2021-06-07, 21:00
Medlem
Tänker huvudsakligen på prickar och brott som inte har någon påverkan på jobbet man söker.
Senast redigerad av MsMelankoli 2021-06-07 kl. 21:06.
Citera
2021-06-07, 21:06
Medlem
karlskrona1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsMelankoli
Tänker huvudsakligen på prickar och brott som inte har någon påverkan på jobbet man söker.
har du blivit dömd för våld i nära relationer?
Citera
2021-06-07, 21:07
Medlem
Hustlelifes avatar
Väldigt vanligt.
Citera
2021-06-07, 21:14
Medlem
Vi hade instruktioner att inte anställda någon som fanns i belastningsregister sålänge det fanns andra som ansökte.

Vilket jag personligen tyckte var helt sjukt då enda anledningen var "finns ju sökande utan prick i registret" och inte hade med arbetet att göra
Citera
2021-06-07, 21:14
Medlem
Väldigt vanligt. Jag hade ett skitbrott men blev alltid bortsållad från slutomgångarna på jobb jag var väl kvalificerad för.
Citera
2021-06-07, 21:33
Medlem
TheJackets avatar
Fick alla jobb jag var på intervju för medans jag hade en prick. Var bara ärlig och sa vad som hade hänt.
Citera
2021-06-07, 21:39
Medlem
Det stora problemet är att dessa betaltjänster som utnyttjar systemet för att avslöja så mycket privat information som möjligt om folk, aldrig glömmer. Trots att man gallras för att få sin ”andra chans” med rent papper, så är tyvärr dessa lättillgängliga tjänster det stora hotet. Det gör det lätt och snabbt för arbetsmarknaden att sålla ut.
Citera
2021-06-07, 21:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Förmodligen extremt vanligt numera. Är ju bara att Googla numera, så syns det på MrKoll eller Lexbase. Förr fick man ju begära ut handlingar så då var det ju mer jobb.
Citera
2021-06-07, 21:45
Medlem
neuron-drones avatar
Är man utbytbar lär man inte få jobbet. Det är diskriminering. Jag menar, klart man inte vill anställa en vaneknarkare eller våldsman. Men råkar man i gruff på fyllan en gång och får böta eller bli tagen för lite cannabis och bara milt bötesstraff och dessutom för länge sedan så känns det som att de borde skita i det, för det är många som gjort samma sak som inte åkt fast. En olovlig körning kan förstöra ditt liv för att det är så enkelt att kolla. Eller om man tagits fast oskyldig och råkat flippa ut och göra motstånd.

Har man specialkompetens så tror jag de är mycket mer förlåtande och låter en tala om vad som hände på riktigt.

Okvalificerat jobb då är man rökt.

Hur ska man integreras i samhället utan jobb?

Men vi har överflöd på arbetskraft så har man fel hårfärg så kan de välja bort en. Även när det var enklare att få jobb så kunde de välja bort en. Hade en kompis som var stor och stark och skulle klara ett industrijobb men fick inte det för han hade övervikt. Han fick inte en chans. De väntade hellre på en smal som inte var lika stark. Det kan inte alltid gynna dem att göra det urval de gör.
Citera
2021-06-07, 21:46
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Förmodligen extremt vanligt numera. Är ju bara att Googla numera, så syns det på MrKoll eller Lexbase. Förr fick man ju begära ut handlingar så då var det ju mer jobb.
Både MrKoll och Lexbase gallrar domar precis som straffregistret, så det borde inte vara något problem.
Citera
2021-06-07, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Både MrKoll och Lexbase gallrar domar precis som straffregistret, så det borde inte vara något problem.

Inte om man läser olika kommentarer i trådar här om personer vars domar skulle vara borta men fortfarande är kvar i deras system.
Citera
2021-06-07, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlskrona1234
har du blivit dömd för våld i nära relationer?

Nej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in