Flashback bygger pepparkakshus!
2021-06-07, 19:59
Medlem
Hejsan!

För några veckor sedan, så öppnade jag en BuyMeACoffee konto där folk hade möjlighet att prenumerera och donera pengar till mitt bankkonto (ungefär som Pateron). Jag hade bara 2 prenumeranter medan 7 personer gjorde engångsdonationer. Jag sysslade med att lägga upp videos så att folk kunde ladda ner dom, men jag behövde pengar för att fortsätta betala räkning till en molntjänstföretag.

Från 10 Maj tills nu, så har jag tjänat 1000 kr i brutto via donationer. Men 100 kr drogs av p.g.a. avgifter för in/utbetalningar via Stripe, vilket innebär att jag har fått i slutändan 900 kr till min bankkonto.

Jag insåg inte att BuyMeACoffee inte drog av moms på donationer förens igår när jag tänkte på eventuella deklarationer nästa år. Jag sade till mina 2 prenumeranter att säga upp och laddade ner uppgifterna över de pengar som jag tjänat innan jag avslutade min BuyMeACoffee konto.

Som frågan lyder, hur fasiken skall man deklarera momsfria intäkter från donationer?
Senast redigerad av Hagoromo 2021-06-07 kl. 20:09.
Citera
2021-06-07, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
Hejsan!

För några veckor sedan, så öppnade jag en BuyMeACoffee konto där folk hade möjlighet att prenumerera och donera pengar till mitt bankkonto (ungefär som Pateron). Jag hade bara 2 prenumeranter medan 7 personer gjorde engångsdonationer. Jag sysslade med att lägga upp videos så att folk kunde ladda ner dom, men jag behövde pengar för att fortsätta betala räkning till en molntjänstföretag.

Från 10 Maj tills nu, så har jag tjänat 1000 kr i brutto via donationer. Men 100 kr drogs av p.g.a. avgifter för in/utbetalningar via Stripe, vilket innebär att jag har fått i slutändan 900 kr till min bankkonto.

Jag insåg inte att BuyMeACoffee inte drog av moms på donationer förens igår när jag tänkte på eventuella deklarationer nästa år. Jag sade till mina 2 prenumeranter att säga upp och laddade ner uppgifterna över de pengar som jag tjänat innan jag avslutade min BuyMeACoffee konto.

Som frågan lyder, hur fasiken skall man deklarera momsfria intäkter från donationer?

Du följer skatteverkets riktlinjer för Influerare (influencer), bloggare och spelare (gamer).
https://skatteverket.se/influencer

"Får du varor, tjänster eller pengar i ersättning för utfört arbete är det en inkomst som du ska redovisa på din inkomstdeklaration. Inkomsterna från verksamheten tas antingen upp som lön eller som självständigt bedriven verksamhet (hobby) i inkomstslaget tjänst."

Vad gäller moms så bör du inte omfattas av det:
"Du som har en försäljning där beskattningsunderlaget inte
överstiger 30 000 kronor under ett beskattningsår omfattas av befrielsen för moms. För att du ska kunna bli befriad får ditt beskattningsunderlag inte heller ha varit mer än 30 000 kronor någon gång under de två närmast föregående åren. Befrielsen är frivillig.
Med beskattningsunderlag menas det belopp som momsen läggs
på. Du kan alltså sälja för 37 500 kronor utan att du behöver ta ut moms när du
är befriad från moms om skattesatsen för de varor eller tjänster som du har
sålt är 25 procent."

https://skatteverket.se/foretag/moms/momsregistrering/momsbefrielseforforsaljningpahogst30000kr.4.3152d9 ac158968eb8fd1efe.html
Citera
2021-06-07, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Du följer skatteverkets riktlinjer för Influerare (influencer), bloggare och spelare (gamer).
https://skatteverket.se/influencer

"Får du varor, tjänster eller pengar i ersättning för utfört arbete är det en inkomst som du ska redovisa på din inkomstdeklaration. Inkomsterna från verksamheten tas antingen upp som lön eller som självständigt bedriven verksamhet (hobby) i inkomstslaget tjänst."

Vad gäller moms så bör du inte omfattas av det:
"Du som har en försäljning där beskattningsunderlaget inte
överstiger 30 000 kronor under ett beskattningsår omfattas av befrielsen för moms. För att du ska kunna bli befriad får ditt beskattningsunderlag inte heller ha varit mer än 30 000 kronor någon gång under de två närmast föregående åren. Befrielsen är frivillig.
Med beskattningsunderlag menas det belopp som momsen läggs
på. Du kan alltså sälja för 37 500 kronor utan att du behöver ta ut moms när du
är befriad från moms om skattesatsen för de varor eller tjänster som du har
sålt är 25 procent."

https://skatteverket.se/foretag/moms/momsregistrering/momsbefrielseforforsaljningpahogst30000kr.4.3152d9 ac158968eb8fd1efe.html

Tack så väldigt mycket för svaret!

Nästan alla av mina prenumeranter var från utanför Sverige, så är jag väl kanske ej befriad?

"Befrielsen gäller inte alla transaktioner
Befrielsen gäller egna försäljningar inom landet."

Jag har aldrig tidigare deklarerat manuellt utan istället bara godkänt deklaration som SKV har förifylld.

Vet inte hur man tar upp inkomsterna som jag tjänade i deklarationen

Kikade nyligen på T3-bilagan och den är onekligen komplicerad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in