2021-06-07, 20:51
Medlem
Inom matematiken vet vi tex hur man avgör problemet ”Är naturliga talet x en perfekt kvadrat?” Då är det bara att kvadrera alla positiva heltal från 0 och uppåt tills man nåt en kvadrat större än eller lika med x. Är den lika med x är x en perfekt kvadrat, annars inte.

Men det finns många viktiga problem som vi ännu inte vet hur de ska lösas. Tex P vs NP. Varför vet vi inte hur vissa problem ska besvaras?
Citera
2021-06-07, 20:54
Medlem
Korv-Bajss avatar
För att om vi vet hur ett problem ska lösas så är det inget problem.
Citera
2021-06-07, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
För att om vi vet hur ett problem ska lösas så är det inget problem.
Jag definierar ett problem som en fråga som ännu inte har ett känt svar, men ett definitivt svar.
Citera
2021-06-07, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stigtew
Inom matematiken vet vi tex hur man avgör problemet ”Är naturliga talet x en perfekt kvadrat?” Då är det bara att kvadrera alla positiva heltal från 0 och uppåt tills man nåt en kvadrat större än eller lika med x. Är den lika med x är x en perfekt kvadrat, annars inte.

Men det finns många viktiga problem som vi ännu inte vet hur de ska lösas. Tex P vs NP. Varför vet vi inte hur vissa problem ska besvaras?
Bra fråga! Jag skulle nog svara någonting i stil med detta, men jag har alltså ingen formell utbildning i vare sig filosofi eller matematik, så med stor sannolikhet är det rent svammel:

En matematisk sanning har ju varit sant för all tid när vi väl publicerat ett bevis. Problemen uppstår dock när vi undersöker matematikens grunder. Kurt Gödel visade som bekant att det finns matematiska sanningar som aldrig går att bevisa:
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
I varje konsistent formellt system, tillräckligt för aritmetiken, finns en sann men oavgörbar formel, det vill säga en formel, som inte kan bevisas och vars negation ej heller kan bevisas.
Källa

En del saker som är sanna kan vi kanske aldrig bevisa - P vs. NP kan kanske vara ett sådant problem? Ungefär som stopprolemet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Halting_problem
Citera
2021-06-07, 23:31
Medlem
Hur kommer det sig att vi alls kan någon som helst problemlösning?!

Börja där, innan du ställer den otroligt arroganta frågan du formulerat i rubriken/TS
Citera
2021-06-08, 05:50
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Problem inom matematiken är universala och ser lika ut från alla vinklar. Samhällsproblem och livsåskådningar är subjektiva och dess problem vill alla lösa på sitt sätt, ifall man ens vill dessa sådana "problem".
Citera
2021-06-13, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Bra fråga! Jag skulle nog svara någonting i stil med detta, men jag har alltså ingen formell utbildning i vare sig filosofi eller matematik, så med stor sannolikhet är det rent svammel:

En matematisk sanning har ju varit sant för all tid när vi väl publicerat ett bevis. Problemen uppstår dock när vi undersöker matematikens grunder. Kurt Gödel visade som bekant att det finns matematiska sanningar som aldrig går att bevisa:

Källa

En del saker som är sanna kan vi kanske aldrig bevisa - P vs. NP kan kanske vara ett sådant problem? Ungefär som stopprolemet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Halting_problem

Om något påstående följer från dina axiom måste det gå att bevisa.
Citera
2021-06-30, 23:43
Medlem
Citat:

Matematik kan inte bevisa sig själv från insidan. Det krävs ett steg ut ur matte till "meta-matematik" och så vidare i allt vidare cirklar av "meta".

Det betyder inte att det saknas lösningar till de flesta problem. Det duger gott för mig. Jag har givit upp tanken på en samling av "första principer" ur vilket annat kan härledas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in