• 8
  • 9
2021-06-13, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
https://www.ekonomifakta.se/Artiklar...i-samre-tider/

Det är alltså de arbetsföra idag som finansierar dagens utbetalningar av inkomstpensionerna.
I praktiken är AP-fonderna snarare ett transfereringssystem där ett års inbetalningar betalas ut igen under samma år. Det är alltså de arbetsföra idag som finansierar dagens utbetalningar av inkomstpensionerna. Förenklat bygger detta system på att summan av ett års inbetalningar måste vara lika stor som summan av samma års utbetalningar, annars går inkomstpensionssystemet med underskott. AP-fonderna sitter visserligen på buffertar och kan klara av en tid av underskott, men om man inte får bukt på underskotten kommer det att leda till att AP-fondernas kapital efter ett tag tar slut och därmed inte längre kan betala ut några inkomstpensioner. Därför har systemet en inbyggd ’broms’ som ska förhindra långsiktiga underskott och göra systemet långsiktigt hållbart.

Ja i praktiken så används pengarna som betalas in idag först till att betala ut pensionerna och sen görs det investeringar för resten. Att man valt att göra så är för att det minskar administrationskostnaderna och det ändrar på inget sätt hur systemet är uppbyggt eller vad du som individ får utbetalat i pension.

Att AP-fonderna inte skulle kunna klara av att det betalades in mindre pengar än vad som betalades ut under en längre tid är också fel. Även i den extrema situationen att alla i hela sverige blev arbetslösa så har AP-fonderna en buffert på ungefär fyra år, en väldigt bra buffert med tanke på hur nytt det nuvarande pensionssystemet är.

Istället för att ta ekonomifakta/svenskt näringslivs ord som sanning(det är faktiskt en intresseorganisation som jobbar med opinionspåverkan) tycker jag du borde köpa lite facklitteratur istället och läsa på hur vårt pensionssystem egentligen är uppbyggt.
Citera
2021-06-13, 18:53
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Man behöver flytta utomlands för att få någonting för sina skatte pengar!!!!

Vad får du för all skatt du betalar i sverige?

Tryggt??? Polisen kommer ju fan inte. Finns ej.
Svenska vården?😂
Skolan😂

Nej fy fan, när man börjar tjäna riktigt bra är det dags att dra. Landstinget tar väl 11% av lönen. Sjukt mycket. Billigare för oss som tjänar mycket pengar att betala privat vård. Och jävlar vilken vård man får. Dumma svenkar skulle bara veta hur en riktig vård fungerar och vad man får för service!

Jag behöver inte ha någon kontakt med varken Polisen, skolan eller vården så vem fan bryr sig😆😂😂
Citera
2021-06-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Jag behöver inte ha någon kontakt med varken Polisen, skolan eller vården så vem fan bryr sig😆😂😂

Ha ha ännu värre, du betalar mycket skatt för absolut ingenting!!!

Smart!!!!!!

Du lever kanske på Socialbidrag
Citera
2021-06-13, 20:19
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Ha ha ännu värre, du betalar mycket skatt för absolut ingenting!!!

Smart!!!!!!

Du lever kanske på Socialbidrag

HaHa, det är väl ännu värre om man behöver ha kontakt med polis och vården, själv slipper jag det. Hade jag haft socialbidrag så skulle jag knappast kunna spara runt 26-27000 kr i månaden😆😎😎
Citera
2021-06-13, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
HaHa, det är väl ännu värre om man behöver ha kontakt med polis och vården, själv slipper jag det. Hade jag haft socialbidrag så skulle jag knappast kunna spara runt 26-27000 kr i månaden😆😎😎

Nej det är sant!!!!

Men du måste betala mycket skatt för ingenting!!!!! Sjukt. Hade du lämnat det piss land hade du kunnat spara ännu mer.

Jag lämnade sverige hyfsat rik, efter 13 år i Usa med långa arbets dagar och hårt arbete.

Pensionerad!!!!! 43 år gammal.
Citera
2021-06-13, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teriir
Ja i praktiken så används pengarna som betalas in idag först till att betala ut pensionerna och sen görs det investeringar för resten. Att man valt att göra så är för att det minskar administrationskostnaderna och det ändrar på inget sätt hur systemet är uppbyggt eller vad du som individ får utbetalat i pension.

