2021-05-26, 15:42
Medlem
Zebran99s avatar
Vad anser ni man bör läsa för utbildning för att ha en chans att lyckas? Datavetenskapliga program självklart men är verkligen det allt?
Citera
2021-05-26, 16:05
Medlem
Som senior utvecklare anser jag att de flesta skulle klara sig på ca 1 års ren programmeringsutbildning.

Dock är det så klart väldigt meriterande att ha typ ett datavetenskapligt program i botten. Det är bra utbildningar, men på min tid iaf upplevde jag det som ganska mycket fluff och dötid emellan, man hade lätt kunnat komprimera ner de viktigaste delarna till ~1 år.

Men jag hade kunnat anställa en nybakad med nåt års plugg bakom sig förutsatt att kandidaten fick bra betyg och kan visa upp sina kunskaper i programmeringstest samt visa upp kod som har skrivits tidigare. Det är en jättebra grej att ha en liten portfolio med små projekt t.ex. öppet på Github. Det skulle jag se som väldigt meriterande, om koden ser bra ut. Googla code katas, det är små övningsuppgifter som man kan göra på några timmar. Att känna till och att praktisera code katas är en väldigt bra merit. Majoriteten vet inte vad det är.
Citera
2021-05-26, 16:05
Medlem
Tycker man ska ha läst computer science (datavetare) eller en ingenjörsutbildning med motsvarande innehåll. Det finns YH utbildningar på 2 år som utger sig för att ge fullstack-kompetens men i allmänhet tycker jag YH utbildningar passar bättre om man vill rikta in sig på ett smalt område eller ett specifikt programspråk.
Citera
2021-05-26, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kossemu
Tycker man ska ha läst computer science (datavetare) eller en ingenjörsutbildning med motsvarande innehåll. Det finns YH utbildningar på 2 år som utger sig för att ge fullstack-kompetens men i allmänhet tycker jag YH utbildningar passar bättre om man vill rikta in sig på ett smalt område eller ett specifikt programspråk.

Jag tycker att det är intressant att du har gått från student (FB) Någon annan som inte klarar av att göra det man borde göra? till att plötsligt vara i anställande position.
Citera
2021-05-26, 17:14
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag tycker att det är intressant att du har gått från student (FB) Någon annan som inte klarar av att göra det man borde göra? till att plötsligt vara i anställande position.
Nu sade han ju iofs inte att han är i anställande position...
Citera
2021-05-26, 17:50
Medlem
SYSTEMexes avatar
DV är väl ändå rätt overkill för web-programmering. Man behöver inte 60-90hp matte för den typen av programmering där man gör hemsidor osv.

Dv för lite mer avancerade grejer (machine learning, spel etc), för webb och buissiness-orienterade grejer är systemvetenskap mer anpassat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in