2021-05-28, 17:35
Medlem
lundaelevs avatar
Hej jag tror min vän är manipulativ men finns det några kriterier för det? Har såklart redan sökt på internet men fick inte fram något speciellt svar.

Så, finns det kriterier typ?
Citera
2021-05-28, 17:51
Medlem
http://www.varningstecken.n.nu/manipulation
Citera
2021-05-28, 17:51
Medlem
Här är ett bra exempel på en manipulativ person.

https://youtu.be/BKHUIgt_-8o
Citera
2021-05-28, 17:57
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
http://www.varningstecken.n.nu/manipulation
Tack!
Citera
2021-05-28, 17:58
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattknullaren
Här är ett bra exempel på en manipulativ person.

https://youtu.be/BKHUIgt_-8o

Menar du rask? Isåfall håller jag med.
Citera
2021-05-28, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Menar du rask? Isåfall håller jag med.
Ja givetvis, han är ett bra skolboksexempel, rolig att kolla in på avstånd men ingen människa man vill ha bredvid sig.

Jag tycker du ska vara försiktig med din manipulativa "polare". En vän ska vara lojal, ärlig och kärleksfull, inte sitta och funderar på hur han kan blåsa dig.
Citera
2021-05-28, 18:02
Medlem
ManOrAnimals avatar
Citat:
Hej jag tror min vän är manipulativ men finns det några kriterier för det? Har såklart redan sökt på internet men fick inte fram något speciellt svar.

Berätta gärna om varför du tror det!
Citera
2021-05-28, 18:15
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManOrAnimal
Berätta gärna om varför du tror det!
Många anledningar

1. Vill skapa ett specieltband med alla i vårt ”gäng”.

2. Som i den texten (tror det var du) länkade så säger hon hela tiden ”kan du inte göra ... för mig?” Osv.

3. Hon får sån läskig panik när någon inte håller med henne, hon tåler inte det. Hon har också kallat MIG manipulerande hela tiden.

4. Hon vill sätta galler i huvudet på mig hela tiden för att jag ska tycka som henne ochbagera på ett visst sätt.

5. Hon är också bra på att vara uteslutande.

Skulle du kalla det manipulerande?
Citera
2021-05-28, 18:21
Medlem
Citat:
Många anledningar

1. Vill skapa ett specieltband med alla i vårt ”gäng”.

2. Som i den texten (tror det var du) länkade så säger hon hela tiden ”kan du inte göra ... för mig?” Osv.

3. Hon får sån läskig panik när någon inte håller med henne, hon tåler inte det. Hon har också kallat MIG manipulerande hela tiden.

4. Hon vill sätta galler i huvudet på mig hela tiden för att jag ska tycka som henne ochbagera på ett visst sätt.

5. Hon är också bra på att vara uteslutande.

Skulle du kalla det manipulerande?

Är ingen psykolog, men låter mer som någon med narcissistiska/psykopatiska personlighetsgrad än bara manipulativ (vilket är en stor grund mot nämnda två diagnoser).

Säg upp vänskapen med denna person, en vän som manipulerar/gaslightar är ingen vän.
Citera
2021-05-28, 18:22
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonespecifikation
Är ingen psykolog, men låter mer som någon med narcissistiska/psykopatiska personlighetsgrad än bara manipulativ (vilket är en stor grund mot nämnda två diagnoser).

Säg upp vänskapen med denna person, en vän som manipulerar/gaslightar är ingen vän.

Går i en ny skola(universitet) och har bara henne som vän typ. Mina gamla vänner har hittat nya vänner i sitt universitet så släpper jag taget men den personen blir det inte så roligt.
Citera
2021-05-28, 18:25
Medlem
Citat:
Går i en ny skola(universitet) och har bara henne som vän typ. Mina gamla vänner har hittat nya vänner i sitt universitet så släpper jag taget men den personen blir det inte så roligt.

Varför skapa en tråd om det då om du ändå "måste" umgås med henne? Oavsett svar du får kommer du släpa på den handikappade.
Citera
2021-05-28, 18:27
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:

Alla människor påverkar varandra på olika sätt. Det är inte något udda eller speciellt dåligt att vara manipulativ.

Det finns därför heller inte några ”kriterier” för detta. Du kan lika gärna vara en lättpåverkad stackare som att den du anser manipulerar dig använder någon sorts strategier och taktik för att ha fått dig att göra saker du nu inte tror dig ha velat ha gjort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in