2021-06-01, 11:04
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Jag behöver ta ut mina pengar ur min mäklare på DeGiro, men de har ju fan hela hutlösa 3 (!) dagar behandlingstid.
Under den tiden riskerar jag att missa avkastning då jag behöver stoppa in pengarna igen på en KF och återköpa aktierna jag ägde i ISKn.

Så hur ska jag snabbast ta ut pengarna och stoppa in dem utan att bli alltför drabbad av upside-volatility?
Ska jag typ sälja allt kl 17.29 på Fredagen, sen begära uttag och då det behandlas under helgen?

Fast det lär väl ändå behandlas på Måndagen?
Å herregud..

Tips??
Citera
2021-06-01, 11:11
Medlem
Opaques avatar
Är det inte så att alla säljorder samlas ihop kl 13 ? Dag 2 läggs ut för försäljning på marknaden och dag 3 (efter börsens stängning kommer avräkningen)

Dag 2 kan ju bli utdraget beroende på om du har andelar noterade på Asienbörser eller dyl, då kan det dra ut på tiden.

Allt tar en extra dag om man inte prickar in sin säljorder innan kl 13 dagen då det ska säljas
Senast redigerad av Opaque 2021-06-01 kl. 11:15.
Citera
2021-06-01, 12:08
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Är det inte så att alla säljorder samlas ihop kl 13 ? Dag 2 läggs ut för försäljning på marknaden och dag 3 (efter börsens stängning kommer avräkningen)

Dag 2 kan ju bli utdraget beroende på om du har andelar noterade på Asienbörser eller dyl, då kan det dra ut på tiden.

Allt tar en extra dag om man inte prickar in sin säljorder innan kl 13 dagen då det ska säljas

Har just nu bara svenska aktier främst.
Gäller kl 1300 också?
Citera
2021-06-01, 12:14
Medlem
stockcocks avatar
Skulle vara om det går att betala skuldränta för att slippa likviddagar. Erbjuder inte DeGiro detta så är det nog bara att bita i det sura äpplet.
Citera
2021-06-01, 12:31
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Skulle vara om det går att betala skuldränta för att slippa likviddagar. Erbjuder inte DeGiro detta så är det nog bara att bita i det sura äpplet.

Förklara..
Fattar ej.
Citera
2021-06-01, 12:43
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Förklara..
Fattar ej.

Vid köp respektive försäljning av aktier på tex. Stockholmsbörsen tillämpas två likviddagar. Det innebär att pengarna från försäljningen blir tillgängliga två vardagar senare.

Om det är möjligt att ta ut pengarna innan dessa två dagar har passerat blir det ett negativt saldo på likvidkontot. Eftersom man tagit ut pengar som ännu inte är tillgängliga tillkommer en räntekostnad.

Tydligt?
Citera
2021-06-01, 14:55
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Vid köp respektive försäljning av aktier på tex. Stockholmsbörsen tillämpas två likviddagar. Det innebär att pengarna från försäljningen blir tillgängliga två vardagar senare.

Om det är möjligt att ta ut pengarna innan dessa två dagar har passerat blir det ett negativt saldo på likvidkontot. Eftersom man tagit ut pengar som ännu inte är tillgängliga tillkommer en räntekostnad.

Tydligt?

Jaha, förstår.
Går det att betala denna räntekostnad om man ber mäklaren explicit om det då?
Citera
2021-06-01, 17:11
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Har just nu bara svenska aktier främst.
Gäller kl 1300 också?

Yepp.
Citera
2021-06-01, 18:59
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Yepp.

Så om jag likviderar och begär uttag innan kl 13.00, hur lång tid tar det då ungefär?
2 dagar?
Citera
2021-06-01, 19:19
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Så om jag likviderar och begär uttag innan kl 13.00, hur lång tid tar det då ungefär?
2 dagar?

2-3 dagar.

Men aldrig 4 dagar för svenska fonder.

Det har alltid varit mellan 2-3 dagar för min del. Räknar alltid 3 dagar. Helgen räknas aldrig in, det är vardagar som gäller. Om man lägger in en säljorder fre e.m. så får man vänta till onsdag e.m.

Vänta....skrev du att du har aktier ? Det ska ske ögonaböj
Senast redigerad av Opaque 2021-06-01 kl. 19:22.
Citera
2021-06-01, 19:21
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
2-3 dagar.

Men aldrig 4 dagar för svenska fonder.

Det har alltid varit mellan 2-3 dagar för min del. Räknar alltid 3 dagar. Helgen räknas aldrig in, det är vardagar som gäller. Om man lägger in en säljorder fre e.m. så får man vänta till onsdag e.m.

.... Okej. Det sög ju.
Citera
2021-06-01, 19:23
Medlem
Opaques avatar
Citat:
.... Okej. Det sög ju.

Nu menar jag fonder, nu såg jag att du menar aktier ???
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in