• 1
  • 2
2021-06-01, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Man måste bo 5 år innan man får omvärdera huset för att sänka sin amortering

Har snart renoverat om hela bottenplan på huset(kök, badrum, vardagsrum och hall) så jag hoppas att det räknas som omfattande renovering.
Citera
2021-06-01, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Har snart renoverat om hela bottenplan på huset(kök, badrum, vardagsrum och hall) så jag hoppas att det räknas som omfattande renovering.

Absolut ! Men du får inte en ny värdering för det innan det har gått 5 år.
En del av nya amorteringskravet
Citera
2021-06-01, 20:47
Medlem
Citat:

Jo, man får göra en omvärdering innan det har gått fem år om det har skett en avsevärd förändring av värdet på bostaden som inte beror på den allmänna prisutvecklingen.

Men det ska mycket till - ofta betydande utbyggnader där boytan ökat avsevärt.

” Det måste vara en omfattande renovering, ombyggnad eller tillbyggnad. Enbart en renovering av ett kök eller badrum, en tillbyggnad av en balkong eller att du byggt en carport innebär inte en sådan avsevärd förändring som ger dig rätt till en omvärdering.”

https://www.konsumenternas.se/lan--b...orteringskrav/
Citera
2021-06-02, 07:15
Medlem
Jag är i samma sits som du och fick enligt banken inte göra detta förrän det har gått 5 år.
Citera
2021-06-02, 08:11
Medlem
stillsams avatar
Citat:

Inte helt korrekt. Man behöver skilja på marknadsvärde och amorteringsgrundande värde.

Du kan alltid göra en ny värdering och få ett nytt marknadsvärde. Denna värdering kan ligga till grund för att höja bolånet, även inom fem år. Däremot är det så kallade amorteringsgrundande värdet fast under en period om fem år om inte avsevärd om- eller tillbyggnad skett.

Effekten blir att du inte kan omvärdera bostaden för att sänka amorteringen, men det går att sätta ett nytt och högre marknadsvärde och det går således låna mera pengar (givet att övriga krav uppfylls, men det är en annan fråga)
Citera
2021-06-02, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Inte helt korrekt. Man behöver skilja på marknadsvärde och amorteringsgrundande värde.

Du kan alltid göra en ny värdering och få ett nytt marknadsvärde. Denna värdering kan ligga till grund för att höja bolånet, även inom fem år. Däremot är det så kallade amorteringsgrundande värdet fast under en period om fem år om inte avsevärd om- eller tillbyggnad skett.

Effekten blir att du inte kan omvärdera bostaden för att sänka amorteringen, men det går att sätta ett nytt och högre marknadsvärde och det går således låna mera pengar (givet att övriga krav uppfylls, men det är en annan fråga)

Ah okej tack! Ja jag kollade framförallt möjlighet att få ner amorteringen till 1% och inte höja lån.

Då har vi det avklarat. My bad
Citera
2021-06-02, 08:23
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ah okej tack! Ja jag kollade framförallt möjlighet att få ner amorteringen till 1% och inte höja lån.

Då har vi det avklarat. My bad

Ingen fara, bara ett förtydligande från min sida
Citera
2021-06-02, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam

Ok. Så mitt syfte att höja mitt lån för att kunna göra en renovering borde funka helt enkelt?
Citera
2021-06-02, 12:41
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tallerdollar
Ok. Så mitt syfte att höja mitt lån för att kunna göra en renovering borde funka helt enkelt?

Jadå, så länge värde, kalkyl och skulkvot etc. håller för ökad belåning. Självklart kan jag inte svara för samtliga banker och deras interna regelverk, men generellt finns det inget som hindrar.
Citera
2021-06-03, 15:23
Medlem
Citat:

Jo, om du har gjort omfattande renovering så har du rätt att få det tidigare än dessa 5 år. Jag läste på.
Citera
2021-06-03, 15:24
Medlem
Citat:

Jo, om du har gjort omfattande renovering så har du rätt att få det tidigare än dessa 5 år. Jag läste på. Fattade jag det fel menar du?
Citera
2021-06-03, 15:57
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Jo, om du har gjort omfattande renovering så har du rätt att få det tidigare än dessa 5 år. Jag läste på.

Det är korrekt. Finansinspektionen duckar dock frågan om vad som ses som en tillräcklig om- eller tillbyggnad och lägger denna bedömning på bankerna.

Citat:
FI har gjort en avvägning att det är rimligt att tillåta omvärderingar efter avsevärda värdehöjningar som följer av till exempel omfattande renoveringar eller ombyggnationer. Ett balkongbygge är sett för sig självt inte något som normalt sett ger upphov till en sådan stor värdeökning. I slutändan kommer bolåneföretagen behöva att göra en bedömning från fall till fall och FI kommer att följa upp dessa bedömningar inom ramen för vår tillsyn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in