Citat:
Ursprungligen postat av
JagMatarHuslimer
Hej!
Är det bara jag som tycker mig se en stor skillnad i beteende mellan svenska och finska män? Känns som att finnarna är "hårda" på något vis.. tja, lite tystare och ser mycket mer seriösa ut och skrattar/ler inte lika ofta.
För många finnar har vi fortfarande Inbördeskriget, Vinterkriget och Fortsättningskriget kvar i släkten och i blodet.
Må hända att min generation inte ens varit i närheten av krig, men vi känner fortfarande av det i vårt DNA. Vi har vuxit upp med berättelser om de svåra tiderna och det har format oss.
Till skillnad från Svensken som inte varit i krig (officiellt) sedan 1814 och levt som ett fredligt folk (
absolut inget fel med det!) och inte kunnat känna samma anda. Ni känner kanske av Karl XII och era förfädrar när ni läser om Karoliner och lyssnar på Sabaton men det är inte samma sak då ingen lever som var med om det och kan berätta vad de varit med om, utan ni får läsa allt i Historeböcker vilket kan ha mycket fel. Plus att det inte ens kommer i närheten av råheten av att höra från någon som verkligen varit med om krigets terror.