Citat:
Ursprungligen postat av
Kosmos.
Är det ett unikt fall i Sverige att bli fälld för pump and dump?
Och finns det verkligen lagar mot den typen av manipulation av aktiemarknaden?
Insider trading förstår jag att det är ett vanligt ekobrott iaf.
Men... hela aktiemarknaden är en enda stor manipulation som bygger på spekulation. Jag menar sånt här sysslar ju folk med hela tiden på aktiemarknaden. De här killarna är ju en piss i Nilen liksom mot vad som försegår globalt. Short, pump and dump, osv osv. Ge sig in och lek med elden så får man tåla att brännas liksom...
Händer ibland att olika välkända traders åker dit för olika former av kursmanipulation. Oftast är det inte rena pump and dumps utan snarare att de lagt falska ordrar som aldrig var menade för avslut för att manipulera orderboken. Ena delen av börspodden duon åkte dit för kursmanipulation 2015, de tidigare twitterprofilerna avanzamannen och crowhater åkte dit för kursmanipulation i fingerprint. Ett annat mer aktuellt fall är profilen "ibrakadabra" som enligt DI har en pågående brottsutredning hos EBM. Tror han härjade rätt nyligen i bolag som t.ex. parans solar.
Här är lagen som gäller:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-20161307-om-straff-for-marknadsmissbruk-pa_sfs-2016-1307
Som du kan se är definitionen av kursmanipulation(2 kap. 4 §) rätt bred men beviskravet i brottmål är(eller ska i alla fall vara) högt ställt. En hel del "aktieinfluencers"/twitterprofiler tycker jag befinner sig i gråzonen.
Citat:
Ursprungligen postat av
tuffkatt
@AktieMaestro på Twitter.
Detta är den mest troliga teorin just nu.