• 1
  • 2
2021-06-04, 21:34
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det enda jag använder rökt kassler till är som biutfyllnad i sallader.

Tycker du kassler är en dålig köttbit relativt tex korv, skinka, grillkorv, bacon?
Använder du skinka, bacon tex i en gratäng men inte kassler? :-)
Citera
2021-06-04, 21:36
Skivad kassler i ugn med en ananasskiva och lite god stark ost på är god mat. Som tillbehör kan man ha potatisgratäng men bäst är nog ris och currysås. Kombinationen kassler/ananas/curry är inte helt okänd i historien, så det är ett säkert kort.
Citera
2021-06-04, 21:37
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
En riktig Kassler Hawaii består av skivad kassler (kotlett/fläskhaaaaaaare) som steks i smör i panna. Sedan så läggs denna i en ugnsform, eller hellre på en ugnsplåt.

På med champinjonstuvning (stekta burkchampisar, grädde, pos, något redande och soja då), och så ananasringen och osten. In i ugnen tills köttet blir torrt.

Serveras med ris, och den extra champinjonstuvning som krävs för att få lite mindre av torrhet i köttet.

Visst, kassler och svampstuvning går som smort med lite sötma ifrån ananasen
Citera
2021-06-04, 21:48
Medlem
StigAllans avatar
Kassler är griskotlett i bit och marinerad samt nätad.

Har aldrig varit sugen på en kasslerrätt annat än nödproviant.

Skiva kasslern i 5 mm skivor och tärna den sen.
Funkar i wokrätter med skivad lök, morötter och vad annat du kan tänka dig som sojasås, hoisinsås, oystersås lite sesamolja.
Ta det du har hemma i grönsaksväg.
Citera
2021-06-04, 22:33
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Tycker du kassler är en dålig köttbit relativt tex korv, skinka, grillkorv, bacon?
Använder du skinka, bacon tex i en gratäng men inte kassler? :-)

Gör sällan gratänger. Kött, korv och bacon har annorlunda tillämpningsmetoder för mig.
Citera
2021-06-04, 23:06
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Gör sällan gratänger. Kött, korv och bacon har annorlunda tillämpningsmetoder för mig.

Styckdetaljen brukar benämnas som kotlettrad och om man benar ur den så blir det en benfri kotlett. ... Saltar du in och röker en benfri kotlettrad så kallas det för kassler.

Kassler / Kotlett . Jag älskar kotlett och äter det ofta men det är inget större fel på kassler heller
Vissa kan man uppfatta gratänger som feta med grädde och mejeriprodukter. Tyvärr tänker man oftast inte på att det behövs bara buljong med lite redning innan maizena tex, samt ett folie blad över och noll mejeriprodukter

Jag älskar gratänger. Betydligt trevligare än att koka lite potatis och sen göra en sås vid sidan om när man har både och inkl grönsaker, örter mm i en ugnsform där allt tar smak av varann
Citera
2021-06-08, 10:17
Medlem
hazard simpsons avatar
Brukar steka kassler lite lätt och sen har jag strimlad röd paprika över och sen lagrad greveost och sen täcker jag med grädde. På med lock och småputtra i 20 minuter på svag värme. Serveras med ris till.
Citera
2021-06-08, 14:57
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Potatis och kasslergratäng kan nog vara gott. Aldrig provat faktiskt.

https://svensktkott.se/recept/kasslergratng/
https://www.arla.se/recept/kasslergratang/

Vill man göra den lite mer nyttig, så kan man säkert dra ner både blomkål, broccoli och spenat i den.

https://www.elinaomickesmat.se/blomk...g-med-kassler/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in