2006-05-30, 22:46
Medlem
atomizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salabimm
låter jobbigt om de höjt säkerheten..., får hoppas att de ljuger

fan jag hittade
HTML-kod:
http://www.eckerolinjen.fi/medialibrary/data/boardingcard-{unx6v-wpytx-tbrv7}.jpg
vilket förstör mina planer på att låtsas vara 20, elelr river man av den biten där namn och ålder och sånt står?...hoppas hoppas hoppas!
vore segt om man inte kan köpa någon sprit alls..
EDIT: om det står tillbakaresan på biljetten kanske man inte kan handla på ditvägen heller?
Du behöver inte ora dig över biljetten uppgiftern där fyller du i själv, men jag skulle vilja veta av ren nyfikenhet är det lagligt att köpa drycker på båten om man är 18 eller är det 20 som gäller. Skulle tippa på att de är lagligt att köpa på ditt vägen olagligt hem.
Citera
2006-05-30, 22:56
Medlem
salabimms avatar
Citat:
Du behöver inte ora dig över biljetten uppgiftern där fyller du i själv, men jag skulle vilja veta av ren nyfikenhet är det lagligt att köpa drycker på båten om man är 18 eller är det 20 som gäller. Skulle tippa på att de är lagligt att köpa på ditt vägen olagligt hem.

Skulle jag också tippa på, men varför ska man ha en biljett där namn o saker står på den om man endå skriver i det själv?

Om man skriver i 20 da, o sen inte kan intyga det med leg, vad gör de då?
Eller ska man skriva 18 o hoppas att man får köpa all sprit endå..

Snart får vi alla veta hur det gick..
Citera
2006-05-31, 00:00
Medlem
overtrips avatar
99% av de som åker till åland begår brott när de hämtar hem sprit till Sverige, lagen säger att man måste stanna mer än 20 timmer för att få ta hem tax-free sprit

Saxat från eckerölinjens hemsida;

"För resande bosatta i Sverige gäller avgiftsfriheten endast om utlandsvistelsen varat längre än 20 timmar. Tidsgränsen gäller endast alkohol- och tobaksprodukter "

Därav stämplar man biljetten för avfärd och sedan hemfärd, då begår du ett brott och får inte köpa hem tax-free och måste deklarera varorna. MEN det ser tullen igenom fingrarna på eftersom skulle det vara stenkontroll skulle ingen vilja åka med båten eller hur? Kvittar faktiskt om du är 20 eller inte, får en liten böter om du skulle nu ha maximal otur och fastna i tullen. Enligt lagen så är det fullt lagligt att köpa öl&vin upp till 22% när du är 18år, då det gäller under Finska lagar. Hemresan gäller svensk lag och alla drycker över 3.5% (eller liknande) så måste man vara 20år+.

Hoppas du fått lite frågor besvarade nu, det går bra. Annars ta något fyllo och be han/hon hålla i varorna åt dig om det känns tryggare, man får ju ta in rätt stora mängder. Det är förresten legg koll när du kliver på båten, är du under 18 kan det bli problem, men de kollar inte alltid legg heller.

Ha en trevlig resa och oroa dig inte, Sverige ser genom fingrarna.
Citera
2006-05-31, 12:58
Medlem
Ett tips: köp 2 plattor ivar på vägen till åland, köp ett skåp för 20kr och tryck in plattorna där så slipper ni ta av plattorna från båten när ni går av på åland, då har ni bara tullen i sverige att bry er om när ni går av. Jag är under 20 och har åkt eckerölinjen ca 10 gånger och altid gjort såhär och aldrig blivit stoppad. Polisen har en gång stått utanför tullen i sverige med hundar. Men dom sa inget när jag kom med min pirra med 8 plattor. =)
Citera
2006-05-31, 23:16
Medlem
salabimms avatar
det gick bra iallfall, ingen tull så långt ögat kunde nå.

dock fick jag inte köpa över 22% vilket var lite synd..
sen hade jag med mig för lite pengar så jag kunde inte köpa mellastark alkohol till max elelr tobak heller, men det var en trvlig resa och nu är man två flak och te flarror random likörhalvstarksprit rikare, sjukt egentligen att man kan åka ut ur eu för 40spänn
Citera
2006-06-01, 23:37
Medlem
Ripamans avatar
Är det någon som torskat på smuggel i samband med eckerölinjen? Lite nyfiken
på hur mycket en sån böter skulle gå på..

Fred
Citera
2006-06-01, 23:44
Moderator
tobess avatar
Sammanfogade de två trådar om ekerölinjen som det postades i för tillfället

/Moderator
Citera
2006-06-01, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riegert
De står ju inte där och kollar leg eller så, det är ju narkotika och flyktingar som är deras arbete. Handeln är ju i övrigt fri inom EU.

Åland är inte en del av frihandelsområdet. Det är färför tax free finns kvar.
Citera
2007-03-08, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripaman
Är det någon som torskat på smuggel i samband med eckerölinjen? Lite nyfiken
på hur mycket en sån böter skulle gå på..

Fred

Det undrar jag också ..... ?

*hoppas någon har svar*

*tack*
Citera
2007-03-08, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hartsmar
Eller skaffa ett riktigt kort med ordentlig VISA / MasterCard anslutning.

word!!!

nån som vet om de stämmer att precis när du klivit ombord båten på väg till åland kan du ringa och spärra dit kort och ringa till polisen och anmäla de stulet sen shoppa loss och kröka friskt och betala med "ditt stulna kort" för att de inte spärras förs du kommer iland efter som färjorna inte har on-line uppkoppling med bankerna????
Citera
2007-03-08, 11:09
Medlem
Var lite nyfiken på priserna, men hittade det här:

Citat:
Ombord på Eckerö Linjens fartyg har vi taxfreeförsäljning. P.g.a finsk lagstiftning får vi ej visa produkter med alkoholhalt som överstiger 22 % på internet.

Vad är det för jävla fjanterier?! Priserna ligger annars på Danmark-nivå. Ibland något över, ibland något under..
Citera
2007-03-08, 19:53
Medlem
salabimms avatar
Citat:
Var lite nyfiken på priserna, men hittade det här:

Citat:
Ombord på Eckerö Linjens fartyg har vi taxfreeförsäljning. P.g.a finsk lagstiftning får vi ej visa produkter med alkoholhalt som överstiger 22 % på internet.

Vad är det för jävla fjanterier?! Priserna ligger annars på Danmark-nivå. Ibland något över, ibland något under..

Gå in på den svenska sidan, där visar de alla priserna, altså: .se istället för .fi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in