2021-06-18, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Lööf professionell? Hon har ju blivit grundlurad. Låtit stefan glassa som statsminister i 2,5 samtidigt som Januariavtalet bryts nu på måndag.
Fattar hon att misstroendet handlar om henne, inte om S?
Citera
2021-06-18, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Fattar hon att misstroendet handlar om henne, inte om S?
Hon bryr sig bara om att hata SD.
Citera
2021-06-18, 19:03
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Den som kommer backa är Annie Lööv. Hon kommer byta hyressättningen mot något annat.
Citera
2021-06-18, 19:04
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Vem vill satsa pengar på att inget händer. S drar fram triumfkortet utredning som vp(k) godkänner. Syftet är alltid att vp(k) ska framstå som handlingskraftiga inför sina väljare. Har aldrig funnits något intresse att fälla regeringen och möjligen riskera att SD växer i ett nyval. Politiskt käbbel som vanligt. Om jag har fel äter jag upp min högra sko

Rödingar på kommunnivå är lite oroliga. Två representanter från vp(k) stod utanför mitt lokala Systembolaget för att ge ut informationsblad och tala om marknadshyror.

Din analys är klockren. Exakt så kommer det att bli, det hela kommer att förhalas genom att någon "bred parlamentarisk hyreskommission" tillsätts. Både V och C kommer sen att nöja sig med detta och konflikten begravs fram till efter nästa val.
Citera
2021-06-18, 19:05
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Om Löfven väljer extra val blir det val senast september. Efter det kommer Löfven sitta i samma sketna sits om mandatfördelningen är likartad och därmed fungera som övergångsregering om Löfven förlorar statsministeromröstningen efter extravalet. Eller så vinner Kristersson och SD.

Väljer Löfven talmansrundor så har han entledigat sig själv och vi får en övergångsregering som enligt gällande praxis inte har samma befogenheter som en vanlig regering. Ska det vara så svårt att förstå detta enkla?

Han har dessa två alternativ att välja.

Hur skulle UK kunna vinna menar du?

Det skulle kräva att både MP och L åker ut och det är inte sannolikt. Sker inte det sitter Löfven där han sitter.
Citera
2021-06-18, 19:08
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Min fru är sjuksköterska, hon tjänar 38k i månaden och har råd att köpa en lyxlägenhet. Båda mina äldsta barn är nya civilingenjörer och kommer inom 5 år att tjäna 50k. Det räcker för en lyxlägenhet.

Jag vet inte riktigt vart du vill komma. Om man bara jobbar i Sverige har man råd att bo fantastiskt fint i nybyggt, även med marknadshyra. Men kanske inte i Stockholms innerstad, utan i Hammarbyhamnen eller Årsta.

Lyxlägenhet? Här i min stad får du betala ca 10K per månad för en lägenhet om 45 kvadratmeter på andrahandsmarknaden. Det är vad som väntar de unga som vill bilda nytt bo. Så i den situationen skulle din fru få 35-40% av sin nettolön i boendekostnad för att hyra 45 kvadratmeter.

(jag tjänar ca dubbelt så mycket som din fru, men bor ändå ganska billigt i en avbetald villa)
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Det senare måttet konvergerar snarare mot lånelöftenas storlek då många verkar köpa så dyrt de kan. Däremot är det ingen brist på objekt att köpa. Till skillnad mot bostadskön som har 300 objekt tillgängliga. Jmf med hemnet där du har 2000 objekt tillgängliga bara för Sthlms kommun.

Blocket har för övrigt 2000 lediga hyresobjekt i Stockholm. Tycker den där bostadskön verkar kass om man vill få tag i något.

Edit
Till råga på allt så kräver den där kön att jag har en kötid på 10 år för en sketen etta i Akalla. Helt värdelöst om man behöver något.

Nej efter 10 år kan du få en fin lägenhet i Söderort i Stockholms kommun. Akalla kan du nog få något efter några år bara.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Hur skulle UK kunna vinna menar du?

Det skulle kräva att både MP och L åker ut och det är inte sannolikt. Sker inte det sitter Löfven där han sitter.
Det är inte helt omöjligt att MP åker ur. Speciellt i ett extra val med lägre valdeltagande. Även om Löfven får majoritet med S, C, V, MP så kommer han knappast kunna ena både V och C. Således kommer Löfven sitta som interimsminister återigen som saknar befogenheter.
Citera
2021-06-18, 19:15
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det är inte helt omöjligt att MP åker ur. Speciellt i ett extra val med lägre valdeltagande. Även om Löfven får majoritet med S, C, V, MP så kommer han knappast kunna ena både V och C. Således kommer Löfven sitta som interimsminister återigen som saknar befogenheter.

Det skulle vara toppen om både MP och L åkte ut men chansen för det är extremt liten och det gynnar definitivt inte V.

Löfven behöver däremot inte ena V och C, det räcker med att UK inte blir framröstad och detta är V+C eniga om.
Citera
2021-06-18, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Den som kommer backa är Annie Lööv. Hon kommer byta hyressättningen mot något annat.

Instämmer.

Skulle inte förvåna mig om S och V planerat detta tillsammans, de har ju skickat hemliga lappar förr. C är mer intresserade av att hålla SD utanför inflytande än av marknadshyror, så de blir nog inte svåra att övertala att släppa frågan, kanske i utbyte mot en ministerpost vid nästa regeringsombildning, S slipper de marknadshyror de inte vill ha, V kan visa sina väljare en seger och "extremhögern" åker på en näsbränna till. Well played, svetsarn!
Citera
2021-06-18, 19:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Ja, det är klart. Eftersom folk blir hemlösa på grund av att de inte har råd med hyran. Det kommer att bli många tomma lägenheter när marknadshyror införs. Och dessa kommer sedan att fyllas på med asylsökanden, som socialen kommer att betala för istället. Och du får betala för kalaset i slutändan med höjda skatter.

Precis, de som måste betala sin bostad själva blir vräkta och kommunen betalar hyran till de migranter som flyttar in i stället. Nyliberalerna är så dumma. De har skapat detta med sin bidragsinvandring och nu skall de slänga ut skattebetalarna ur lägenheterna så att samma skattebetalare kan betala hyrorna för de nya boende som fri global rörlighet av människor gett oss. Liberaler är ondare än stalinister för deras samhällsförändringar är permanenta. Polen och Ungern kunde återställa sina länder men liberalismens skada på Sverige kan aldrig återställas för de har bytt ut folket.
Citera
2021-06-18, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vid marknadsprissättning finns alternativ.

Bara titta på hemnet för bostäder som kan köpas. Finns gott om alternativ.

Så blir det med HR också vid marknadshyra.

om vi nu ska ha marknadshyra och marknadsprissättning så ska alla bostadsbidrag bort

då först är det marknaden som bestämmer vad som är skälig hyra
då får vi se vad nybyggarna vill betala för boendet

om stat och kommun ska subventionera hyran med bostadsbidrag så är det inte fri marknadsprissättning utan då handlar det om hur mycket stat och kommun kan betala för att privata aktörer ska tjäna pengar på skattebetalarnas bekostnad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in