2021-05-28, 20:40
Medlem
Jag har beställt grejor från ett företag i Frankrike. Ordern packades snabbt och skickades, men verkar sen ha fastnat på en flygplats i två dagar. Är detta normalt, går det få transporter från Frankrike eller vad kan vara problemet? Det ska vara skickat med Chronopost. Liten paket, högst 1 kg inkl förpackning.

När jag beställer ifrån Tyskland, som oftast skickas ifrån Polen, kommer grejorna på en eller högst två dagar. Då går det med lastbil.

Spårsökning av transporten ser ut så här, automat-översatt till svenska.
Citat:
Datum och tid Stegen i min leverans komplettera
torsdag 27/05/2021
07:12 ROISSY AEROPORT
CHRONOPOST Paket i transit

torsdag 27/05/2021
05:14 HUB CHILLY MAZARIN
CHRONOPOST Paket som dirigeras Kommentar: Dirigeras på en internationell länk

torsdag 27/05/2021
05:09 HUB CHILLY MAZARIN
CHRONOPOST Paket som dirigeras

onsdag 26/05/2021
17:15 SOPHIA ANTIPOLIS
CHRONOPOST Tri utförd i startorganet Kommentar: Paket som stöds av Chronopost, som för närvarande dirigeras

onsdag 26/05/2021
07:45 Webbtjänster
redo att skicka Partnernummer: GEO/...

Någon med erfarenhet av e-handel eller postgång från Frankrike?
Citera
2021-05-28, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jag har beställt grejor från ett företag i Frankrike. Ordern packades snabbt och skickades, men verkar sen ha fastnat på en flygplats i två dagar. Är detta normalt, går det få transporter från Frankrike eller vad kan vara problemet? Det ska vara skickat med Chronopost. Liten paket, högst 1 kg inkl förpackning.

När jag beställer ifrån Tyskland, som oftast skickas ifrån Polen, kommer grejorna på en eller högst två dagar. Då går det med lastbil.

Fransoser är svaret på din fundering, värdelöst folk, överskattat land.
Citera
2021-05-28, 21:42
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Beror på hur de har skickat och vem som tar över leveransen i Sverige.
Ibland får de även nytt kolli-id när de byter utförare i Sverige.
Räkna med upp till en vecka från Frankrike.
Citera
2021-05-28, 23:39
Medlem
Det kom äntligen en uppdatering nu sent på kvällen. Det har tydligen rullat på ändå. Är nu framme i Danmark. Det måste väl likväl åkt lastbil då? Då lär det väl komma i morgon eller senast på måndag.

Citat:
fredag 28/05/2021
09:48 CHRONOPOST
NETWORKS Paket i transit Plats: Koege - DK (depå 0051)

En extrafråga. Vad menas med detta i transportkedjan, är det någon datorregistrering? Det står samma sak på franska. En HUB är väl en robot?

Citat:
HUB CHILLY MAZARIN
Citera
2021-05-29, 01:46
Medlem
Mysquos avatar
Verkar normalt. Jag får ofta grejer den vägen, med chronopost via chilly mazarin (som är en förort till Paris). Det kan ta någon vecka innan man får det. En hub är ingen robot. Det kan väl översättas till distributionscentral, som visserligen kan ha robotar som gör jobbet.
Citera
2021-05-29, 19:13
Medlem
Det rullade på till Sverige, snabbt efter Köge Danmark till Malmö, och anlände en butik nära mig på förmiddagen idag.

Citat:
lördag 29/05/2021
11:28 LUND - SE
- XXX Paket som görs tillgängliga vid uttagsplatsen Leveranspunkt: XXX - 22XXX - LUND - SE

lördag 29/05/2021
11:27 CHRONOPOST
NETWORKS Paket i leverans Plats: Malmö - SE (depå 0302)

lördag 29/05/2021
00:58 CHRONOPOST
NETWORKS Paket i transit Plats: Malmö - SE (depå 0302)

lördag 29/05/2021
00:58 CHRONOPOST
NETWORKS Paket i transit Plats: Malmö - SE (depå 0030)

Så för den som undrar över postgången för ett paket från Nice Frankrike till Lund Sverige. Det skickades onsdag morgon och anlände lördag lunch. Lite över 3 dagar alltså.
Citera
2021-05-29, 23:22
Medlem
miikoss avatar
En del post går med passagerarplan, men då många passarerarflyg är inställda för Covid nu, så får de ibland ligga och vänta på en avgång som är i trafik.
Citera
2021-05-29, 23:46
Medlem
Schnyggves avatar
Får regelbundet paket från Frankrike, med både Chronopost och Collissimo, brukar gå snabbt och smidigt! Det är min erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in