2021-06-01, 14:06
Medlem
falsksons avatar
Jag har velat känna mig som en romersk patricier den senaste tiden så har börjat använda extra virgin olivolja på kroppen vid olika tillfällen.

Har smörjat in ansiktet innan jag har gått ut i solen och fått en bra bränna men hjälper olivoljan verkligen till där eller gick man på en myt och har kladdat i onödan?
Citera
2021-06-01, 14:09
Medlem
DyngSmElls avatar
Nej nej det ger en jävla effekt, ingen myt, fortsätt att smörja in dig med oljan.
Citera
2021-06-01, 14:25
Moderator
Jultrollets avatar
Lite försiktighet bör man kanske ha. När jag var liten smörjde min mamma in sig med olivolja på stranden (populärt med sololjor utan spf överhuvudtaget då) och det slutade med rätt rejäla brännskador.
Citera
2021-06-01, 14:35
Medlem
Jordgubbes avatar
Så jakten på "solskyddsfaktor minus två" verkar gå i moln en aning, en lättsam (ej så vetenskaplig) artikel här.
Citera
2021-06-01, 16:24
Medlem
LuluBrooksies avatar
Olivolja har ingen, NOLL, solfaktor, du skulle hellre kunna ligga näck under ett bomullslakan. (=solfaktor 1 typ)

SE UPP för brännskador och köp genast en lämplig solkräm på apoteket eller nåt. Du är väl ingen kyckling i lergryta?
Citera
2021-06-01, 18:52
Medlem
olasvenssons avatar
Ät morötter. Det innehåller karoten.
Citera
2021-06-02, 11:19
Medlem
falsksons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Olivolja har ingen, NOLL, solfaktor, du skulle hellre kunna ligga näck under ett bomullslakan. (=solfaktor 1 typ)

SE UPP för brännskador och köp genast en lämplig solkräm på apoteket eller nåt. Du är väl ingen kyckling i lergryta?
Solkräm är cancerframkallande och jag behöver ingen solskyddsfaktor. Min hy mår bara bra av att bli solkysst.

Fan vad bra det blir i ansiktet. Hyn är perfekt. Olivolja är tricket.
Citera
2021-06-02, 11:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falskson
Solkräm är cancerframkallande och jag behöver ingen solskyddsfaktor. Min hy mår bara bra av att bli solkysst.

Fan vad bra det blir i ansiktet. Hyn är perfekt. Olivolja är tricket.
Vet du vad som verkligen är cancerframkallande? ATT SOLA BARA MITT PÅ ÅRET!
Citera
2021-06-04, 13:28
Medlem
falsksons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vet du vad som verkligen är cancerframkallande? ATT SOLA BARA MITT PÅ ÅRET!
Tar D-vitamin tillskott också sörru.
Citera
2022-01-05, 01:20
Medlem
entangleements avatar
Det gör att du steker mer.
Citera
2022-01-11, 10:48
Medlem
bomhulls avatar
Använd spf 50 i ansiktet året runt om du inte vill åldras i förtid.
Olivolja i ansiktet kan du ha så länge du håller dig inomhus men det finns bättre produkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in