aftonbladets rubrik var "Polisen sköt rätt i magen".

Se bild 3: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VGer1/tva-skot-en-kula-traffade
Citera
2021-06-11, 15:38
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Jag satt och drog i skinnsäcken när detta hände.. true tho ^^,
Citera
2021-06-11, 15:53
Medlem
insertrandomnames avatar
Jag gick på en gymnasieskola i Göteborg då, och kom tillbaka till ett tomt skåp. Dum som man var hade man alla skolböcker, räknemaskiner och annat av värde där. Fick aldrig se grejerna igen.
Citera
2021-06-11, 16:11
Medlem
Blev olagligen beordrad av polis att stanna i min lägenhet under flera timmar, då de satte upp något camp för kravall-folket utanför. I närheten av Järntorget. I övrigt riktigt dålig idé på alla plan, som gjorde livet surt för massor av människor under många veckor.
Citera
2021-06-11, 17:08
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Här är när Westberg kastar sten: https://media2.nyatider.nu/wp-content/uploads/2020/04/hannes-westberg-01.jpg

Var på den bilden ser du kollegor som skyddar en skadad polis på marken?

Annan bild från tillfället: https://skvitts.files.wordpress.com/2011/06/hannes-sten.jpg?w=489&h=313
Inte heller där ser jag någon skadad polis på marken.
Vad i mitt inlägg stämmer inte?

Det finns (fanns?) video från SVT som lades ut i TV, det finns flera vittnen som styrker mitt inlägg. Både inom polisen och utanför polisen,

Att du väljer bilder där den skadade polismannen inte syns, berättar tydligt din agenda.
Citera
2021-06-11, 17:34
Medlem
bunnyboys avatar
För många var Göteborg inte början, utan en del av en längre upptrappning där poliser ofta gick in och spöade demonstranter och grep hundratals (Reclaim the City 1999 på Götgatan, Ekofinmötet i Malmö med mera). Efter Gbg 2001 bytte man taktik till det som kallas SPT.

Men jag tror att många var redo att bita ifrån i Göteborg. Efter att polisen lagt en ring av containrar runt Hvitfeldtska (måste ha planerats långt i förväg) så hindrades 600 pers från att demonstrera mot Bush. Inga ”vapen” hittades såklart, men konfrontationerna var igång.

På fredagsmorgonen angreps en demonstration på väg mot Svenska Mässan där mötet hölls, polisen gick in och lät hundarna gå loss. Människor pressades tillbaka men jagade sen iväg polisen och sen klirrades en del rutor på Avenyn.

På fredagskvällen var det reclaimfest som polisen också gick in i, sparkade folk som satt sig ner i protest.

I samband med detta är nog mitt starkaste minne: några poliser plockade upp tidigare kastade gatstenar och slängde mot folkmassan. Men det var bara 3-4 poliser och de fick ett vredesutbrott efter sig och en trillade. Då smällde skotten runt om oss (varningsskott men parken låg högre upp än polisen) och platsen tömdes. Först i det läget då dussintals poliser skyndat till och få demonstranter var kvar så sköts Westberg.

Se gärna Uppdrag Granskning eller någon av alla andra filmer på Youtube
Citera
2021-06-11, 17:43
Medlem
... att någon fick en kula i arslet...
Citera
2021-06-11, 18:05
Medlem
bunnyboys avatar
Förutom det mest spektakulära så var ju demonstrationerna imponerande: ingen avskräcktes utan det var 20.000 på gatorna på lördagen. Där demonstrerade alla ifrån AFA till fackföreningar. Det var ju en global rörele då: folkrörelsernas globalisering mot eliternas globalisering.

Och det slår mig när jag ser dokumentärerna ”Hotet mot demokratin” och ”Så gör vi i Göteborg” att det var väldigt bra styrda demonstrationer, snygga banderoller ett bushhuvud stort som en gillestuga och bara allmänt mer kreativt än idag. Och vem kan mobilisera så mycket folk idag även utan polisattacker men med sociala medier?
Citera
2021-06-11, 18:41
Medlem
Tror det var sista gången svenskarna gjorde riktigt kaoz likt människor med andra etniciteter som dock gör det hela tiden. Fast skillnaden är ju att svenskarna då, trots vänsterblivenhet, stod upp emot något värt att kämpa mot - globalism.
Citera
2021-06-11, 18:47
Medlem
Frontlinjens avatar
Minns att folket i huvudsak tyckte polisen agerat föredömligt. Sossarna i Gbg gav en ros till alla poliser som deltagit i kommenderingen.

Uppdrag Granskning under ledning av Janne Josefsson gjorde en väldigt vinklad granskning av polisens insats.

Polisfacket som inte gillade ”konkurrensen” från Beredskapspolisen la i stort ett veto mot att de skulle använts, vilket hade begärts av kommenderingschefen. Hade bevakningen av toppmötet skötts av dem kunde fler poliser satts in i centrum.

En annan anekdot var det självsäkra uttalandet från italienska polisen om att de minsann inte skulle hantera ett toppmöte i Genua senare samma år på samma ”amatörmässiga” sätt som den svenska. Där kände sig sedan några karabinjärer i en bil så hotade av en demonstrant som skulle kasta en brandsläckare mot den att de sköt honom. I huvudet. Och backade sen över honom med bilen och körde iväg
Citera
2021-06-11, 19:11
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
Jag minns att jag blev osams med Hannes Råstam på Göteborgs universitet när jag anstod mig att ställa obekväma frågor om hans och Janne Josefssons film. Att de tog demonstranternas parti. Jäklar vad sur han blev.
Att bli ifrågasatt av en liten student, han var ju kung av Göteborg.
Osmart av mig också, med tanke på att Råstam satte mitt betyg. Den mest pompösa skitstövel jag träffat. Frid över hans minne.
Senast redigerad av Dubbel.ankeborgare 2021-06-11 kl. 19:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in