Citat:
Ursprungligen postat av
f30malmo
Nej, det finns absolut de som hittar andra lösningar eller inte behöver neuroleptika, eller bara behöver det vid enstaka tillfällen. Alla har rätt till sin egen kropp och ett eget liv, och att själva välja.
Ska kanske då tillägga att 90% av de som tar tyngre neuroleptika är negativt inställda till den, även när de tycker sig behöva den så mår de samtidigt dåligt.
Jag kommer ingenstans i livet med neuroleptikska mediciner, har testat 3 olika och alla gör typ samma sak med mig. Jag blir fortsatt sjukskriven med dom och finner ingen väg tillbaka till jobbet, blir väldigt lat och tjock, får också väldigt förvrängda känslor och tankar. Har aldrig känt mig självmordsbenägen någonsin förens jag började med neuroleptika och jag känner mig mycket gladare på livet utan. Men jag har neuroleptika vid behov om det skulle gå illa för mig men när jag ser tillbaka på livet innan jag ens testat medicinen så såg det mycket bättre ut. Det gör att jag inte gillar medicinen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Galen-Ekorre
Jag har fått en diagnos utan att ha utretts över huvud taget och jag har aldrig ens träffat läkaren som gjort utredningen. Läkaren har skrivit i utredningen vilka test, etc som utförts under utredningen trots att testen aldrig har ägt rum. Jag känner några som också fått diagnoser utan att ens ha träffat läkare och gjort utredning så visst finns det folk som inte borde tillåtas arbeta med människor inom sjukvården.
Jag tycker det är bisarrt att sätta en diagnos utan att ha gjort en riktig utredning för det, enbart för att läkaren tror sig veta att man har en viss diagnos pågrund av att man mått dåligt och sökt hjälp på psykiatrin. Visst, det kan visa sig att jag nu har schizoaffectiv syndrome utan utredning. Typ som att få jobbet utan en arbetsintervju.
Citat:
Ursprungligen postat av
sheuer77
Jag skulle råda dig att försöka diskutera med din läkare och be denne att ni sätter er ner och att hen förklarar vad diagnosen innebär för just dig.
Läkaren och jag kommer inge bra överens med varann och därav har jag bett om att få byta läkare. För att få prata med någon annan om det här ämnet och även då kunna diskutera om en utredning och eventuella behov av medicineringar. Men jag blir inte hörd på det sättet jag känner att jag har behov av, när jag berätta till läkaren att jag ville byta läkare så skrattade han bara och sa nåt i stil med att det kan jag glömma.