2021-06-17, 22:18
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Haha avslutningen på intervjun blev ännu bättre än det jag hade hört när jag skrev detta. Hon sa tydligt nej till att stödja en M-regering även om de garanterar att det inte blir marknadshyror. Därmed är det fritt fram för S+C+L+MP att fortsätta som innan denna cirkus.

Nej, de måste fortfarande bli framsläppta av V.
Citera
2021-06-17, 22:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Ja och? har fått jobb nu. förstår inte? Står fortfarande vid att man röstar med plånboken.

Naturligtvis. Du fick mig faktiskt att byta parti från SD till M. Jag har inte röstat M på länge mer än till EU men varför bry sig om WT? Fr o m nu blir det M både till riksdag och EU. WT behöver lära sig att veta hut.

OnT: Tankar om måndag och därefter, jag har frågat dig flera ggr nu?
Senast redigerad av Sinestro 2021-06-17 kl. 22:23.
Citera
2021-06-17, 22:19
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Nej, V kommer inte behöva deala med M+KD. Blir det inget extra val ser situationen exakt likadan ut. Den enda skillnaden är att JÖK:en är borta och, om V får som de önskar, kommer V, S, MP, C och L sätta sig ner och förhandla. Återstår att se hur Lööf ska hantera det här. I en sådan situation är det hon som är bromsen om hon sätter sig på tvären. Varken S eller MP har några problem att förhandla med V. Det är egentligen ingen stor skillnad i allianser mer än ett V önskar att få ha någon liten brödsmula att glädja sig åt.

Ser inte alls ut så. Löfven kan fortsätta precis som innan denna cirkus eftersom V har avväpnat sig själva. De säger ju att de ska låta S regera oavsett vad de gör.
Citera
2021-06-17, 22:20
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

S regerar redan så de behöver inte bli framsläppta. De kan bara bli avlägsnade om en annan statsminister röstas fram och det säger V blankt nej till.
Citera
2021-06-17, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Korkat av både S och C att inte backa om marknadshyrorna.
Vad ska C få ut av jöken annars? S har köpt stöd från c med Hyror och LAS.
Backar Annie är hon det mest menlösa vi har haft i svensk politik.
Citera
2021-06-17, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Haha avslutningen på intervjun blev ännu bättre än det jag hade hört när jag skrev detta. Hon sa tydligt nej till att stödja en M-regering även om de garanterar att det inte blir marknadshyror. Därmed är det fritt fram för S+C+L+MP att fortsätta som innan denna cirkus.

Oväntat…

V är den lilla musen som röt. Deras väljare är säkert mäkta stolta över att partiet får synas i media litegrann.
Citera
2021-06-17, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Egentligen borde S + SD bilda regering om man tittar på deras sakfrågor. Dock håller S på att byta väljarbas vilket komplicerar läget.

S, V och SD har tillsammans majoritet i riksdagen. Och med tanke på deras partiprogram och historia, så borde alla tre partierna vilja att Svenska staten ska vara stor och stark och åtminstone äga all mark i landet.
Så om SD kunde slopa sina krav på minskad invandring, och istället fokusera på att göra Sverige stort och starkt, så borde de tre partierna tillsammans kunna bygga upp ett välfungerande Sverige.
Och då slipper vi kapitalister och liberaler i regeringen!
Citera
2021-06-17, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Sannolikheten för att inget förändras vid extraval är stor. Inget av blocken lär få majoritet, och vi hamnar i samma läge som nu. Möjligen kan V vinna så pass mycket på detta att de - om L åker ut - kan få en majoritet utan C. Men annars kommer talmansrundorna hålla på i all evighet och vi hamnar i samma situation igen. Det enda sättet för Löfven att regera är att få majoritet utan att vara beroende av C och V. S+Mp+V i majoritet är det enda stabila alternativet om inte M+Kd+SD och ev. L kan få majoritet. C har straffat ut sig själva genom att alienera både V och SD. Det håller liksom inte i längden.

Situationen är mycket värre nu -21 än 17/18, stadsbilden i våra 20 största städer är en fullständig katastrof. Är blattar och hucklen överallt.

I ett extraval kommer SD ej få 17 procent som senast. Snarast 23-24. M har gått upp stadigt oxå.

Bara M och SD kommer nästan få egen majoritet, det efter en sommar fylld med skjutningar och våldtäkter och knivdåd och förnedringsrån.

Det här är sista chansen för Sverige.
Senast redigerad av RandomSvenskDude 2021-06-17 kl. 22:24.
Citera
2021-06-17, 22:23
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Korkat av både S och C att inte backa om marknadshyrorna.

Svenska folket bryr sig inte om marknadshyror.
Massvåldtäkter och skjutningar på öppen gata är de verkliga skälen till att sparka ut regeringen.
Citera
2021-06-17, 22:25
Medlem
Citat:

V ska alltså blockera regeringsbildning för all framtid?

Vid nästa val så har vi kanske en annan fördelning av mandaten. Om inte lyckan står V bi så kan det slutar med att dom får exakt noll inflytande.
Citera
2021-06-17, 22:29
Medlem
ceyifam2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Jag tror inte att V har någon praktiskt genomförbar lösning i sin vertygslåda. Det bästa de skulle kunna föreslå är miljonprojekt 2.0.

Angående Finland tycker jag argumentationen är dålig. Jag tror att det fanns andra aspekter som spelade in där. För övrigt steg hyrorna med 100% i Sverige åren 1990-2000 så bra var HGF på att förhandla.

Men ja planmonopolet måste bort, tror du V tänker gå med på det?

Angående 90-talet så fanns det på många håll ett bostadsöverskott, jag känner folk som köpte bostadsrätt för 1 krona, det löstes genom att riva bostäder samtidigt som befolkningen ökade mer än man trott. Nu är bostadsbristen väldigt mycket större, hyrorna kommer att skena innan de stabiliseras, under tiden kan V som enda vänsteralternativ skära guld i denna fråga. Eftersom de inte sitter i regering nu behöver de inte heller ha alla argument och åtgärder klara, precis som SD inte behöver svara för all sin politik.

Ställ frågan till V: Köra som vanligt, löka kring 8%, få minimalt inflytande, var dörrmatta åt Annie Lööf. Eller, ta i rejält, satsa på att stjäla väljare från främst S och ett falnande miljöparti, få in dubbelt så många i nästa riksdagsval - och visserligen vara i opposition, men då i en starkare position än nu.

Jag vågar väl knappt säga detta, då det kan misstolkas, men det är dags för Vänsterpartiet att brösta upp sig. Ta kommandot i debatten, skaffa självförtroende, skända marknadskrafterna, kör så det ryker, det här är er fråga nu när S lämnat i bästa fall walk-over till Annie Lööf och hennes kumpaner.
Senast redigerad av ceyifam2 2021-06-17 kl. 22:37.
Citera
2021-06-17, 22:34
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Nej, du har fel. Kallas minoritetsregering. Läs även på hur DÖ fungerade.
Sjupartiet kommer som det ser ut få ca 80% av rösterna. Det är en majoritet vill jag lova

7-pariet? Fast då förutsätter du ju att M + KD och V fortsatt stödjer Löfven? Varför skulle de göra det när de precis har röstat bort den odugliga statsministern?

Jag förstår inte hur du får ihop det riktigt, eftersom om det nu finns mandat nog att fälla Löfven, så finns det ju likväl mandat för att inte släppa igenom en minoritetsregering.

Läget vill jag påstå är annorlunda nu än 2018/2019. Sen har du även L som förmodligen inte kommer stödja Löfven de heller, vilket gör det ännu svårare för Löfven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in