2021-05-27, 11:59
Medlem
Terriern (V) bjäffsar som vanligt men när ägaren (S) ryter till springer den och lägger sig under köksbordet med svansen mellan benen...
Citera
2021-05-27, 12:09
Medlem
Vänsterpartiet brukar ju komma med tomma hot i vanliga fall men den här gången skulle det faktiskt kunna vara ett slugt drag med avsikt att fullföljas.

Vänstern vet att SD kommer haka på så misstroendet kommer att väckas om V verkligen lägger fram det i riksdagen. Frågan blir väl sedan hur M, KD och L kommer rösta efter att misstroendet är väckt och ska gå till votering.

Antingen så går det igenom och då kan V surfa på vågen av att ha stått upp för sin ideologi och "tagit fajten". Goda chanser att locka till sig vänsterväljare som gillar politiker som framstår som "äkta".

Eller så går det inte igenom och då får M och KD stå där och ursäkta sig och försöka förklara att de "tar ansvar" och att det skulle "spä på politikerföraktet" att utlösa en regeringskris så nära inpå ett ordinarie val.

M och KD kommer framstå som svaga och eventuellt räcker det för att förhindra att SD, M och KD får majoritet i valet. V går in i regerings/budget-förhandlingar med mer pondus när de visat att de är beredda att sätta handling bakom orden.

Men V är ju fegisar så förmodligen så blir det som vanligt, ingenting.
Citera
2021-05-27, 12:15
Medlem
Riktar dom misstroendevotum kommer definitivt de högerkonservativa hänga på!
Citera
2021-05-27, 12:23
Medlem
Ska V ha något existensberättigande, så måste de någon gång markera mot sossarnas högervridning. Annars får de väl fortsätta vara ett stödparti till den tänkta regeringen Sossarna och C.
Citera
2021-05-27, 12:38
Medlem
Opaques avatar
Så,nu har jag lärt mig för att väcka misstroendeförklaring i riksdagen krävs 35 ledamöter, (v) har 27. Vilka hakar på (v) ?

För att väcka misstroende mot Lövfén krävs att 175 ledamöter röstar emot regeringen
Citera
2021-05-27, 12:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
M verkade ju backa sista dagarna när misstroende mot LAS diskuterades eftersom de ju trots allt vill förändra just LAS. M och KD har nog inte jättemycket emot marknadshyror heller och val 1 år innan ordinarie val vill de nog inte heller ha. Tror inte det här kommer hända faktiskt.
Men för helvete varför är ni så jävla tröga och inte läser det Kristersson faktiskt sa?

Kristersson sa aldrig att han inte kommer fälla regeringen till förmån för marknadshyror. Det han sa var att han inte tänker ställa upp på de falska hot som V kommer med där V först säger att de tänker diskutera med M för att fälla regeringen över en borgerlig fråga, men där V ändå inte kommer göra slag i saken. Det är det Kristersson kritiserade. Annars har M och Kristersson alltid sagt att de kommer fälla den här regeringen när som helst det finns en majoritet för det.
Citera
2021-05-27, 13:02
Medlem
Om regeringen fälls så kan Löfven helt enkelt avgå.
Då kommer talmannen att föreslå Kristersson som stadsminister.

Men C kommer ju fortfarande att vara emot en M regering som lutar sig mot SD, så det förslaget faller.
Så blir det Löfven på nytt.

Då kan han säga till C och L, att visst vi var överens om att införa marknadshyror, men det finns faktiskt inte majoritet för det i riksdagen.
Dessutom vet jag inte om marknadshyror är en så viktig fråga för C.
Jag kanske har fel där då får någon gärna rätta mig.
Citera
2021-05-27, 13:04
Medlem
DeValeras avatar
Jag tror att det är mest tomma hot från V. Men för att bli tagna på allvar måste Dadgostar sätta ned foten. För varför ska folk rösta på Vänsterpartiet om partiet alltid viker ned sig i viktiga frågor för partiet. Jag tror att partiet har att vinna på att kraftigt markera i en sådan politisk fråga. Då visar vänsterpartiet att det inte går att köra över dem och att deras åsikter måste tas med och förhandlas om. Då ser också väljarna att det lönar sig att rösta på partiet.
Citera
2021-05-27, 13:11
Medlem
Upp till bevis för V nu. Är det bara snack som så många gånger förut eller kommer dom göra slag i saken?
Citera
2021-05-27, 13:23
Medlem
grey.eagles avatar
Om det blir marknadshyror, fyfan va byggpriserna kommer gå upp.
Ska vi gissa 50%

Har redan ökat rejält i år, men mer inflation kanske är bra.
Citera
2021-05-27, 13:26
Medlem
Tydligaste placeringen/läckan till media i år, i syftet att försöka skrämma S så V inte ska behöva ta beslut om hur de ska göra
Citera
2021-05-27, 13:28
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu hotar Dadgostar att fälla regeringen om man går vidare med förslaget om marknadshyror

Vänsterpartiet är mycket snack, lite verkstad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in