2021-05-26, 15:19
Medlem
Hej!

Jag har köpt ett renoveringsobjekt och planerar ta in hantverkare och renovera för ca 500 tkr (inkluderar material och arbetskostnad), vidare tänker jag sälja detta objekt inom 5 år för att kunna göra skatteavdrag vid försäljningen. Mina frågor kring deklaration vid en framtida försäljning är följande.

Hur noggrant är det med vad som avser grundförbättringar (som är 100% avdragsgillt), och förbättrande reparationer och underhåll som kan ge avdrag för en del av utgiften. Jag kan tänka mig att flera av de åtgärder jag gör ligger i gränslandet, och såklart vill jag maximera avdraget som jag kan göra (alltså redovisa dessa som grundförbättringar). Hur noggrant kollas det upp?

Gällande arbetskostnader antar jag att man får dra av 100% på allt som inte täcks av rotavdrag? Gäller det både om det är arbetskostnader relaterat till grundförbättringar eller förbättrande reparationer?
Citera
2021-05-26, 16:32
Medlem
Du får dela upp arbetskostnaden mellan vad som avser grundförbättningar och förbättrande reparationer.
Citera
2021-05-27, 13:03
Medlem
Skatteverket har ett rätt smidigt verktyg för detta (så smidigt det nu kan bli, det är fortfarande en del man ska tänka på). För varje inköp och förbättring uppskattar du skicket vid köp samt det nya skicket. Vi gick igenom kvitto för kvitto.

Du deklarerar ju bara totalsummorna. Om Skatteverket väljer att göra en kontroll kommer du säkert behöva visa upp kvitton och göra det troligt att dina beräkningar stämmer. När jag sålde senast gjordes ingen kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in