Citat:
Ursprungligen postat av
Returpapper
Sossarna får i så fall räkna med att det är dom själva som får släppa till röster till Mp. De har kommer säkert att förlora en hel del till V genom att Nooshi;s popularitet är i stigande. Mp kan också förlora till Nooshi.
Det handlar huvudsakligen om omfördelning på vänsterkanten mellan S, Mp och V.
Sedan finns en omfördelning i mitten mellan C och L. Samt en viss omfördelning M, Sd och Kd.
Valutgången kan avgöras av om L och Mp åker ut eller inte. Mp är närmare spärren, men L är hopplöst under.
Nooshi;s popularitet är alltså ett tillgång för de konservativa genom att det kan innebära att Mp inte klarar spärren.
Jag håller till stora delar med vad du skriver. Det sker en omfördelning. Om MP ligger nära strecket kan det få socialdemokrater att stödrösta på partiet. Om Nooshis popularitet stiger kan det också leda till att hon tar röster från s och mp.
Jag håller med dig även om kampen om röster mellan c och l. Dock så delar även c viss väljarbas med mp och v. Unga urbana ofta "välutbildade" kvinnor främst inom offentlig sektor.
Omfördelning gäller även de konservativa partierna. Men för sd spelar även omfördelningen till och från socialdemokraterna roll.
Utan tvekan kan valet avgöras ifall l och mp klarar sig. Som det ser ut nu är det väldigt kämpigt för l, de befinner sig långt från spärren, och har så gjort under nästan hela mandatperioden. De har inte hittat en enskild viktigt sakfråga som de kan äga - under Björklunds tid hade de skolfrågan som många väljare ansåg viktigt. Mp är helt beroende av två saker. Hur pass vädret blir samt hur mycket stöd de kommer av massmedia. Blir det normalväder och den mediala uppbackningen blir lagom så kan partiet få svårigheter att klara sig kvar tror jag. Dock så tror jag att de lyckas klamra sig kvar på strax över 4%, tyvärr kan tilläggas.