Att AP-fonderna inte skulle kunna klara av att det betalades in mindre pengar än vad som betalades ut under en längre tid är också fel. Även i den extrema situationen att alla i hela sverige blev arbetslösa så har AP-fonderna en buffert på ungefär fyra år, en väldigt bra buffert med tanke på hur nytt det nuvarande pensionssystemet är.

Istället för att ta ekonomifakta/svenskt näringslivs ord som sanning(det är faktiskt en intresseorganisation som jobbar med opinionspåverkan) tycker jag du borde köpa lite facklitteratur istället och läsa på hur vårt pensionssystem egentligen är uppbyggt.

Jag vet precis hur systemet är uppbyggt, hur mycket som finns i AP-fonderna och min uppfattning är att det borde vara en premireserv istället. Min beräknade pension sjunker konstant år från år trots att jag tjänar över 7,5 basbelopp. Många som vet mindre känner sig lurade.

När systemet beslutades var det hög inflation och höga löneökningar. Sedan kom Göran Persson och kapade inflsationen. Löneökningarna blev lägre = midre tillskott till pensionssystemet. Därefter kom Reinfeldt med jobbskatteavdrag som motverkade höga lönekrav. Samtidigt fick pensionärerna både sämre pension på sigt och inget jobbskatteavdrag. Nu undrar både pensinärer och blivae pensinärer varför det blir så låg pension. Systemet var konstruerat för en annan tid och ingen har haft modet att i grunden ändra det trots att förutsättningarna radialt ändrats.
Citera
2021-08-05, 15:51
Medlem
blattepower85s avatar
Första och kanske enda inlägget här, men jag vill skryta.

Jag jobbar i Asien på ett universitet och min snittlön senaste året var 89k/mån, inkl. extrajobb utöver min vanliga lön men exkl. aktievinster. Att jag har gratis boende via jobbet hjälper också med privatekonomin eftersom jag bor i en storstad med dyra hyror.

Sparar ganska mycket (snitt 37k/mån senaste året) men inte för att jag har något mål om hus, bil, resor eller ekonomisk självständighet utan helt sonika för att jag inte tycker om att använda pengar. Kommer inte från en rik familj och lärde mig att leva på existensminimum under studenttiden, som blev lång p.g.a. doktorandstudier. Jag köper därför fortfarande i princip allt begagnat, inkl. kläder, möbler och mobiltelefoner.

Det blir också mycket mat med kort datum, men en sak jag unnar mig är dyrare ingredienser i livsmedelsbutiker. Äter också en del ute även fast det aldrig blir lyxrestauranger. På senaste tiden har jag funderat på att köpa bil (billig men charmig gammal rishög) för att kunna åka på utflykter då och då, men det känns som en oförsvarlig extravagans.

Att ha ekonomisk trygghet är skönt, men jag är också medveten om att jag kan dö när som helst och skulle därför vilja spendera mer. Kommer bara inte på vad det skulle kunna vara.
Citera
2021-08-05, 23:27
Medlem
Ahh, äntligen en kukmätartråd som passar mig som handen i handsken. För närvarande sparar jag i genomsnitt motsvarande 110k SEK per månad och kommer fortsätta maximera mitt sparande i några år till, tills jag kan få ut 6,000+ USD per månad på avkastning av kapital. Detta kommer uppnås innan jag är 40.

Bor och arbetar i Singapore, vilket är väldigt förmånligt ur skattesynpunkt. Målet i slutändan är att bosätta mig någonstans i sydostasien och ta det lugnt, högst sannolikt i Thailand.

Om möjligheten uppenbarar sig så flyttar jag till Thailand innan jag uppnår mitt sparmål, men fortsätter arbeta på distans i ett par år till. Kan dock vara knepigt med visum i detta scenaro. Hoppas på att de introducerar det "digital nomad visa" som det ryktas om.
Citera
2021-08-07, 11:58
Medlem
Sparar just nu runt 50k i månaden. Dock har det tagit fart senaste året och tidigare tre åren har jag kanske sparat 20-30k i månaden.

Målet är att flytta till sverige med 8-10 miljoner om några år (har 5 just nu) så man kan leva bekvämt en ganska lång tid och jobba på egna projekt. Sparar även 14% av grundlönen (100k/månaden) i pension, så blir ett helt okej skyddsnät där om man inte skulle lyckas få ihop det långsiktigt.

Är 35 år, bor i UK.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in