• 1
  • 2
2021-06-11, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Nu vet jag inte vilken relation du har till dina nära, men att måla upp en falsk bild för dem är inte långsiktigt bra. Även om det är svårt så tror jag att det kan vara bra att berätta hur det är. Det är säkert jobbigt, men förhoppningsvis blir det lättare när det kommit ut. Att gå runt och bära på ett krav, inte bara från sig själv, utan även andras förväntningar blir inte bra.

Under mina studieår hade jag aldrig någon bra studieteknik. Jag lärde mig aldrig det. Det är något som jag ångrar. Jag rekommenderar dig att läsa på om det. Jag tycker nästan det är något trasigt i den svenska skolan att man förväntar sig lära sig saker, men ingen lär en hur man skall studera. Sök på nätet, finns massor med information där.

Vad framtida arbetsgivare kan tycka är svårt att säga, speciellt när jag inte vet vad det är för utbildning. Jag pluggade själv till ingenjör och det är inte ovanligt att det tar längre tid än planerat. För mig gjorde det det, och jag har aldrig haft några problem med det.

Detta är bara en gissning, men har du väl kommit in på en utbildning så kan du väl ta studieuppehåll och sedan fortsätta ett år senare? Jag hade det ett halvår och jobbade, var inga problem att fortsätta efter det. Kolla med en studievägledare på din skola, men jag tror inte du behöver söka in på nytt om du väl kommit in och börjat.

Allmänt så vill jag skicka med dig tre tips som inte har med skolan att göra, men som får en att må bättre generellt: Ät nyttigt, motionera, sov ordentligt.

Lycka till!

Tack för att du tog tid att kommentera!
Det första jag ska göra är att kontakta studievägledare gällande studieuppehåll och se vad som gäller. Skall nog börja med att skapa ordentliga rutiner över sommaren och lära mig studieteknik på riktigt.
Citera
2021-06-11, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulornas-kaka
Hur ser dina vardagliga rutiner ut?
Har du missbruksproblematik?
Tränar du regelbundet?

Det finns många sätt att få motivation. En av de vägar är att aktivt motionera var och varannan dag 👍

Skaffa dig rutiner som disciplinerar dig. Bryt gamla mönster och bygg nya. Lättare sagt än gjort såklart, men möjligheterna är oändliga.

Lycka till!

Tyvärr har alla rutiner slutat funka helt. Allt har blivit oregelbundet sen man varit hemma dygnet runt. Inget missbruk som tur var är (om man inte räknar skärmtid).

Måste försöka bygga upp nya rutiner till sommaren så borde resten bli lite enklare
Citera
2021-06-11, 01:43
Medlem
Symptms avatar
byt utbildning helt och hållet och gör det du "vill" göra egentligen.
Citera
2021-06-11, 05:09
Medlem
häng inte läpp för det, det är bortkastad tid att lägga så mycket tid
på att lära sig lögner och hjärntvätt.
hela utbildningssystemet är upplagt för att passa eliten så alla kan bli
lydiga slavar som tänker rätt.
jag har bara gått högstadiet och kunde räkna ut det här.
det enda det går ut på är att testa minnet.
Senast redigerad av livsavnjutare 2021-06-11 kl. 05:12.
Citera
2021-06-11, 10:11
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bouttopray
Hej!

Flyttade halvvägs över hela landet för ett drygt ett år sedan för att studera på universitet. Jag kom in på mitt program på håret på grund utav HP och då var jag tvungen att kompromissa lite med det jag sökte.

Studierna senaste året har bara gått utför, (jag var inte världens bästa student på gymnasiet men jag höll mig på C/B nivå) det började bra men med andra våg av COVID och fler lockdowns så vart skolan helt och hållet online. Jag gillar verkligen min linje och tycker det vi studerar är intressant, men jag har haft stora svårigheter att fokusera då studierna bedrivs hemifrån. Studerar bäst i grupp med andra men har varit så svårt då alla är hemma och att man inte riktigt lärt känna sina studiekamrater. Min studieteknik är inte bra och det har varit ett stort problem. Men nu på senaste har allt känts så hopplöst att jag haft svårt att ens börja eller försöka studera inför tentor.

Allt det har lett till att jag kuggat hälften av mina kurser (4). Det innebär att jag inte kommer vara CSN berättigad till nästa år. Det här har jag stressat över senaste månaderna. Jag får en sån panik då jag tänker på vad jag ska ta mig till till nästa termin. Jag måste ha pengar för att betala min hyra och mat det innebär att jag måste försöka skaffa deltidsjobb (vilket också känns som en rejäl svårighet). Det känns som att jag ligger så långt bakom och då jag inte klarade studierna detta år så vet jag inte hur jag ska lyckas nästa år med ett jobb och ännu färre kamrater då de jag lärt mig känna detta år inte kommer ta om så många kurser.

Alla i min närhet tror jag är så smart som tagit mig in på universitet och har stoppat höga förväntningar på mig, har inte vågat berätta för någon om hur dåligt det går och det får mig att må piss. Jag skulle vilja hoppa av och bara börja om från början när skolan bedrevs som vanligt och det inte fanns något jäkla skitvirus. Men då jag inte har betygen för att ta mig in igen på samma linje så känner jag mig fast. Vill inte hoppa av och studera HP, skulle skämmas för mycket. Oroar mig också ifall framtida arbetsgivare skulle tycka något om att man inte klarat ett år och gjort om det sen.

