2021-05-29, 22:44
Medlem
Hej

Jag undrar vilken ni anser vara den bästa matleverans-appen och vad ni gillar och ogillar med respektive app? Bjud gärna på några tips på ämnet om ni har något.

Har samtliga nämnda i rubriken installerade men har bara använt Foodora och Uber Eats. Uber Eats har jag bara använt för att det fanns ett fint förstagångserbjudande men sedan dess har det ju bara varit billigare och bekvämare för mig att beställa via Foodora.

Fick nyligen reda på att Bolt Food och såg att de har billigare utkörning än Foodora, så antar jag kommer använda den mer framöver.

Är det för övrigt bara jag som tycker de verkar rätt snåla på att bjuda på lite rabattkoder här i Sverige? När jag testat liknande utomlands så har de kunnat bjuda på lite trevligare rabatter.
Citera
2021-05-29, 22:54
Medlem
krautbrains avatar
Av Foodora och Wolt föredrar jag Foodora.
Citera
2021-05-29, 23:15
Medlem
I en småstad finns få alternativ. Foodora där restaurangen kör ut själva, eller har leverans via egen sida är det som finns som val.
Citera
2021-05-30, 01:19
Medlem
Coversalls avatar
Foodora är vad jag vet det enda av dessa företag som tecknat et kollektivavtal för sina anställda.
Jag tror vi alla läst om de hemskt dåliga förhållande dessa arbetare har så av etiska samt moraliska skäl skulle jag inte nyttja något av de andra.
Citera
2021-05-30, 01:33
Medlem
Fodora brukar jag köra på. Uber eats är dock bra då man kan dricksa matbudet i efterhand i appen och hen kommer alltid till dörren. Svårt att motstå fri leveras och 20% rabatt på Fodora dock. Egentligen ganska sjukt att man kan få hem en pizza kl 3 på natten för 80 kr. (i storstad) . Ibland är det till och med billigare att beställa från Fodora än att beställa på plats haha. Det förekommer att jag latar ner mig extra just för att man kan.. Egentligen ingen utveckling jag vill sponsra men kanske bra att det finns i dessa covid tider.
Citera
2021-05-30, 01:39
Medlem
Foodora suger.

Om dom missar leverera något av det man beställt tar dom noll ansvar för att reda upp soppan för kunden. Säg att någon i ditt sällskap inte fått sin beställda maträtt för att budet eller restaurangen slarvat... Då får ni välja mellan att göra en ny beställning på egen hand för det som fattas och vänta in detta om ni vill äta tillsammans, men då har ju den första leveransen hunnit kallna. Annars dela på det ni fått om ni vill äta medan maten är varmt.

Foodora har bara en chat (via hemsidan, går inte att kontakta dom via appen) som kontaktväg där deras standardsvar är "vi gör inga omskick". Detta upprepar dom maniskt oavsett vad som blivit fel med leveransen. Dom skyller på underleverantörerna fast jag som kund betalat till Foodora och ingått ett avtal med dom.

Detta innebär att du måste göra en helt ny order på egen hand. Att få en ny ersättningsleverans av dom andra maträtterna så att ni alla kan äta varm nylagad mat samtidigt, eftersom allt är beställt som en order för att ätas som en måltid, kan man glömma. Dom står inte ens för den eventuella nya leveranskostnaden eller mellanskillnaden till minimibeställning när du på nytt måste beställa vad som fattas. Dom betalar så småningom tillbaka den saknade maträttens värde (om man insisterar!).

Foodoras behandling av kunder är bland det värsta jag varit med om, och jag hoppas verkligen att det går åt helvete för varenda jävla nolla som har något som helst beslutsmandat i den firman. Ja, jag hatar Foodora pga upplevelser beskrivna i inlägget och jag kommer aldrig sluta dela med mig av mitt hat så fort jag får chansen.

Varje person som väljer något annat företag än Foodora är en liten vinst för oss konsumenter.
Senast redigerad av highway-patrol 2021-05-30 kl. 01:41.
Citera
2021-05-30, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coversall
Foodora är vad jag vet det enda av dessa företag som tecknat et kollektivavtal för sina anställda.
Jag tror vi alla läst om de hemskt dåliga förhållande dessa arbetare har så av etiska samt moraliska skäl skulle jag inte nyttja något av de andra.

Jasså.Svinen på foodora har alltså äntligen varit tvungna att teckna kollektivavtal för sina slavanställda efter herrans massa år efter utnyttjande.

Man vill väl få lite bättre renomme efter alla år av utnyttjande.

Skulle aldrig använda nåt av dessa skitföretag.

Foodora suger ut restaurangerna med sina maffia avgifter för att dom är störst och kan idka utpressning gentemot restaurangerna.

