• 2
  • 3
2021-06-04, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Banken har faktiskt rätt att neka kort, det är "tillgång till betalkonto med grundläggande funktion" de inte har rätt att neka.
Och betalkort omfattas av "betalkonto med grundläggande funktion".
Citera
2021-06-04, 12:09
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DodgingJail
Och betalkort omfattas av "betalkonto med grundläggande funktion".

Det är här diskussionen uppstod, inte enligt direktiv eller lagstiftning som det verkar och det är väl det bankerna stödjer sig på när de nekar. En del banker verkar köra något mellanting och lämnar ut maestrokort.
Citera
2021-06-04, 12:19
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Det är här diskussionen uppstod, inte enligt direktiv eller lagstiftning som det verkar och det är väl det bankerna stödjer sig på när de nekar. En del banker verkar köra något mellanting och lämnar ut maestrokort.

Vet inte om jag missförstår dig, men jag citerade svensk lagstiftning ovan. Vilket är en implementering av eu-direktivet
Citera
2021-06-04, 12:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Vet inte om jag missförstår dig, men jag citerade svensk lagstiftning ovan. Vilket är en implementering av eu-direktivet

Det enda jag hittat är proppar, inte klubbad lagstiftning?
Citera
2021-06-04, 12:38
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Det enda jag hittat är proppar, inte klubbad lagstiftning?

Du har ju fått informationen serverad av mig ovan, vilket även innehåller SFS-beteckning. Utöver det finns det postat information från både konsumenternas och bankföreningen.
Citera
2021-06-04, 12:42
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Du har ju fått informationen serverad av mig ovan, vilket även innehåller SFS-beteckning. Utöver det finns det postat information från både konsumenternas och bankföreningen.

Nej, det hade varit bättre om du länkade till källa annat än din hårddisk ;-)

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...r_sfs-2010-751

Uppenbart är det "Första stycket gäller inte om det skulle strida mot lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism eller om det finns särskilda skäl mot att tillhandahålla konsumenten ett betalkonto. Lag (2019:407)." man stödjer sig på när man nobbar kort och bankerna lär alltså fortsätta nobba en del att få ut kort.
Citera
2021-06-04, 16:27
Medlem
De har blivit oerhört svåra nuförtiden. Swedbank har spärrat mitt swish och bankid då jag inte vile svara på deras frågeformulär om minna inkomster osv. Har varit kund hos de i över 10år. Skaffa istället pfc kort med svensk konto och Revolut för allt annat tex. Aktier och krypto osv. Båda är kostnadsfria o du för över pengar på 30sek.
Citera
2021-06-04, 22:27
Medlem
DanskeBankOfficials avatar
Jag har aldrig hört talas om någon som nekas bankkort, om då inte kunden i fråga är under utredning.
Som tidigare användare skrivit, penningtvätt, bedrägeri (även om man är utsatt för bedrägeri), misskött konto eller på annat sätt bryter mot användaravtalen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in