2026-05-24, 13:26
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
bäst att handla på apotea ,handlar man för över 300 kr är det gratis med bud som kommer efter 5 på dagen men funkar inte med kyld medicin då får man beställa på nätet ock hämta ut på sitt närmsta fysiska apotek då går det snabbt ock smidigt
Jo det skulle inte vara så dumt, men tyvärr fungerar det inte för mig eftersom jag oftast jobbar fram till sjutiden och har svårt att planera min tid efter buden. Men vore jag pensionär med bättre tid så skulle jag tveklöst följt ditt goda råd.
Citera
2026-05-24, 13:59
Medlem
Apotek idag känns rätt meningslöst, det tar tid och de vill alltid byta ut läkemedlet mot någon annan sort eller så har de inte varan inne.

När jag handlar på Apotea så kan jag välja fritt och produkten brukar komma en till två dagar senare, ser också till att alltid ha ett lager med mediciner där hemma så att de inte hinner att ta slut.
Citera
2026-05-24, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Jo det skulle inte vara så dumt, men tyvärr fungerar det inte för mig eftersom jag oftast jobbar fram till sjutiden och har svårt att planera min tid efter buden. Men vore jag pensionär med bättre tid så skulle jag tveklöst följt ditt goda råd.

posten levererar mellan 17.00-22.00 ock de ringer innan de kommer så det går säkert att få de att komma efter 20.00
Citera
2026-05-24, 15:25
Medlem
en annan fördel med att beställa på nätet är om man har nån medicin som ofta är slut är det lätt att kolla de olika apotekens saldo t ex ozempic som kan vara svår att få tag i men jag har lyckats byggt upp ett lager så jag klara mig ett år framåt ,har dessutom 2 uttag kvar till högkostnadsskyddet går ut i oktober
Citera
2026-05-24, 15:46
Medlem
Jag hoppas verkligen att farmaceuter jobbar långsamt. Jag har arbetat ”i kassan” (som ”apotekstekniker” fast utan att ha gått motsvarande YH) och det var ganska ofta det var fel i ordinationerna. Deras roll är egentligen konsultativ gentemot läkare. Med något fler kliniska farmaceuter går det säkert snabbare. Jag behövde vara jättenoga själv i och med lagerhållning av läkemedel samt även med receptfritt och saker så som hudvård. Apotekare och receptarier har det allra sista ansvaret avseende läkemedel. Vill du att din läkare slarvar?
Citera
2026-05-24, 23:18
Medlem
Självklart är det jätteviktigt att det blir rätt, men ofta tar det en satans lång tid, kanske delvis för att många av kunderna är äldre.

Men jag fick jag en gång en miniföreläsning, där tjejen bl.a. upplyste mig om att jag inte skulle krossa tabletterna, och jag hade lust att säga att jag hade tagit dessa tabletter i åtta år och att jag inte är utvecklingsstörd, och hade även kunnat svara med kära lilla du i förminskande syfte, men eftersom jag är snäll så gjorde jag inte det.
Citera
Igår, 08:02
Medlem
Har du nummerlappen efter mig så behöver du inte vänta länge.

Jag hämtar ut mitt recept lika snabbt som jag betalar för ett paket mjölk på ica. Har leg och betalkort redo för jag är inte efterbliven.

Det är något med äldre, de blir dumma i hövvet och låtsas att det är första gången de betalar med betalkort.. som om de inte har gjort detta i 20år redan
Citera
Igår, 08:20
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring

Jag hämtar ut mitt recept lika snabbt som jag betalar för ett paket mjölk på ica. Har leg och betalkort redo för jag är inte efterbliven.

Här är du ett föredöme. Jag liksom TS har noterat att kunderna på apotek knappast är tids effektiva. Jag har namnet på medicin nedskrivet på en lapp, samt som du, har nödvändiga handlingar lätt tillgängliga. Svarar kort och informativt, om jag får frågor - allt för att ta upp så lite tid som möjligt.
Citera
Igår, 13:25
Medlem
Citat:

Jo men receptarien kommer ju kika lite, särskilt om du har flera olika recept, äfråga om du vet hur medicinen fungerar osv. Detta tar ju en liten tid som inte tar om du köper mjölk.
Citera
Igår, 13:29
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:

Det är något med äldre, de blir dumma i hövvet och låtsas att det är första gången de betalar med betalkort.. som om de inte har gjort detta i 20år redan

Ja och så ska de ställa en miljon frågor om sin medicin trots att det är samma som de ätit i 20 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in