2021-05-26, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggen2
Och ibland händer de pga boendemiljön. Det är så typiskt att ta dessa föräldrar i försvar. Ni vet ju inte ens hur det ser ut i deras hem.

Ja det är väl mest troligt att det bara är en slump än att beror på miljön?
Du säger att det är så typiskt att ta dessa föräldrar i försvar men jag kan kontra att det är lika typiskt att vara sugna på drama och försöka hitta alla möjliga orsaker till att kritisera folk. Typiskt tantskvaller på frisörsalongen.
Citera
2021-05-26, 15:52
Moderator
Maviels avatar
Nä ingen av oss vet såklart hur det ser ut i familjens hem.

Men en mamma som idogt tar barnet till läkare för att hon fattar att något är fel, trots att idioterna till läkare inte reagerar, är ingen dålig mamma.

Har du själv haft en tvååring? Jag har uppfostrat två och kan informera dig om att de ställt till med än värre saker utan att jag av någon anses ha varit en dålig mamma.

Detta är en icke tråd. Om du söker för ett medicinskt problem 6 gånger och först gång nr 6 får hjälp med något som borde upptäckas gång nr 1 så är det självklart att det ska granskas. En idiot hade kunnat se att det inte var en vaxpropp.
Citera
2021-05-26, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Nä ingen av oss vet såklart hur det ser ut i familjens hem.

Men en mamma som idogt tar barnet till läkare för att hon fattar att något är fel, trots att idioterna till läkare inte reagerar, är ingen dålig mamma.

Har du själv haft en tvååring? Jag har uppfostrat två och kan informera dig om att de ställt till med än värre saker utan att jag av någon anses ha varit en dålig mamma.

Detta är en icke tråd. Om du söker för ett medicinskt problem 6 gånger och först gång nr 6 får hjälp med något som borde upptäckas gång nr 1 så är det självklart att det ska granskas. En idiot hade kunnat se att det inte var en vaxpropp.

Det märks att du inte är kunnig inom vare sig medicin el argumentation.
Denna tråd handlar om ev. dålig hemmiljö orsakat händelsen.
Beträffande dina medicinska kunskaper så undrar jag hur en idiot skulle kunna upptäcka skalbaggen. Man kan inte titta in i ett öra utan otoskop el öronmikroskop. Du tillhör den kader jag tycker mest illa om, hobbytyckare som kacklar och uttalar sig träffsäkert om saker och tings beskaffenhet, som de inte har en aning om. Jag är läkare, har ganska mycket kunskap om det här. Vari bottnar din kunskap bonnläpp!!

Var nu en duktig idiot och skilj på de två trådarna, inse att de diskuterar två olika saker, och försök, jag vet att det blir lite tufft för just dig att lyckas, att kommentera i rätt tråd!
Citera
2021-05-26, 16:40
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Beträffande dina medicinska kunskaper så undrar jag hur en idiot skulle kunna upptäcka skalbaggen. Man kan inte titta in i ett öra utan otoskop el öronmikroskop. Du tillhör den kader jag tycker mest illa om, hobbytyckare som kacklar och uttalar sig träffsäkert om saker och tings beskaffenhet, som de inte har en aning om. Jag är läkare, har ganska mycket kunskap om det här. Vari bottnar din kunskap bonnläpp!!

Var nu en duktig idiot och skilj på de två trådarna, inse att de diskuterar två olika saker, och försök, jag vet att det blir lite tufft för just dig att lyckas, att kommentera i rätt tråd!

Jag är iva syrra och har verkat inom vården >25 år. ca 10 av dessa åren har jag jobbat med barn. Och nej en skalbagge som kryper in i örat handlar inte nödvändigtvis om dålig hemmiljö. Jag tror nog att om det hade förelegat dålig hemmiljö så hade någon av de 6 läkarna gjort en orosanmälan. Jag vet vad ett otoskop är, och hade de 5 första läkarna också vetat det så hade hon inte behövt söka upprepat antal gånger. En skalbagge i örat borde ha upptäckts gång nr 1.
Citera
2021-05-26, 16:40
Medlem
Citat:

Du skriver att du är läkare och har ganska mycket kunskap om ”det här”. Inom vad är du läkare och vad avser du med ”det här” som du påstår dig ha ganska mycket kunskap om? Du ansåg ju i egenskap av TS att denna tråd skulle avse annat än den redan befintliga tråden. Är mest nyfiken på vad det är konkret du egentligen vill diskutera i denna nya tråd och som du inte fann utrymme för i den befintliga tråden. Låt höra.
Citera
2021-05-26, 16:47
Medlem
Det här börjar nästan bli kul Stackars TS. Ingen här tycks förstår hans otroligt djupa intention att ta reda på om detta stackars barn potentiellt lever i en livshotande miljö.

