Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-03, 07:38
Medlem
neuron-drones avatar
Har en gammal skitdator jag surfar på just nu. Orkar inte surfa på macen eftersom jag just nu har behov att den står på med film eller något. Så skulle gärna vilja komma ut på nätet med skitdatorn igen.

Den har lagt ner förbindelsen innan och kommit tillbaka magiskt. Men inte nu. Kör via mobilens mobildata just nu, vilket är OK, har tillräckligt med data just nu men känns ju dumt eftersom jag har wifi.

Datorn är en skrotad Packard Bell med Windows Vista. (Ja, så gammal.) Felsökt internetförbindelse och kommer upp att den borde funka. Jag kan ju ansluta till telefonen med wifi. Andra routrar finns in min lista, bara inte min. Den tappade kontakten med macen med ett tag så jag hårdstartade om den, routern, och fixade den förbindelsen, men finns fortfarande inte i listan för skitdatorn.

Får förslag att jag ska testa med sladd men det är anledningen till att datorn skrotades, att den delen är trasig, hos mig har det aldrig funkat med sladd. Bara wifi funkar.

Jag bryr mig kanske inte jättemycket, tycker mest det är mystiskt och retligt.

Några förslag, mer än att kasta ut datorn?

Jag kör mest IRC från den vilket inte är resurskrävande alls, har använt den att logga en av mina kanaler ett tag. Så därför får den fortfarande leva.

Ska tillägga att listan på hittade wifienheter är kortare än vanligt. Avståndet till routern är ca 3 meter.
Senast redigerad av neuron-drone 2021-06-03 kl. 07:42.
Citera
2021-06-03, 08:15
Medlem
HorusLupercals avatar
Klarar datorn wifi över 5Ghz? Om ej, så kanske 2,4Ghz är avstängt i din router?
Citera
2021-06-03, 08:53
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HorusLupercal
Klarar datorn wifi över 5Ghz? Om ej, så kanske 2,4Ghz är avstängt i din router?
Jarå, den har varit ansluten.

Försökte skapa en ny förbindelse manuellt. Det verkade funka tills datorn hävdade att denna redan finns och skickade mig till listan av anslutningar där den inte är med.

Så anslutningen existerar. Blivit osynlig på något vis.
Citera
2021-06-03, 09:14
Medlem
neuron-drones avatar
Raderade förbindelsen, la till den mauellt men den syns inte ändå. Så jag vet inte. Alltså den datorn var uppkopplad tills igår.
Citera
2021-06-03, 09:49
Medlem
Onanikrems avatar
Installera om och lägg in en 7a eller 10a, borde gå på den burken 10an funkar utan reg, 7an drar du från bukten. Allt det där vet du nog.
Citera
2021-06-03, 10:27
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Installera om och lägg in en 7a eller 10a, borde gå på den burken 10an funkar utan reg, 7an drar du från bukten. Allt det där vet du nog.

Eh, nej. Självklart kan jag inte köra win 10 på en dator från yngre stenåldern.

Skulle jag installera om skulle jag självklart lägga Linux på burken. Kanske gör det sedan, men skulle helst slippa göra det nu.

Som sagt drar den inte mycket mobildata och jag använder inte mobildatan på telefonen ändå, så betalar inget extra. Känner bara att jag skulle vilja lösa det för att ha löst det.
Citera
2021-06-03, 12:39
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Datorn är en skrotad Packard Bell med Windows Vista. (Ja, så gammal.)
Vad är det för modell på din Packard Bell? Brukar stå på undersidan, kör du med senaste drivrutinerna för det trådlösa nätverkskortet i datorn?
Vilken router har du? Uppdaterat med senaste firmware?

Hjälper inget annat så kan du skaffa en usb dongle för nätverket, här är en för 40kr ...kör själv med liknande till en gammal laptop som dock kan hantera 5GHz bandet.
Citera
2021-06-03, 12:48
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Vad är det för modell på din Packard Bell? Brukar stå på undersidan, kör du med senaste drivrutinerna för det trådlösa nätverkskortet i datorn?
Vilken router har du? Uppdaterat med senaste firmware?

Hjälper inget annat så kan du skaffa en usb dongle för nätverket, här är en för 40kr ...kör själv med liknande till en gammal laptop som dock kan hantera 5GHz bandet.

Det är en Argo. Minns faktiskt inte när jag uppdaterade något på denna datorn. Mycket går ju inte att uppdatera iom OS. Tilgin router. Den verkar uppdatera sig själv. Vete fan hur det går till. Men nu nollade jag den nyligen. Bytte rätt nyligen leverantör och fick byta router med så är inte så van med den.

En dongel var ingen dum idé. Rekommenderade det till en annan men tänkte inte på det för mig själv. Skitbra, tror jag kör på det om jag inte fixar det. Tack.
Citera
2021-06-03, 13:20
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Det är en Argo. Minns faktiskt inte när jag uppdaterade något på denna datorn. Mycket går ju inte att uppdatera iom OS. Tilgin router. Den verkar uppdatera sig själv. Vete fan hur det går till. Men nu nollade jag den nyligen. Bytte rätt nyligen leverantör och fick byta router med så är inte så van med den.

En dongel var ingen dum idé. Rekommenderade det till en annan men tänkte inte på det för mig själv. Skitbra, tror jag kör på det om jag inte fixar det. Tack.
Man kan ibland hämta senaste drivrutinen från tillverkarens hemsida, testa att knappa in ditt serienummer för att få fram ev. drivrutiner https://www.packardbell.com/pb/sv/SE/content/download
Routrar från leverantörer brukar vara låsta för att uppdatera firmware själv men du kan testa att logga in på routern och kolla, brukar vara denna adressen: 192.168.1.1 har du inte ändrat kontot så är login och lösen: admin
Citera
2021-06-03, 13:24
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Man kan ibland hämta senaste drivrutinen från tillverkarens hemsida, testa att knappa in ditt serienummer för att få fram ev. drivrutiner https://www.packardbell.com/pb/sv/SE/content/download
Routrar från leverantörer brukar vara låsta för att uppdatera firmware själv men du kan testa att logga in på routern och kolla, brukar vara denna adressen: 192.168.1.1 har du inte ändrat kontot så är login och lösen: admin

Ska kolla på det. Tack. Nej, har nog aldrig varit inne i den nya routern, har inte ens bytt nätverksnamn.
Citera
2021-06-04, 15:34
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Eh, nej. Självklart kan jag inte köra win 10 på en dator från yngre stenåldern.

Skulle jag installera om skulle jag självklart lägga Linux på burken. Kanske gör det sedan, men skulle helst slippa göra det nu.

Som sagt drar den inte mycket mobildata och jag använder inte mobildatan på telefonen ändå, så betalar inget extra. Känner bara att jag skulle vilja lösa det för att ha löst det.

Bra att komma ihåg att din Backard Bell är en 32 bitars maskin, ifall du skulle ha lagt in något tillägg eller drivrutin som är för 64 bitars...
Senast redigerad av Megalit 2021-06-04 kl. 15:36.
Citera
2021-06-04, 15:52
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Bra att komma ihåg att din Backard Bell är en 32 bitars maskin, ifall du skulle ha lagt in något tillägg eller drivrutin som är för 64 bitars...

Jopp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in