2021-05-26, 16:09
Medlem
JEGS76s avatar
Cathy W och Michael S är ju inspirerande. Tror de är helt rätt på bollen och har varit så sedan tidernas begynnelse. Långt innan jag själv hittade den här "bollen". Lyssna gärna här.
https://youtu.be/xIXsVXZbCto
Men om man brainstormar, vilka möjliga hot eller otänkbara svarta svanar skulle möjligen få hela kryptovärlden att falla ihop?
Citera
2021-05-26, 16:27
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76
Cathy W och Michael S är ju inspirerande. Tror de är helt rätt på bollen och har varit så sedan tidernas begynnelse. Långt innan jag själv hittade den här "bollen". Lyssna gärna här.
Men om man brainstormar, vilka möjliga hot eller otänkbara svarta svanar skulle möjligen få hela kryptovärlden att falla ihop?

Knappast en svart svan, men ett total förbud mot innehav av krypto i västvärlden. Det skulle så klart leda till en total krasch. Det är dock knappast troligt då krypto inte är ett hot mot västerländska valutor. Snarast är krypto en möjlighet att jävlas med geopolitiska motståndare som Kina och Ryssland.

En riktig svart svan skulle kunna vara någon säkerhetslucka som ansågs omöjlig men som visar sig inte vara det.
Citera
2021-05-26, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76

Svårt just nu.
Skulle vara om det blev en ban på crypto, men den kommer komma först efter år av skriverier hur krypto hjälper till att smita ifrån skatter. Så där är vi inte på några år...

Nu går det ju inte att köpa en tesla med bitcoin längre men när det gick... Jag undrar hur fan man skattar på det köpet. Blir typ en byteshandel då
Citera
2021-05-26, 16:47
Medlem
airbuds avatar
Om Satoshi Nakamotos plånbok helt plötsligt skickade sina BTC till en exchange och dumpade dem på den öppna marknaden. Inte bara supply-demand aspekten utan även tvivel och oro skulle nog få priset att gå i grunden.
Citera
2021-05-26, 17:08
Medlem
Skulle säga säkerhetslucka. Allt som är omöjligt att knäcka knäcks till slut, det är ju bara en tidsfråga. När den dagen kommer så krashar det nog hårt
Citera
2021-05-26, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av airbud
Om Satoshi Nakamotos plånbok helt plötsligt skickade sina BTC till en exchange och dumpade dem på den öppna marknaden. Inte bara supply-demand aspekten utan även tvivel och oro skulle nog få priset att gå i grunden.

Varför skulle han göra på det sättet?
OM han fick för sig att sälja så finns det bättre sätt än att krascha marknaden så uppenbart.

Citat:
Ursprungligen postat av pappersdrake
Skulle säga säkerhetslucka. Allt som är omöjligt att knäcka knäcks till slut, det är ju bara en tidsfråga. När den dagen kommer så krashar det nog hårt
Fast efter 12 år så borde denna lucka ha upptäckts, så nej.

Jag skulle säga att förbud eller kriminalisering av Bitcoin innehav i något av de stora länderna/regionerna.
Men det skulle bara ha effekt på kort sikt, finns det andra regioner som tillåter Bitcoin så skulle den återhämta sig över tid.

Det finns så mycket orimligheter kring förbud så jag ser inte hur detta skulle gå till i praktiken. I demokratiska samhällen har man aldrig förbjudit innehav av råvaror tidigare, varför skulle man göra det nu? Regeringar är trots allt tillsatta av folket och skall lyda folkets önskan.
Citera
2021-05-26, 17:22
Avslutad
Krypto crashar då det är luft och bluff utan säkerheter.
Kommer bannas av fler med tiden då det bara är ett pyramidspel.
Mvh.
Citera
2021-05-26, 17:44
Medlem
KahlanAmnells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
OM han fick för sig att sälja så finns det bättre sätt än att krascha marknaden så uppenbart.

Men du vet ju inte heller vem Satoshi är eller vad dom har för egentliga syften. Kanske är ett syfte är att spräcka den bubbla som uppstått.
Citera
2021-05-26, 17:48
Medlem
airbuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...

Jo, det är klart, överdrivet exempel från mig.

Jag tror dock minsta rörelse på dessa bitcoins skulle få marknaden att skaka. Även om det bara gäller en liten sak som att skicka 0.03 BTC till en annan adress.

I och med att man inte vet vem personen bakom plånboken är och vad deras slutspel är. Har plånboken blivit hackad/stulen, säkerhetshål som nyttjas, demens?! Osäkerheten bakom det hela tror jag skulle få priset att dyka.
Citera
2021-05-26, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Knappast en svart svan, men ett total förbud mot innehav av krypto i västvärlden. Det skulle så klart leda till en total krasch.
Det skulle snabba upp total dominans, d.v.s. det skulle helt eliminera den gamla ekonomin inom överskådlig tid. Krypto har alltid haft den roliga karaktäristiken att det tvingar folk tänka ett steg längre; från vad är en valuta, vad bygger den på, till vad är en stat, vad bygger den på, osv, osv. De som stannade för tidigt i tankeprocessen blev inte rika på resan hit, vilket känns tämligen rättvist.

De flesta "Black Swans" påverkar bara krypto indirekt. Vi är ju rätt beroende av att internet existerar tex. Om internet av någon anledning minskar sin täckning med 50% (pga megakrig eller annat kul) kommer vi kunna lösa det, men om det försvinner helt dör nog den här varianten av ekonomi.

Annars handlar det om att något helt annat sätt att hantera ekonomi fungerar mycket bättre. Så det är ju inget domedagsscenario direkt.
Citera
2021-05-26, 19:51
Medlem
Lejonpungens avatar
En risk som vi inte vet så mycket om är ju om tillexempel att kvantdatorer skulle kunna lösa hash-problem och krypteringsproblem på ett oväntat snabbt sätt. Det är dock ett problem som hela den finansiella världen hade fått hitta lösningar på, inte bara krypto.
Senast redigerad av Lejonpungen 2021-05-26 kl. 19:55.
Citera
2021-05-27, 15:16
Medlem
Jordgubbes avatar
Di och Hagströmer går igenom ett par argument emot krypto, varav reglering väl nästan kan räknas som en svart svan. I övriga (volatilitet, transaktionshastighet, ful-el, transaktionskostnad, samt egentliga innehållet) faller den på eget grepp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in