2021-05-26, 14:57
Medlem
Worldorders avatar
Hej!
Hittade ingen liknande tråd så öppnar en egen.

Är någolunda ny med att handla med Krypto, just nu har jag handlat med Certifikat med väldigt bra avkastning. Som ni säkert känner till så finns det nackdelar med certifikat.

Nu så har tänkt lite om jag kan utnytjta mitt Thailändska medborgarskap. Enligt min högutbildade kontakt i Bangkok så är vinstskatt så låg i thailand att ingen deklarerar vinsten där.

Ett scenario som jag tänker mig kan gå dåligt är om
företaget som håller min wallet rapporterar till thailändska myndigheter som sedan rapporterar till svenska. (dock är jag osäker om respektive länder känner till att jag är dubbelmedborgare pga en väldigt komplex historia om hur jag fick dubbeltmedborgarskap)

vad tror ni? är detta en bra plan? är det värt för att undvika 30% vinstskatt?
Citera
2021-05-26, 15:48
Medlem
Nej? Vad är nackdelen med certifikat?
Citera
2021-05-26, 15:55
Medlem
Worldorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Nej? Vad är nackdelen med certifikat?
2.5 % avigift per år + schablonskatt och går endast att handla 8/24 timmar på vardagar, i alla fall på avanza, om du känner till något annat sätt där man unviker detta så är jag tacksam för svar
Citera
2021-05-26, 17:20
Moderator
HelgeBuks avatar
Din wallet kan/bör/ska du ha på din egen dator (med pappersbackup) oavsett var i världen du befinner dig. Helt irrelevant skattemässigt var i världen din dator befinner sig.
Om det nu är (i praktiken) skattefritt i Thailand så är det där du ska ha ditt bankkonto dit du tar ut eventuell vinst från krypto. Vet ej hur det är med informationsutbytet mellan thailändska och svenska myndigheter men skulle det röra sig om mycket pengar och du redan är medborgare där kanske du kan bosätta dig i Thailand några år?
Citera
2021-05-26, 18:23
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldorder
2.5 % avigift per år + schablonskatt och går endast att handla 8/24 timmar på vardagar, i alla fall på avanza, om du känner till något annat sätt där man unviker detta så är jag tacksam för svar
På vilket sätt är schablonskatt en nackdel?
Citera
2021-05-26, 18:31
Medlem
Worldorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
På vilket sätt är schablonskatt en nackdel?
Det kostar pengar, meningen med denna tråd är att undvika skatt.
Citera
2021-05-26, 18:38
Medlem
Worldorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Din wallet kan/bör/ska du ha på din egen dator (med pappersbackup) oavsett var i världen du befinner dig. Helt irrelevant skattemässigt var i världen din dator befinner sig.
Om det nu är (i praktiken) skattefritt i Thailand så är det där du ska ha ditt bankkonto dit du tar ut eventuell vinst från krypto. Vet ej hur det är med informationsutbytet mellan thailändska och svenska myndigheter men skulle det röra sig om mycket pengar och du redan är medborgare där kanske du kan bosätta dig i Thailand några år?

jag tror det finns en del informationsutbyte men tror inte att det plingar i deras system att jag är medborgare i två länder.

Men har jag missförstått detta med wallets? skriver man inte in sina uppgifter till företaget som håller i din wallet? kan man ha en wallet annonymt?
Citera
2021-05-26, 19:05
Medlem
Citat:
jag tror det finns en del informationsutbyte men tror inte att det plingar i deras system att jag är medborgare i två länder.

Men har jag missförstått detta med wallets? skriver man inte in sina uppgifter till företaget som håller i din wallet? kan man ha en wallet annonymt?
Köp en Ledger Nano X
https://shop.ledger.com/pages/ledger-nano-x
Citera
2021-05-26, 19:18
Medlem
Citat:
Jag känner tyvärr knappt till något alls om sånt här men jag är nyfiken.
Citera
2021-05-26, 19:31
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:

Man kan ha s.k. "custodial wallet", där någon annan hanterar dina privata nycklar (ej att förväxla med lösenord) åt dig. Det kan vara tex att ha konto på Kraken eller Coinbase där du köper kryptovaluta och låter det ligga kvar utan att ta ut till en extern egen wallet. Det är till största del ingen fara med de stora aktörerna men det har hänt flera gånger genom åren att relativt stora plattformar hackas eller "exit-scamar" och då är du rökt om dina bitcoins låg på ditt konto där.

Du kan och bör ha en helt egen "anonym" wallet, som tex Electrum eller Wasabi eller hårdvaruplånbok som Ledger eller Trezor.
Citera
2021-05-26, 19:41
Medlem
Worldorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Köp en Ledger Nano X
https://shop.ledger.com/pages/ledger-nano-x

Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Man kan ha s.k. "custodial wallet", där någon annan hanterar dina privata nycklar (ej att förväxla med lösenord) åt dig. Det kan vara tex att ha konto på Kraken eller Coinbase där du köper kryptovaluta och låter det ligga kvar utan att ta ut till en extern egen wallet. Det är till största del ingen fara med de stora aktörerna men det har hänt flera gånger genom åren att relativt stora plattformar hackas eller "exit-scamar" och då är du rökt om dina bitcoins låg på ditt konto där.

Du kan och bör ha en helt egen "anonym" wallet, som tex Electrum eller Wasabi eller hårdvaruplånbok som Ledger eller Trezor.

intressant det där med hårdvaruplånbok, hur planerar ni att ta ut era pengar i slutändan? flyger det in ett x antal tiotusen lär väll skatteverket börja ställa frågor. det kanske där jag kan utnyttja mitt thailändska medborgarskap och låta de flyga in på ett thailändsk bankkonto.
Citera
2021-05-26, 21:01
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
intressant det där med hårdvaruplånbok, hur planerar ni att ta ut era pengar i slutändan? flyger det in ett x antal tiotusen lär väll skatteverket börja ställa frågor. det kanske där jag kan utnyttja mitt thailändska medborgarskap och låta de flyga in på ett thailändsk bankkonto.

Thailändskt bankkonto kan mycket väl vara ett bättre alternativ i nuläget. Men vi vet inte hur det ser ut i Thailand eller i Sverige den dag du vill realisera vinst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in