Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Som det är idag så sparar man ju dessutom till pensionen själv. Skall detta beskattas? Då lär de få många på sig.
Så har det varit länge.
På 80-talet införde (S) avkastningsskatt på tjänstpensionssparande. Dvs dubbelbeskattning.
Det gjorde Fp-ledaren Bengt Westerberg så ursinnig att Fp avbröt allt samarbete med (S).
Och öppnade upp för Regeringen Bildt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Som arbetare som jobbat och studerat till en hög inkomst så förfasas jag över hur de incitament som gjort att jag lyckades på detta sätt riskerar att försvinna.
Jag har sparat mig igenom en stor del av livet för att kunna ha råd att bli av med jobb och försörjning, men nu vill man tydligen att jag skall beskattas för att jag inte vill ligga samhället till last?
De som har mer pengar än jag flyttar ju bara utomlands, jag känner många som redan har gjort det...
Sparande i största allmänhet har (S) alltid beskattat konfiskatoriskt.
Att du upplever vissa lättnader beror på Borgerliga regeringar.
På 70-talet införde borgarna allemanssparande/fonder. Med aningen lägre beskattning. Något (S) var ursinniga över.
Ytterligare lättnader införde Regeringen Bildt och Reinfeldt-regeringarna. Till stor vrede bland vänsterväljare.
Oavsett vad man anser om M+C+L+KD så är det dom som minskar överhetens plundring.