Allt har bara kollapsat sakta men säkert och jag har bara stått och kollat på. Mår så fasansfullt dåligt. Vet inte om detta passar studier forumet bättre men det får hamna här.
Förklara hur du planerar dina studier, när du benar ut det så brukar bristerna vara tydliga. Vilka typer av studier är det?

Gå till biblioteket eller något, plugga in någon lowfi grej i hörlurarna och zona ut. Att sitta hemma är döden.
Citera
2021-06-11, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Förklara hur du planerar dina studier, när du benar ut det så brukar bristerna vara tydliga. Vilka typer av studier är det?

Gå till biblioteket eller något, plugga in någon lowfi grej i hörlurarna och zona ut. Att sitta hemma är döden.

Är ingenjörsstudier. Till en början så var planen egentligen att gå på lektionerna sen sammanfatta och plugga vidare med klasskamraterna efter på plats, sen tar man läxor på helgen. Men sen började man vara hemma och då rasade allt, kunde inte hålla fokus i mer än 30 minuter åt gången och svårt att diskutera med klasskamrater.

Hade önskat jag kunde ta mig till biblioteket men pga COVID får man inte trängas där å plugga. Bara in och ut å låna böcker
Citera
2021-06-11, 11:29
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bouttopray
Är ingenjörsstudier. Till en början så var planen egentligen att gå på lektionerna sen sammanfatta och plugga vidare med klasskamraterna efter på plats, sen tar man läxor på helgen. Men sen började man vara hemma och då rasade allt, kunde inte hålla fokus i mer än 30 minuter åt gången och svårt att diskutera med klasskamrater.

Hade önskat jag kunde ta mig till biblioteket men pga COVID får man inte trängas där å plugga. Bara in och ut å låna böcker
Planera mer istället, det måste finnas någonstans där du kan plugga som inte är hemma. Café?
Citera
2021-06-11, 15:26
Medlem
TH4TSitMANNENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Det är inte botten som är farlig utan vägen dit.

Det känns hemskt nu men lovar att omgivningen snabbt accepterar att du inte är skapt för att plugga utan accepterar att du får söka ett vanligt jobb istället.

Eller så kavlar du upp armarna och jobbar istället.

Hur kavlar man upp armarna?
Citera
2021-06-11, 18:20
Medlem
Sheerans avatar
Du har fått bra tips i tråden, med hänsyn till det praktiska men även det moraliska.

Det är okej att misslyckas, i en perfekt värld skulle detta framgå ännu tydligare även i den akademiska världen. Det är en viktig livsläxa som kommer göra dig starkare om du är ödmjuk inför den och tillåter dig själv att lära dig genom erfarenheten. I resten av ditt liv kommer du leva med dig själv, och en felriktad inre kompass som ett resultat av oärlighet mot dig själv och din omvärld kan leda till konsekvenser du kanske inte ens kan förutspå idag. Lös den situationen först, du kommer känna tyngden av ångesten släppa från dina axlar.

Sedan tar du de praktiska stegen. Du har redan inlett en dialog med studievägledare - perfekt. Det kan innebära att du behöver ta studieuppehåll på ett sex månader till ett år, möjligtvis längre. Studierna kommer finnas kvar senare. Hur är din boendesituation? Har du studentboende och blir av med det kan du överväga att flytta hem till föräldrarna, eller kanske bli inneboende hos någon bekant. Svälj hedern, arbeta ett tag och bygg upp ett sparande. Beroende på hur långt det tar så kan många saker hinna förändras i ditt liv, och då tar du dem steg som känns rätt för dig i den stunden.

Jag förstår att det känns otroligt jobbigt just nu, jag ska precis ta examen från min treåriga utbildning där det sista året var helt på distans. Det är verkligen en helt annan konstform att få det att fungera, men efter ett halvår av trial-and-error hade jag utvecklat något som fungerade relativt bra. Främst var det att behålla tydliga rutiner och betrakta studier som ett heltidsjobb med utsatta tider. Upptäckten av Pomodoro-tekniken (25 minuter aktiva studier, 5 minuter vila. Repetera i intervaller) gjorde mycket för att behålla ett ständigt fokus. Det kanske låter löjligt, men att klä upp mig som att jag skulle gå till föreläsningar hjälpte också mycket för mitt fokus.
Citera
2021-06-14, 00:32
Medlem
Du behöver kanske kortare sjukskrivning och kontakt med kurator eller psykolog. Ibland finns det sådana på universitet och högskolor. Annars kolla med vårdcentral.

Om du missar en tenta är det inte hela världen. Är rätt många som missar mindre tentor och får göra om. Men kolla om inte högskolan eller universitetet har psykolog eller kurator, och tala om hur du mår, att du vill ha samtalstöd. Absolut inte mediciner och skit.

Det är värdelöst att försöka lösa sådana här problem långsiktigt via nätet, förutom råd och reflektioner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in