• 4
  • 5
2021-06-03, 07:49
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Summa summarum - hur få 10 000/månad att växa optimalt under de förutsättningar jag givit ovan? Har inget emot höga risker.
Det är svårt att slå index över tid annat än av ren tur. Satsa på stora stabila fonder. Kontakta olika banker och stora fondförvaltare och se vad de erbjuder. Vi talar om de kommande 30 år, dvs 15-16 år då kontot kommer växa, 15 år under pension då det eventuellt kommer börja krympa. Det är gott om tid för att fånga upp både upp- och nedgångar i marknaden.
Citera
2021-06-03, 10:24
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2PistolerIMinBil
Fy fan vad jobbigt. Sen måste man fixa med ISK och syssla med skatter. Hur ska man ens välja vad man ska investera i? Vilken plåga, det låter för bra för att vara sant. Det kan inte bara gå upp och upp utan att ens behöva göra något speciellt! Det måste finnas någon baksida.

Att öppna ett ISK tar fem minuter. Skatten sköts automatiskt. Investera och sätta upp månadssparande i två-tre billiga indexfonder (ex 33 % Sverige, 33 % globalt, 33 % USA), tar fem minuter till. Klart.

Över tid går det upp. Sedan kan det på kort tid både gå upp och ner kraftigt, men sparar man långsiktigt kan man nästan garantera att man kommer få en positiv avkastning.
Citera
2021-06-03, 11:50
Medlem
C.B.G.s avatar
Min rekommendation är 75% börsen, 25% nischbank med ränta.

Eftersom jag tolkar det som att du inte satsar på att bli rik på nolltid, tycker jag att du ska välja indexfonder med låg årsavgift. Normalt sett skulle jag rekommendera en geografisk spridning men i nuläget är jag osäker på vart USA är på väg. Kanske säkrast med Asien men lägg inte allt där.

Som redan påpekats i tråden tjänar du mer på börsen än på banken men eftersom du inte har något sparat alls tycker jag att du bör ha något att falla tillbaka på om det skulle hända något med börsen. Finns många nischbanker med insättningsgaranti att välja bland.
Citera
2021-06-21, 20:04
Medlem
rantaruntirinkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Tack för alla råd - det verkar finnas bra förutsättningar för att få kulorna att rulla och få till en nätt summa till slut. Skall kolla igenom alternativen ni givit - återkommer när jag fått till något, om någonsin... :-)

Åter igen, tackar!

Hej, har du kommit fram med något då? Anledning till jag frågar är att jag är nog rätt nära samma situation samt har otur när jag gör beslut. Oavsett om de är ekonomiska eller vadsomhelstannat. Samt åldern fast jag har nog bara runt 10 år på mig.

Skulle precis lägga ut mina pengar på Avanza och dylika fonder när jag såg ditt trådstart och tyckte att det här måste jag följa men sedan läste jag om den inflationen och så gick jag i väggen. Vill bara inte göra fel beslut igen.

Givetvis dina beslut är inte vad jag kommer blint att följa men - är bara nyfiken. Vill skrapa fram så mycket information som möjligt.

Vaddå otur? Köpte BR i början av 90-talet och dess värde föll liksom året därpå och stannade där nere ca 10 år. Satt fast med det för det fann ingen chans i världen jag skulle gå och betala 150k i bostadslån vilket jag inte längre hade. Sålde skiten vid nästa uppgång och det råkade bli nära dubbelt vad jag själv gav men gissa vad den skulle varit värt nu ...

Så om någon har kvalificerade gissningar och kan/vill ge oss silverfiskar sina åsikter om saker och ting om framtidens ekonomi och tips om vad ni anser vara de smartaste placeringar så vill jag gärna se dem. Kanske även fler i samma situation.
Citera
2021-06-26, 23:19
Det finns smarta placeringar att göra, men det tar tid att bygga upp om man enbart har en månadslön att avvara varje månad. Har man tio år till pension kräver det disciplin varje månad och en plan i vad dessa investeringar skall vara. Det man vill åt är passiv inkomst vid pension/utöver fast pension. Det går via aktier, men kräver en koncentrerad noga avvägd portfölj med innehav i bolag som verkar i branscher där kapitalet är stabilt och har intjäningsförmåga även många år framåt i tiden. Via en smart planerad aktieportfölj kan man få utdelningar vissa månader och även varje månad. Det stora jobbet är att skapa upp den och det är inget man gör genom att kolla via sociala medier... portföljen måste nog värkas och stötas fram så man får rätt avvägt innehav. Det jobbet tar kanske någon månad att få till om man räknar tiden det också tar att görklara bolaget och respektive bransch för ”ägaren” av portföljen... Jag kan ta mig an sådana jobb, men mot betalning.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in