Citat:
Ursprungligen postat av
Merrelito
Jag tror inte att V har någon praktiskt genomförbar lösning i sin vertygslåda. Det bästa de skulle kunna föreslå är miljonprojekt 2.0.
Angående Finland tycker jag argumentationen är dålig. Jag tror att det fanns andra aspekter som spelade in där. För övrigt steg hyrorna med 100% i Sverige åren 1990-2000 så bra var HGF på att förhandla.
Men ja planmonopolet måste bort, tror du V tänker gå med på det?
Angående 90-talet så fanns det på många håll ett bostadsöverskott, jag känner folk som köpte bostadsrätt för 1 krona, det löstes genom att riva bostäder samtidigt som befolkningen ökade mer än man trott. Nu är bostadsbristen väldigt mycket större, hyrorna kommer att skena innan de stabiliseras, under tiden kan V som enda vänsteralternativ skära guld i denna fråga. Eftersom de inte sitter i regering nu behöver de inte heller ha alla argument och åtgärder klara, precis som SD inte behöver svara för all sin politik.
Ställ frågan till V: Köra som vanligt, löka kring 8%, få minimalt inflytande, var dörrmatta åt Annie Lööf. Eller, ta i rejält, satsa på att stjäla väljare från främst S och ett falnande miljöparti, få in dubbelt så många i nästa riksdagsval - och visserligen vara i opposition, men då i en starkare position än nu.
Jag vågar väl knappt säga detta, då det kan misstolkas, men det är dags för Vänsterpartiet att brösta upp sig. Ta kommandot i debatten, skaffa självförtroende, skända marknadskrafterna, kör så det ryker, det här är er fråga nu när S lämnat i bästa fall walk-over till Annie Lööf och hennes kumpaner.