Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-06-09, 22:50
Medlem
Jag har länge funderat på ett litet företag och sett massa minustaplar år efter år och undrar hur det ens överlever. Men så tänker jag nu att jag vet ju inte riktigt hur man tolkar alla uppgifter där.

om vi säger ett diverse https://www.allabolag.se/5565540878/snickar-pojkarna-ab fast om det är röda staplar alla år.

Är detta dåligt och hur vet man det och i sådan fall om det är dåligt varför överlever det? Det företag jag tänker på har en grön stapel typ år 2015 allt annat är rött..Massa minussiffror överallt.

Vill inte spotta mig själv så jag vill inte nämna det bolaget.
Citera
2021-06-09, 23:00
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jag har länge funderat på ett litet företag och sett massa minustaplar år efter år och undrar hur det ens överlever. Men så tänker jag nu att jag vet ju inte riktigt hur man tolkar alla uppgifter där.

om vi säger ett diverse https://www.allabolag.se/5565540878/snickar-pojkarna-ab fast om det är röda staplar alla år.

Är detta dåligt och hur vet man det och i sådan fall om det är dåligt varför överlever det? Det företag jag tänker på har en grön stapel typ år 2015 allt annat är rött..Massa minussiffror överallt.

Vill inte spotta mig själv så jag vill inte nämna det bolaget.

Det är ju rätt små pengar som bolaget du länkar förlorat. Ägaren hade säkert kunna ta ut en lägre lön för att visa vinst, men har av olika skäl valt en något högre lön. Så länge bolaget har likviditet och positivt eget kapital gör det inte så mycket om bolaget redovisar förlust.

I vissa bolag kan förluster dessutom vara redovisningstekniska snarare än verkliga (stora icke-kassaflödespåverkande avskrivning osv).
Citera
2021-06-09, 23:00
Medlem
Bolaget du länkade har tillgångar på ungefär 1 miljon kronor, så om de går minus 100k per år så överlever de 10 år utan att få aktietillskott (dvs pengar från sina ägare).

Du tänker kanske varför man ens håller på såhär som bolag om man går minus? Kan finnas flera anledningar. Ägaren kanske är anställd i bolaget och tar ut lön på 600k per år, så trots att bolaget går minus varje år så tjänar ju faktiskt ägaren på att bolaget lever vidare (600-100= +500k per år).

Enkelt förklarat!
Citera
2021-06-09, 23:08
Medlem
Rörelseresultat (EBIT) -230
Resultat efter finansnetto -230
Årets resultat -230

Tecknat ej inbetalt kapital 0

Anläggningstillgångar 55

Omsättningstillgångar 600

Tillgångar 650

Eget kapital -286 -56 -2

Obeskattade reserver 0
Avsättningar (tkr) 0
Långfristiga skulder 0
Kortfristiga skulder 940
Skulder och eget kapital 650

Nettoomsättning per anställd (tkr) 580

Personalkostnader per anställd (tkr) 500

Rörelseresultat, EBITDA -230

Nettoomsättningförändring 8%

Du Pont-modellen -36%

Vinstmarginal -8
Bruttovinstmarginal 100,00%

Rörelsekapital/omsättning -12
Soliditet -45
Kassalikviditet 55%
Citera
2021-06-09, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är ju rätt små pengar som bolaget du länkar förlorat. Ägaren hade säkert kunna ta ut en lägre lön för att visa vinst, men har av olika skäl valt en något högre lön. Så länge bolaget har likviditet och positivt eget kapital gör det inte så mycket om bolaget redovisar förlust.

I vissa bolag kan förluster dessutom vara redovisningstekniska snarare än verkliga (stora icke-kassaflödespåverkande avskrivning osv).

Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Bolaget du länkade har tillgångar på ungefär 1 miljon kronor, så om de går minus 100k per år så överlever de 10 år utan att få aktietillskott (dvs pengar från sina ägare).

Du tänker kanske varför man ens håller på såhär som bolag om man går minus? Kan finnas flera anledningar. Ägaren kanske är anställd i bolaget och tar ut lön på 600k per år, så trots att bolaget går minus varje år så tjänar ju faktiskt ägaren på att bolaget lever vidare (600-100= +500k per år).

Enkelt förklarat!

