2021-06-09, 22:42
Medlem
Om företaget man jobbar på har semester om man har 14 dagars uppsägningstid. Måste man jobba dom 14 dagarna eller gäller det från datumet man säger upp sig även om man teoretiskt inte jobbar då eftersom det är semester.?
Citera
2021-06-09, 22:59
Medlem
Du menar om du kan ta semester/ha semester under uppsägningstiden?

Ja, förutsatt att du har semesterdagar som täcker det som med vanlig semester.
Citera
2021-06-09, 23:03
Medlem
Tolkar din fråga såhär:
Låt säga att du är på semester i 2 veckor och säger upp dig första dagen på semestern. Du behöver i teorin aldrig komma tillbaka till jobbet isåfall.
Citera
2021-06-09, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tevolution
Du menar om du kan ta semester/ha semester under uppsägningstiden?

Ja, förutsatt att du har semesterdagar som täcker det som med vanlig semester.

Jobbar inom bemanning. Trivs inte 100 på det jobbet man är stationerad på och dom har semester och fabriken är stängd. Känns som man inte är så sugen att komma efter semestern bara. Är ju dock ej anställd av dom utan hos bemanningsföretaget.
Citera
2021-06-10, 00:40
Medlem
killawifes avatar
Säg upp dig då. De kan inte TVINGA dig att komma till jobbet hur som. De enda som kan hända är att man innehåller lön men är det ett bemanningsjobb så har man väl knappt nån lön ändå så vad spelar det för roll?

De flesta företag har alltid en person som har som uppdrag att kolla mail och åka till arbetsplatsen nån gång under semestern för att kolla så det finns kvar typ. Har du då skickat en uppsägning så har du gjort ditt, du behöver inte komma tillbaka efter semestern. Det spelar heller ingen roll om de bekräftar din uppsägning, men det är bra att skicka ett mail där du kan se om de öppnat det. De flesta mailservicar har en sån funktion idag.
Citera
2021-06-10, 13:11
Medlem
Svarta-Tulpanens avatar
Där jag jobbar kan man inte kräva att få ta ut semester under uppsägningstid. Jag trodde det var så överallt.
Citera
2021-06-10, 19:13
Medlem
killawifes avatar
När jag sa upp mig så drog jag bara hem och kom endast tillbaka för att skriva på papperen. Chefen var väl medveten om att han skulle få ett helvete om han tvingade mig att jobb under uppsägningstiden så detta är ju lite av en förhandling mellan arbetstagare och arbetsgivare. Men rent generellt så får man inte ta semester under uppsägningstiden MEN, om man redan har bokat sin semester innan och de godkänt den så får man ta ut semestern även om man sagt upp sig.
Här har ju hela företaget semester så det vore ju väldigt konstigt om de skulle tvinga nån att vänta i en månad med att säga upp sig. Det är lite annorlunda regler för bemanningspersonal dock så jag vågar inte lova hur det ser ut men rent generellt är det ofarligt att säga upp sig och bara dra från vilket jobb som helst. Man blir liksom inte stämd på miljoner som folk verkar tro. I de jobb där sånt skulle vara applicerbart så har man som regel kontrakt som hindrar det från att ske.
Citera
2021-06-10, 20:55
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Tulpanen
Där jag jobbar kan man inte kräva att få ta ut semester under uppsägningstid. Jag trodde det var så överallt.
Nej, om den inte redan är godkänd som nämndes ovan. Däremot har man rätt till semesterersättning, så då får man iaf mer pengar.
Citera
2021-06-11, 08:30
Medlem
Svarta-Tulpanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Nej, om den inte redan är godkänd som nämndes ovan. Däremot har man rätt till semesterersättning, så då får man iaf mer pengar.

Ja jag läste lite slarvigt. Om hela företaget har semester så är det troligt att de inte vill att man ska jobba även om man har uppsägningstid. Om du har två veckors uppsägningstid så får du gå efter två veckor efter du meddelat att du säger upp dig hur som helst, men du kan inte kräva att ta ut innestående semestertid, även om du antagligen kommer få det i detta fall.

Men om man har fått semester godkänd och dagen efter säger upp sig, är det verkligen sant att företaget inte kan kräva att man jobbar hela uppsägningstiden då? Det tror jag, det vore det rimliga. Om man säger upp sig borde inte den godkända semestern vara självklar längre.
Citera
2021-06-11, 12:45
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Tulpanen
Ja jag läste lite slarvigt. Om hela företaget har semester så är det troligt att de inte vill att man ska jobba även om man har uppsägningstid. Om du har två veckors uppsägningstid så får du gå efter två veckor efter du meddelat att du säger upp dig hur som helst, men du kan inte kräva att ta ut innestående semestertid, även om du antagligen kommer få det i detta fall.

Men om man har fått semester godkänd och dagen efter säger upp sig, är det verkligen sant att företaget inte kan kräva att man jobbar hela uppsägningstiden då? Det tror jag, det vore det rimliga. Om man säger upp sig borde inte den godkända semestern vara självklar längre.
Men så är det. Är semestern godkänd får de inte ta tillbaka den bara för att du säger upp dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in