2021-05-26, 22:29
Medlem
Jag har för cirka 10 år sedan läst kurser i nationalekonomi (även lite statistik) och skulle nu vilja ta en ek.kandidat med inrikting i nationalekonomi.

En kurs krävs i ekonometri för detta. Jag är ganska dålig på matte och eftersom det var lång tid sedan jag läste kurserna är mitt minne från matematiken i de kurserna nästintill obefintligt

Någon som har läst ekonometri och som kan säga om det ens är möjligt att klara kursen med dåliga förkunskaper? Det är trots allt bara en 7,5 högskolepoäng kurs som krävs, men mina mattekunskaper är numera svaga
Citera
2021-05-26, 23:12
Medlem
Helt omöjligt att svara på utan att veta vilken nivå du ligger på tyvärr. Själv hade jag inga problem med matten. Kan du inte annars ta en sommarkurs för att plugga ikapp lite?

Ofta ingår det en kurs i matematik för ekonomer i ek.kand inom nationalekonomi. Dubbelkolla om det gör det på din utbildning. Finns det så bestäm dig för att plugga stenhårt på denna kursen, för att inte ligga efter på de andra kurserna. Så ska du nog klara dig.
Citera
2021-05-27, 00:59
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uppsala1998
Jag har för cirka 10 år sedan läst kurser i nationalekonomi (även lite statistik) och skulle nu vilja ta en ek.kandidat med inrikting i nationalekonomi.

En kurs krävs i ekonometri för detta. Jag är ganska dålig på matte och eftersom det var lång tid sedan jag läste kurserna är mitt minne från matematiken i de kurserna nästintill obefintligt

Någon som har läst ekonometri och som kan säga om det ens är möjligt att klara kursen med dåliga förkunskaper? Det är trots allt bara en 7,5 högskolepoäng kurs som krävs, men mina mattekunskaper är numera svaga
Skriv till institutionen och be om kopior av tidigare tentor. Så länge det är under 10 sidor är det gratis. Då ser du ganska snabbt om du klarar den nivån eller inte.
Citera
2021-05-27, 08:48
Medlem
Det kommer gå bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här