2021-06-03, 17:23
Medlem
Dr.Brauns avatar
Läser på skatteverkets hemsida att det skall betalas vinstskatt på 30% på det man gått i vinst med kryptovalutor.
Min fråga är om man får vinna till en viss gräns innan man måste betala skatt på det eller måste jag även betala skatt om jag tex bara gått i vinst med 500 kr?
Citera
2021-06-03, 17:25
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Braun
Läser på skatteverkets hemsida att det skall betalas vinstskatt på 30% på det man gått i vinst med kryptovalutor.
Min fråga är om man får vinna till en viss gräns innan man måste betala skatt på det eller måste jag även betala skatt om jag tex bara gått i vinst med 500 kr?

Det är från första kronan som du gör i vinst.

Dock om du har gjort förlustaffärer så får du kvitta dem mot vinsten.

Glöm inte att räkna bort omkostnaden från
Vinsten.
Citera
2021-06-03, 17:29
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Det är från första kronan som du gör i vinst.

Dock om du har gjort förlustaffärer så får du kvitta dem mot vinsten.

Glöm inte att räkna bort omkostnaden från
Vinsten.

Det finns absolut inget annat man kan göra för att kringgå vinstskatten då? Öppna bank konto i annat land? Bara nyfiken
Citera
2021-06-03, 17:33
Medlem
Citat:
Det finns absolut inget annat man kan göra för att kringgå vinstskatten då? Öppna bank konto i annat land? Bara nyfiken

30% på alla vinster och får enbart kvitta av 70% av förlusterna.

Enda sättet att undgå vinstskatten är att köpa BTC/ETH certifikat på t.ex Avanza genom ett ISK eller flytta utomlands så du blir skattepliktig där istället för i Sverige.
Citera
2021-06-03, 17:35
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKerry
30% på alla vinster och får enbart kvitta av 70% av förlusterna.

Enda sättet att undgå vinstskatten är att köpa BTC/ETH certifikat på t.ex Avanza genom ett ISK eller flytta utomlands så du blir skattepliktig där istället för i Sverige.

Oki tack för svar Ha en bra helg
Citera
2021-06-03, 20:39
Medlem
Citat:

Har du bara gjort 500kr i vinst så kommer du undan med det. Sälj det på localcryptos.com via Swish om du är lat. Har sålt flera tusen nu utan problem.
Citera
2021-06-03, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assimov3629
Har du bara gjort 500kr i vinst så kommer du undan med det. Sälj det på localcryptos.com via Swish om du är lat. Har sålt flera tusen nu utan problem.

Som assimov säger, gäller det struntsummor så kan du nog lika gärna bara skippa det då det lär gå under radarn. I värsta fall får du betala skattetillägg på 40% extra på den skatten du skulle betala. Så t.ex säljer du för 1000kr och blir påkommen att du inte deklarerat så blir det att du får betala 420kr istället för 300kr. Alltså struntsummor i sammanhanget jämfört med allt tjorv för att deklarera osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in