2021-05-31, 12:43
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Ja, ponera att man vill ha ut transaktionshistoriken hos sin bank t.ex.
Går det att be om att man också får en detaljerad specifikation för plats vart dessa transaktioner har ägt rum?

T.ex. land, län, stad etc?
Citera
2021-05-31, 14:26
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
ponera att man vill ha ut transaktionshistoriken hos sin bank ... plats vart ... T.ex. land, län, stad etc?
Intressant idé, fast låter det inte lite knepigt gentemot GDPR?
Citera
2021-05-31, 14:27
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Intressant idé, fast låter det inte lite knepigt gentemot GDPR?

Fast det är väl en själv som begär ut det?
Varför skulle det vara några problem?

Är helt okunnig kring GDPR.
Citera
2021-05-31, 15:22
Medlem
Citat:
Går det att be om att man också får en detaljerad specifikation för plats vart dessa transaktioner har ägt rum?

Problemet är att en del företag har centralt ekonomisystem så det spelar ingen roll om du går på snabbmatsrestaurangen i Malmö eller Umeå, alla transaktioner går från huvudkontoret i Göteborg.

För en del andra företag så står det exempelvis Bensinkedja 122 om man handlar i Västerås och Bensinkedja145 om man handlar i Uppsala. Väldigt svårt att veta vilken ort det handlar om utifrån en sifferkombination.

En del matbutiker skriver Konsum Storgatan, problemet är att Storgatan finns i flera städer.

Du får nog helt enkelt exportera allt till Excel och själv försöka hitta samband. Om du har Google installerat så ser du ju lite "Tidslinje" var du har varit i samband med dina inköp så kanske du kan luska ut lite.
Senast redigerad av Mynicname 2021-05-31 kl. 15:24.
Citera
2021-05-31, 15:39
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Problemet är att en del företag har centralt ekonomisystem så det spelar ingen roll om du går på snabbmatsrestaurangen i Malmö eller Umeå, alla transaktioner går från huvudkontoret i Göteborg.

För en del andra företag så står det exempelvis Bensinkedja 122 om man handlar i Västerås och Bensinkedja145 om man handlar i Uppsala. Väldigt svårt att veta vilken ort det handlar om utifrån en sifferkombination.

En del matbutiker skriver Konsum Storgatan, problemet är att Storgatan finns i flera städer.

Du får nog helt enkelt exportera allt till Excel och själv försöka hitta samband. Om du har Google installerat så ser du ju lite "Tidslinje" var du har varit i samband med dina inköp så kanske du kan luska ut lite.

Jo, visst, men vill ha så mycket data som möjligt från banken först och främst - innan man själv går.
Citera
2021-05-31, 16:45
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Banken kan på begäran ta fram en avi för varje transaktion, där det finns lite mer data än i kontoutdraget. Vid en vanlig kortbetalning framgår det inte var den är gjord, om jag inte missminner mig.
Citera
2021-05-31, 20:11
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Banken kan på begäran ta fram en avi för varje transaktion, där det finns lite mer data än i kontoutdraget. Vid en vanlig kortbetalning framgår det inte var den är gjord, om jag inte missminner mig.

Okej, är det någon särskild blankett/ansökningsprocess man behöver göra för att få fram detta?
Eller ringer man spontant in bara till kundtjänst?

Vet du vad för data som ingår i avin man begär?
Riktigt shysst att du hjälper till
Citera
2021-05-31, 23:03
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Okej, är det någon särskild blankett/ansökningsprocess man behöver göra för att få fram detta?
Eller ringer man spontant in bara till kundtjänst?

Vet du vad för data som ingår i avin man begär?
Riktigt shysst att du hjälper till
Olika banker har olika rutiner. På en del finns informationen i Internetbanken, andra kontaktar man kontoret eller kundtjänst. Ibland kostar det pengar att få ut avier.
Men förvänta dig inte särskilt mycket mer än vad som framgår av kontoutdraget, bara lite mer information. På en överföring finns det tex en mottagarreferens som inte syns på kontoutdraget.
Jag tror inte ens bankerna sparar den informationen du letar efter, än mindre delar med sig den.
Citera
2021-06-01, 11:28
Medlem
Jordgubbes avatar
Man kan ju få pling i appen när man handlar (jag har haft det kopplat till amexkortet, ej till banken). Jag tycker det kunde vara schysst (för de som önskar) att få se fullständiga digitala spåret. Dvs istället för bara information att man just handlat för 126 kronor dessutom var eller rättare sagt vad de sparar, gärna med kartbild. Bankerna skulle kunna kalla det ett erbjudande av digital transparens.
Citera
2021-06-01, 12:17
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Man kan ju få pling i appen när man handlar (jag har haft det kopplat till amexkortet, ej till banken). Jag tycker det kunde vara schysst (för de som önskar) att få se fullständiga digitala spåret. Dvs istället för bara information att man just handlat för 126 kronor dessutom var eller rättare sagt vad de sparar, gärna med kartbild. Bankerna skulle kunna kalla det ett erbjudande av digital transparens.

Tanken är intressant även om det sannolikt inte går att tillämpa fullt ut idag. Oftast går det att få fram information om var ett kortköp har gjorts, tex. hos Kalle Karlssons fik i Skene. Som nämndes ovan kan Kalle Karlssons AB driva fik i flera olika orter, men samtliga kortköp registreras som köp hos Kalle Karlssons fik i Skene.

Tänker mig att detta skulle kunna upplevas som förvirrande och även kunna skapa en oro kring kortsäkerhet etc, även om den faktiska transaktionen är korrekt.
Citera
2021-06-18, 17:38
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Tanken är intressant även om det sannolikt inte går att tillämpa fullt ut idag. Oftast går det att få fram information om var ett kortköp har gjorts, tex. hos Kalle Karlssons fik i Skene. Som nämndes ovan kan Kalle Karlssons AB driva fik i flera olika orter, men samtliga kortköp registreras som köp hos Kalle Karlssons fik i Skene.

Tänker mig att detta skulle kunna upplevas som förvirrande och även kunna skapa en oro kring kortsäkerhet etc, även om den faktiska transaktionen är korrekt.

Det går tydligen, men Swedbank vill ha hutlösa 150kr/transaktion för den detaljerade datan.
Ska fråga om man kan få någon årsrabatt om man vill få ut 5 års historik eller liknande.
Citera
2021-06-18, 21:01
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Det går tydligen, men Swedbank vill ha hutlösa 150kr/transaktion för den detaljerade datan.
Ska fråga om man kan få någon årsrabatt om man vill få ut 5 års historik eller liknande.

Det går såklart att ta fram ett underlag på varje enskild korttransaktion, men bla. med den begränsningen vi skrev om ovan, att faktiskt transaktionsställe kan avvika från kontorets geografiska placering. Det finns även några ytterligare felkällor (e-handel etc) men dem kan vi släppa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in