Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Ta som ett konkret exempel en polack som invandrar till Sverige och jobbar med utveckling av självkörning. Vi har inte pyntat 3 MSEK för denna som vi har för svenskar. Vi kommer i praktiken plundra den stackaren på 3 MSEK. Så det kommer in i statskassan.
Sedan får vi högre tillväxt pga att vårt näringsliv får in duktiga invandrare.
Den tillväxten leder sedan till att mitt pensionskapital räknas upp mer än det annars gjort.
Så invandring leder till att jag får högre pension.
Nä men kära någon! Det är väl inga ekonomiska problem med invandrare som kommer och arbetar?
Problemet börjar med de som kommer och INTE arbetar utan går i decennier och i många fall livet ut på bidrag. Personer som har bott här i 20-30 år och knappt kan ett ord svenska. DET är en belastning ekonomiskt.
Hur i helvete du inte kan begripa något så enkelt, är bortanför mitt förstånd. Det är ju för helvete underförstått att vi pratar om de som är en ekonomisk belastning och inte de som är en ekonomisk vinst. Varför i helvete skulle människor som är en ekonomisk vinst leda till lägre pensioner eller höjd pensionsålder?
Men du begriper väl kanske själv att vi inte kan försörja hur många människor som helst på socialbidrag? Ju fler vi måste försörja utan motprestation, desto längre kommer de som arbetar att få arbeta och då är det inte alls konstigt att pensionsåldern höjs. Självklart ligger det andra faktorer bakom också, men all denna jävla bidragsfest spär ju bara på problemet ännu mer.