Se inlägget ovanför.
Citera
2021-06-09, 23:11
Medlem
Det som gör att företag går i kk är till 99% att likviditeten inte räcker till. Dvs. man har inte kontanta medel att betala sina skatter eller leverantörer/bank. Ett företag KAN gå back och fortfarande ha positivt kassaflöde, dvs att cashen på kontot ökar. Detta beror på att resultatet dras ned av de avskrivningar företaget måste göra i bokföringen (värdeminskning av bokförda tillgångar). Denna värdeminskning sker ju utan att företaget måste slanta upp cash.

I det långa loppet holkas ju dock företagets substans och uthållighet ur, dvs att man har tomma fickor om det "smäller till". Ingen bank i världen går in och räddar dig då, eftersom det saknas säkerhet.

Det är därför viktigt för alla företag att gå med vinst för att få täckning för värdeminskning och dessutom accumulera upp en reserv att kunna ta av om något händer. Ett byggföretag kan ju tex. drabbas av ett stort garantikrav närsomhelst.
Citera
2021-06-09, 23:15
Medlem
Citat:
Se inlägget ovanför.
Vad är det du vill ha svar på?

Ser ut som att bolaget går med förlust och har negativt eget kapital - vilket är en varningsflagga.
Citera
2021-06-09, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schloenern
Det som gör att företag går i kk är till 99% att likviditeten inte räcker till. Dvs. man har inte kontanta medel att betala sina skatter eller leverantörer/bank. Ett företag KAN gå back och fortfarande ha positivt kassaflöde, dvs att cashen på kontot ökar. Detta beror på att resultatet dras ned av de avskrivningar företaget måste göra i bokföringen (värdeminskning av bokförda tillgångar). Denna värdeminskning sker ju utan att företaget måste slanta upp cash.

I det långa loppet holkas ju dock företagets substans och uthållighet ur, dvs att man har tomma fickor om det "smäller till". Ingen bank i världen går in och räddar dig då, eftersom det saknas säkerhet.

Det är därför viktigt för alla företag att gå med vinst för att få täckning för värdeminskning och dessutom accumulera upp en reserv att kunna ta av om något händer. Ett byggföretag kan ju tex. drabbas av ett stort garantikrav närsomhelst.

tack för förklaring

Allså jag är bara vanlig anställd men har börjat kolla upp sånt här när jag söker jobb, en hastig titt i alla fall tänker jag kan vara vettigt. Ska jag välja att jobba på två olika bolag och har svårt att välja så kan man ju ta till det här minst tycker jag.
Citera
2021-06-09, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Vad är det du vill ha svar på?

Ser ut som att bolaget går med förlust och har negativt eget kapital - vilket är en varningsflagga.

haha oj förlåt.

jag vill veta om sånt som du sa här. TACK

jag vet att vi som anställda kanske inte behöver hänga upp oss men jag har jobbat på företag där man ska snåla på så konstiga grejer så jag har börjat tänka att det är för att visa sin makt snarare än att det faktiskt är vettigt. En jag jobbade för ville inte ens åtgärda bromsarna på en bil vilket kändes rätt skevt. Andra snålar på verktyg allså förslitningsgrejer för nån hundralapp som man ska få och har rätt till och ska inte stå för ur egen ficka man det gjorde jag för att slippa tjafsa.

jag vill läsa på lite mer så att jag själv kan tolka dom där siffrorna. Jag kan noll men tolkar röda saker och sånt som har ett minus som dåligt typ, på den nivån är det.
Citera
2021-06-09, 23:25
Medlem
Citat:
tack för förklaring

Allså jag är bara vanlig anställd men har börjat kolla upp sånt här när jag söker jobb, en hastig titt i alla fall tänker jag kan vara vettigt. Ska jag välja att jobba på två olika bolag och har svårt att välja så kan man ju ta till det här minst tycker jag.

Mycket bra tänkt av dig.

En gyllene regel är att företag som går dåligt går oftast sämre än det ser ut.
Detta eftersom de tvingas vända på varenda sten som finns eller fiffla för att få ihop siffrorna.

Företag som går bra, går oftast bättre än det ser ut.
Detta för att man då bokför så mycket som möjligt som kostnad för att slippa beskattning. Här finns med andra ord "dolda reserver" Man har ganska stora möjligheter att påverka resultatet mao. De har också råd att betala dig bättre lön, pension, förmåner etc.
Senast redigerad av Schloenern 2021-06-09 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in