Citat:
Ursprungligen postat av
AdMortem
Jag har inte tittat men ser mer som du säger, rika kvinnor än starka och drivande. Vilket jag gissar att de är men... är man mer Power för att man skriver lite böcker eller är med i Tv än vad undersköterskan som fortsätter kämpa på jobbet hur tufft det än blir? Är man mer Powerkvinna än den som utsatts för våld och trauman men ändå vänder sig om med ett leende till sina barn och pushar dem framåt för att klara av livet med ett positivt, glatt sinne? Är den rika kvinnan en mer powerkvinna än den som pusslar med hämtningar och lämningar på förskolor och fritidshem liksom fixar och donar där hemma mellan arbete och studier?
Vad är en svensk PowerKvinna? Bra underhållning? Nja
Nej, enligt mig så sliter undersköterskor mycket mer än någon rik karriärist oavsett kön, syftet med programmet är dock att fokusera på kvinnliga karriärister som tjänar mycket pengar på att satsa på karriären eftersom att det annars bara är män som framställs på det sättet (samtidigt som kvinnor framställs som osjälvständiga våp som förlitar sig på män för sin överlevnad, som golddiggers, som hemmafruar som pga biologi enbart vet hur man tar hand om barn och lagar mat, bakar, städar, eller som bara klarar av att tjäna pengar på totalt två olika sätt, antingen genom att slita ihjäl sig själva som undersköterskor och få dåligt betalt eller genom att förtrycka sig själva och anspela på sex, osv osv).
Det handlar om att krossa stereotyper och fördomar om kvinnor och tydligt visa att kvinnor är självständiga och kan tjäna mycket pengar på egen hand (om de nu vill och prioriterar det) genom att satsa på karriären, och att kvinnor definitivt inte är ekonomiskt beroende av män.