Om du vill stödja sitt favoritställe ta ut kontanter och beställ från deras egen hemkörning om de har egen bil om du inte orkar promenera en liten bit.
Senast redigerad av Blatteman 2021-05-30 kl. 02:13.
Citera
2021-05-30, 03:49
Medlem
dovAkins avatar
I Stockholm har vi alla fyra.

Använder alla förutom Foodora då det har världens sämsta kundtjänst och uppenbarliga säkerhetsproblem med appen eller iaf haft. Två vänner som bor i Karlstad samt Göteborg fick spärra sina kort då något kommit in på deras foodora konton och beställt mat för typ 5000 nere i Malmö. Foodora svarade inte ens på mejl eller något när dem försökte kontakta dem för att anmäla det.
Senast redigerad av dovAkin 2021-05-30 kl. 03:56.
Citera
2021-05-30, 04:38
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArielGoldbergstein
Berätta gärna varför!

Sist jag använde Wolt så hade de gjort betygen på restauranger svårare att läsa smidigt. Du kan inte få en överblick av den faktiska kostnaden innan du trycker på köp och ska fylla i kortet. Om mitt minne kommer ihåg rätt vill säga.
Citera
2021-06-26, 22:53
Medlem
rovmuns avatar
Har testat alla appar i Stockholm och alla fungerar. Däremot är det lite olika när det blir strul

Wolt:
Missade en dricka och då körde de ut de igen.
Har även missat extra tillbehör men fått kompensation i form av extra dvs om de glömde något som kostade 15 fick jag typ 40 eller så.

Beställde ett frukost paket och fick någon fruktblanding med mögel, jag ville ha en ny
Men de vägrade att köra ut och jag försökte smeka men för ville de ge typ 10 kr. Lyckades få 50kr till slut. Hela frukosten kostade 250 eller något sådant

Foodora:
Aldrig haft problem med dessa så kan ej uttala mig

Uber Eats:
Beställde en lam i curry och de missade att köra ut lam i curry utan bara ris, naan, sallad och raita kom. Minns inte exakt priset men var runt 150 för rätt plus 49 för utkörning. De ville då dra av dra av 75 kr som jag skulle få i poäng på deras app och köp ny mat.

Har beställt en pizza och Maten hämtas upp men det dröjer extremt lång tid mer än en timme och när pizza kommer fram är den helt kall alltså tänk som om den nästa stått i kylskåp, visst var den en kall höstnatt och brukar inte vara så kräsen men detta var under all kritik. Kontaktar de och få inte avdrag på allt utan typ 20-30 procent bara.

Bolt:
Var hungrig och tog en resturang där det stod 20-30. Jag vet att detta sällan stämmer. Har koll på kartan lite då och då och ser att maten är på väg åt mott håll men plötsligt svänger den av åt annat håll men ibland är det så att budet levererar annat mellan. Så tänkte inte mer på det men kolar efter en stund igen och ser att budet är på väg åt helt fel håll om restaurangen och sen vänder tillbaka till den. Så tänker att kanske har det blivit något fel men efter en stund igen åker budet åt ett annat håll. Nu har det gått 1h och 45 minuter. Jag kontaktar kundtjänst och då säger det att budet haft fel på mobilen och jag kan få pengarna tillbaka. Men då har jag nästa väntar två timmar. Undrar varför de inte bara kan åka och hämta nu mat och skicka ut. Slutar med att jag blir osams och får pengar tillbaka utan att jag pratat klart.

En annan gång missar riset till en indisk rätt jag får tillbaka 30kr( kostar 30 kr i meny ) av 250. Jag hade då inget kök eller ris tillgängligt. Så åt bara den indiska grytan utan någonting till för 220kr

Så min sammanfattning är wolt bäst, Uber två och Bolt sämst.

Foodora kan jag ej uttala mig om
Citera
2021-06-27, 00:01
Bannlyst
En liten fråga.
Är det möjligt att "hålla kvar" budet tills man kontrollerat att allt finns med och är av acceptabel nivå? Och om något saknas eller maten är kall vägra att ta emot hela leveransen?
Citera
2021-06-30, 00:00
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
En liten fråga.
Är det möjligt att "hålla kvar" budet tills man kontrollerat att allt finns med och är av acceptabel nivå? Och om något saknas eller maten är kall vägra att ta emot hela leveransen?

Tveksamt inte så att de är kvar i kallpratar , särskilt nu i och med covid då har de flesta lämnar utan kontakt med dig

Men du kan anmäla det efteråt förr kunde jag typ få hela beloppet om de glömde en dricka men nu får du knappt värdet på dricka och de försöker alltid med det minsta belopp. Dvs säg att de klantat sig med en rätt och gjort den fel då försöker de alltid med 50 kr tillbaka på appen ä, fastän rätten kanske kostar 140kr
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in