2021-05-29, 11:52
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Tror gamla S väljare kan leva med konservativ politik om det innebär att lag och ordning samt återvandring kommer på agendan. Med andra ord vill man ha tillbaka folkhemmet och ett enat land och kultur.

Det finns viktigare saker att prioritera än den ekonomiska politiken. Och SD anses ändå som ett mittenparti när det kommer till ekonomiska delen.
Nu tror jag inte (S)-utspelet lyckats alltså. Men (SD) har onekligen gått högerut eller mot mer marknadsliberalism, se på vinster i välfärden som ett populistiskt parti naturligt sett skulle vara emot (då det finns ett befogat folkligt missnöje i denna fråga), men som (SD) tagit bort som fråga efter lobbying från Svenskt Näringsliv.
Citera
2021-05-29, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Varför skall dessa rånas?

Hellre att man beskattar folk som ska lyxkonsumera importerade varor än livets nödvändigheter som t ex boende om man nu måste få in mera skatter. Kapitalskatter är inte heller bra då det är bättre att pengar investeras. Norge & Danmark har t ex betydligt högre skatter på lyxigare bilar än Sverige. Enkla bilmodeller bör dock inte beskattas hårt då bilen är en nödvändighet för många.
Citera
2021-05-29, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Problemet om du sätter gränsen högt är att du får in väldigt lite skatt. Det finns helt enkelt inte så många enormt rika i Sverige och många av de som finns skulle fly landet med sina pengar, företag och investeringar om skatten skulle bli hög. Och nej, det går inte att stoppa.

Lägg till kostnaden för staten att administrera skatten. Inte ens med Vänsterpartiets extrema förslag med en skatt från 6 miljoner och uppåt där man skulle betala 3 %(!) i skatt från 15 miljoner och uppåt skulle man dra in mer än 6 miljarder och då har man knappast räknat in alla negativa effekter som kommer minska skatteintäkterna: https://www.riksdagen.se/sv/dokument...l#_Toc55464030

De enda som gynnas av en ny förmögenhetsskatt är landets skattejurister.

Som sagt man kan skatta dem vart de än går. Det är bara att ändra på lagarna. Så man kan göra det mer eller mindre omöjligt för dem att slippa undan, såvida de inte vill leva på flykt hela deras liv och skyddas av det landet de bor i. Men det gäller ju alla brottslingar.

Hur mkt man får in beror ju ockdå på hur hög skatten är. Om det är 90% så får man in mkt mer än om man tar 3% i skatt.

Men som någon skrev. Sverige bör även fundera på utgifterna.
Citera
2021-05-29, 11:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Som det är idag så sparar man ju dessutom till pensionen själv. Skall detta beskattas? Då lär de få många på sig.
Så har det varit länge.
På 80-talet införde (S) avkastningsskatt på tjänstpensionssparande. Dvs dubbelbeskattning.
Det gjorde Fp-ledaren Bengt Westerberg så ursinnig att Fp avbröt allt samarbete med (S).
Och öppnade upp för Regeringen Bildt.

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Som arbetare som jobbat och studerat till en hög inkomst så förfasas jag över hur de incitament som gjort att jag lyckades på detta sätt riskerar att försvinna.

Jag har sparat mig igenom en stor del av livet för att kunna ha råd att bli av med jobb och försörjning, men nu vill man tydligen att jag skall beskattas för att jag inte vill ligga samhället till last?

De som har mer pengar än jag flyttar ju bara utomlands, jag känner många som redan har gjort det...
Sparande i största allmänhet har (S) alltid beskattat konfiskatoriskt.
Att du upplever vissa lättnader beror på Borgerliga regeringar.
På 70-talet införde borgarna allemanssparande/fonder. Med aningen lägre beskattning. Något (S) var ursinniga över.
Ytterligare lättnader införde Regeringen Bildt och Reinfeldt-regeringarna. Till stor vrede bland vänsterväljare.

Oavsett vad man anser om M+C+L+KD så är det dom som minskar överhetens plundring.
Citera
2021-05-29, 12:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Hade man slutat ta in oändligt med blattar så hade detta inte behövts.
Varför behövdes det då förr, innan man tagit "in oändligt med blattar"?

Du tänkte inte så långt?
Citera
2021-05-29, 12:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Vi har provat förmögenhetsskatt. Det var då som så många rika svenskar flyttade till Spanien, Belgien & Schweiz.

Sossarna vet att en sådan skatt inte ger ökade skatteintäkter. Enbart att suga ut medelklassen fungerar, de rika kommer alltid undan.
Detta utspel är enbart till för att V inte skall börja bråka om annat.
Citera
2021-05-29, 12:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag är inte orolig för att detta kommer genomföras. Vilken majoritet står bakom detta?
V+SD+S+Mp skulle kunna genomföra det.

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Är bara ett desperat utspel för att försöka fiska röster från SD.
Desperat är det nog inte. Mer troligt genomtänkt.

Att locka röster från V och SD är nog huvudskälet.
Citera
2021-05-29, 12:26
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Hellre att man beskattar folk som ska lyxkonsumera importerade varor än livets nödvändigheter som t ex boende om man nu måste få in mera skatter. Kapitalskatter är inte heller bra då det är bättre att pengar investeras. Norge & Danmark har t ex betydligt högre skatter på lyxigare bilar än Sverige. Enkla bilmodeller bör dock inte beskattas hårt då bilen är en nödvändighet för många.

Det är inte lyxkonsumenterna som är målgruppen för Sossarnas förslag om förmögenhetsskatten, ty de är för få, och genererar inte några stora skatteintäkter. Stöten är mot den stora massan av småsparare från medelkassen som genom enträget arbete efter decenier har lyckats skrapa ihop en mille. Det är den gruppen som kommer att skinnas in på benen.
Citera
2021-05-29, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Socialdemokraterna vill införa miljonärsskatt

Men det är alltså inte "de rika" man vill beskatta. Utan man har definierat fram dem som man behöver som valboskap, och sedan ska man beskatta de övriga - de som är rika på fel sätt. De drabbade kommer i typfallet bli pensionärer som sparat ihop en del inför ålderns höst.

Exakt så.
Citera
2021-05-29, 12:33
Medlem
fermions avatar
Man har genom speciella skatteregler kanaliserat sparande till ISK. Nu kan man lägga rabarber på pengarna genom till syses små skatteökningar.
Citera
2021-05-29, 12:48
Medlem
Onanikrems avatar
Ett år och tre månader drygt till nästa val, undrar hur mycket de hinner förstöra innan dess?
Blev överraskad de gör det med så kort tid kvar, vill de inte ens vinna nästa år?
Annars brukar skattehöjningarna komma som ett brev på posten (gamla posten) när de just vunnit ett val och satt sig tillrätta.
Citera
2021-05-29, 12:50
Medlem
Jon.Holmss avatar
Någon som minns var gränsen för förmögenhetsskatten låg innan den avskaffades?

Någon nämnde tidigare i tråden att sossarna vill återinföra skatt på all förmögenhet över 1 miljon kronor. Låter ju väldigt lågt, men man vet ju aldrig när det gäller sossar. Skulle inte förvåna mig om de även återinför arvsskatten.

Kul för alla som kanske ärver från sina föräldrar och sparar allt på banken för att dryga ut sin ynkliga pension några år senare. Först skatt på arvet, och sen skatt varje år på förmögenheten. Pengar som redan är beskattade innan man ärvde.

Inget annat än ren och skär stöld alltså. Jävla sossar!
Senast redigerad av Jon.Holms 2021-05-29 kl. 12:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in