2021-05-31, 03:43
Medlem
Hej! När jag var ute med hunden för ett tag sedan såg jag en räv smita över vägen, inte första gången jag såg räv men den här var olik alla jag sett förut. Den var alldeles silvrig/ljusgrå i färgen och när jag googlade hittade jag inget som passade in mer än kanske fjällräv. Saken är den att jag inte bor ens nära fjällen, jag bor i Gävle och jag har aldrig hört om fjällräv i trakterna så jag undrar om det ens är möjligt eller om det är mer troligt att det är en vanlig räv med annorlunda päls.
Citera
2021-05-31, 05:57
Medlem
Trafikmagasinets avatar
Silverräv kanske? Rymt eller blivit utsläppt från pälsfarm.
Citera
2021-05-31, 07:53
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Grymt att få se en utanför djurpark.
De torde vara nästan lika skygg och snygga som lodjur.
Min gissning är att det är ett ungdjur som är ute och letar nytt revir.
Unga vargar har gjort stora rubriker genom att utforska runt Stockholm för runt tio år sedan.

Tänk om vi i långa loppet får se dessa valpar söder om Dalälven:
https://youtu.be/X6G1RB3ELPg
Senast redigerad av Ny.Deodorant 2021-05-31 kl. 07:55.
Citera
2021-05-31, 09:03
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikmagasinet
Silverräv kanske? Rymt eller blivit utsläppt från pälsfarm.

Med all säkerhet. Finns ju knappt nåra fjällrävar och att en sådan helt plötsligt skulle få för sig att dra iväg så där 70 mil är helt otänkbart. Vargar kan göra det, men inte rävar.
Citera
2021-06-01, 21:59
Moderator
Allaballawallas avatar
Kan det inte ha varit en vanlig skabbräv?

Vissa rävar med rejäla skabbangrepp är gråaktiga där pälsen är avkliad och i extremfall kan stora delar av räven bli sådan.
Citera
2021-06-05, 07:40
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Kan det inte ha varit en vanlig skabbräv?

Vissa rävar med rejäla skabbangrepp är gråaktiga där pälsen är avkliad och i extremfall kan stora delar av räven bli sådan.

I så fall borde TS lagt märke till det. Skabbrävar är helt enkelt skabbiga och pälsen faller av.
Citera
2021-06-05, 09:36
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
I så fall borde TS lagt märke till det. Skabbrävar är helt enkelt skabbiga och pälsen faller av.

Jasså är det skabbiga skabbrävar är?
Du måste vara en outtömlig källa till kunskap...

Det är ju inte nödvändigtvis så att TS lagt märke till avsaknaden av päls när h*n såg räven "smita över vägen". Jag läste inget om att det nödvändigtvis ska ha varit ett fullpälsat välmående djur...

Då vi inte fått någon information om vilket avstånd det var till räven; vilken storlek det var på räven; hur pälsen faktiskt var; vilken tid det var på dygnet (För att kunna ta med ljuset i beräkningen.); vilken erfarenhet TS har av att kolla på rävar (Står bara att det inte var första gången.) och en hel del annat kan vi inte till 100% utesluta något bara för att du anser att TS hade lagt märke till det.

Jag har skjutit mer än en skabbräv som har varit grådassiga över hela kroppen med en hyfsat jämnt "avkliad" päls, vilket gjort att räven sett ganska grå eller silverglänsande ut i motljus.

Det kanske var en fullt frisk rävunge som sprang över vägen. Rävungar kan vara ganska grå...

Det kanske var en mårdhund. Silvriga/gråaktiga och det har observerats mårdhundar för i Gävle-trakten...

Beroende på hur säker eller osäker TS är på identitfiering av räv kan det kanske varit vilken som helst av ovan föreslagna.
Citera
2021-06-06, 08:42
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Jasså är det skabbiga skabbrävar är?
Du måste vara en outtömlig källa till kunskap...

Det är ju inte nödvändigtvis så att TS lagt märke till avsaknaden av päls när h*n såg räven "smita över vägen". Jag läste inget om att det nödvändigtvis ska ha varit ett fullpälsat välmående djur...

Då vi inte fått någon information om vilket avstånd det var till räven; vilken storlek det var på räven; hur pälsen faktiskt var; vilken tid det var på dygnet (För att kunna ta med ljuset i beräkningen.); vilken erfarenhet TS har av att kolla på rävar (Står bara att det inte var första gången.) och en hel del annat kan vi inte till 100% utesluta något bara för att du anser att TS hade lagt märke till det.

Jag har skjutit mer än en skabbräv som har varit grådassiga över hela kroppen med en hyfsat jämnt "avkliad" päls, vilket gjort att räven sett ganska grå eller silverglänsande ut i motljus.

Det kanske var en fullt frisk rävunge som sprang över vägen. Rävungar kan vara ganska grå...

Det kanske var en mårdhund. Silvriga/gråaktiga och det har observerats mårdhundar för i Gävle-trakten...

Beroende på hur säker eller osäker TS är på identitfiering av räv kan det kanske varit vilken som helst av ovan föreslagna.

Finns ju en anledning till att dom kallas just skabbrävar. Ganska träffande beskrivning. Olle har också skjutit ett antal rävar, både friska och sjuka.

Nja, då är man inte så kunnig om man inte skiljer på mårdhund och räv. Dom rör sig helt olika och det är stor skillnad på kroppsformen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in