• 2
  • 3
2021-06-08, 19:10
Medlem
Att pengar går till allmänna arvsfonden när folk dör är ju bra. Bekostar många bra saker i samhället för idrottsföreningar mm. Tyvärr också en del konstiga saker också men min uppfattning är att det mesta är bra.
Citera
2021-06-10, 01:16
Medlem
Felstavarens avatar
Jag har utrett otaliga dödsbon i mina dagar och jag skulle säga att ganska många dör med mer än 100k på kontot.

Om man ser till nettotillgångar får du upp siffran ännu lite mer. Det är ganska vanligt med gamlingar som trillar av pin innan de hunnit sälja av sin sedan länge avbetalade fastighet.

Sedan är motsatsen förstås ganska vanlig också. Särskilt bland äldre ensamma kvinnor. Då har man ofta sett att tillgångarna (efter uppskattat värde på lösöre) uppgår till knappa 20,000. Tragiskt förstås, även om det inte nödvändigtvis betyder att de levt ett dåligt liv på ålderns höst.
Citera
2021-06-10, 19:30
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Det gäller att planera sitt liv. Jag tänker göra vad jag kan för att dö med skuldsaldo.

I nuläget har jag ca 4 miljoner i tillgångar och sparkonto

Har barn som jag självklart vill ge en peng till om dom sköter sig, men först och
främst så skall jag se till att jag fortsätter att leva ett riktigt gott liv i 20-30år till.

Blir svårt att nå mina mål för man vet ju aldrig när man går i graven, men jag
vet att sista fracken inte har några fickor. Vill ju inte ge för mkt i förskott av arv
för att man tror att man skall byta om till träfracken vid 80, när man kanske får
leva 10år till som utblottad fattigpensionär.. blir nog lite svårt att dö med skuldsaldo
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in