Satans skalbaggar!
Citera
2021-05-26, 16:56
Medlem
Undercoverss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ines
Det här börjar nästan bli kul Stackars TS. Ingen här tycks förstår hans otroligt djupa intention att ta reda på om detta stackars barn potentiellt lever i en livshotande miljö.

Satans skalbaggar!
Haha.... faktiskt, Ts verkar tro att småbarn befinner sig i kliniskt sterila miljöer och om inte är det vanvård.
Citera
2021-05-26, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag är iva syrra och har verkat inom vården >25 år. ca 10 av dessa åren har jag jobbat med barn. Och nej en skalbagge som kryper in i örat handlar inte nödvändigtvis om dålig hemmiljö. Jag tror nog att om det hade förelegat dålig hemmiljö så hade någon av de 6 läkarna gjort en orosanmälan. Jag vet vad ett otoskop är, och hade de 5 första läkarna också vetat det så hade hon inte behövt söka upprepat antal gånger. En skalbagge i örat borde ha upptäckts gång nr 1.

Baksätesförare!
Om det är dålig hemmiljö, tror du föräldern då tar ett smutsigt barn till läkaren med trasiga/illaluktande kläder. Nä, de flesta försöker dölja.
Har du barn så är det ännu mer förvånande att du inte vet hur svårt, ibland omöjligt att studera en tvåårings trumhinna. Så att den förste läkaren som undersökte trumhinnan garanterat har fått god insyn är nonsens. Det sätts in en jäkla massa antibiotika på barn bara för att de är svårundersökta o man tycker sig se en röd trumhinna.
Och jag har väldigt svårt att tro att resterande 5 läkare var halvblinda idioter. Ditt läkarförakt lyser igenom, trist att bara hålla slangen och inte tappa sugen (narkossköterskans huvuduppgift). Barnet var ju uppenbarligen väldigt svårundersökt eftersom det fick ske i narkos. Konstigt att narkosläkarna inte i sin preoperativa bedömning sa stopp å belägg, det här barnet kan undersökas i vaket tillstånd, att söva innebär alltid en risk. Varför gjorde de inte det? De kunde ju f.ö. konsulterat dig! Hobby-doktor!
Citera
2021-05-26, 17:07
Medlem
Känt fakta är väl att en unge, två år gammal, signalerar problem med ena örat. Modern tar barnet till sjukvården som genom läkare undersöker barnet. Därefter - oklart exakt när - fortsätter problemen för barnet och dess öra. Åter tar modern barnet till sjukvård, då undersöks barnet av läkare nr två, dock utan, i vart fall, långsiktigt resultat. Så håller det på under ca ett år tills dess läkare nummer 6 hittar en skalbagge i ungens öra.

Modern reagerade på vården.

En tråd skapas på FB.

Ett antal personer reagerade på vården och undrade om det inte tydde på brister där pga. att fem läkare först missade skalbaggen i ungens öra.

En läkare gav i den tråden sin syn på saken - sjukvårdens agerande - genom inlägg 24 och 38. Läsvärt.

Denna nya tråd av idag - skapad av en ”läkare” - syftar dock till att istället till att diskutera moderns ansvar för den uppkom situationen. TS anser att sjukvården fått ta oskälig kritik, istället är det modern som varit vårdslös.

Lite långsökt, för att inte säga krystat, angreppssätt till hela situationen kan tyckas.
Citera
2021-05-26, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercovers
Haha.... faktiskt, Ts verkar tro att småbarn befinner sig i kliniskt sterila miljöer och om inte är det vanvård.

Visst är det kul. Ungarna på Herrgården i Malmö som blir bitna av vägglöss och skrämda av kackellacker och utvecklar allergier, astma m.m. utsätts för svartmögel mm, de tycker nog hemmiljön är viktig.
Citera
2021-05-26, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokofinn
Du skriver att du är läkare och har ganska mycket kunskap om ”det här”. Inom vad är du läkare och vad avser du med ”det här” som du påstår dig ha ganska mycket kunskap om? Du ansåg ju i egenskap av TS att denna tråd skulle avse annat än den redan befintliga tråden. Är mest nyfiken på vad det är konkret du egentligen vill diskutera i denna nya tråd och som du inte fann utrymme för i den befintliga tråden. Låt höra.

Läs ts.
Distriktsläkare och intrenmedicinare.
Citera
2021-05-26, 17:20
Medlem
Citat:
I en ny tråd diskuteras flitigt att en mamma fick gå till sex läkare innan det uppdagades att ungen hade en skalbagge i örat ( (FB) Läkaren tog ut ofarlig skalbagge ur lille Arvids öra. Mamma går bananas och anmäler!). Artikeln till historien i tråden finns bak en betalvägg. Modern gick i spinn, och fick säkert ett par sköna tusingar när hon var med i artikeln.
Storm nu mot svensk sjukvård m.m. ingen, nästan, vet ngt för artikeln ligger bakom en betalvägg. Flertalet menar att morsan gjorde helt rätt som anmälde vården. Flera ondgör sig friskt över svensk sjukvård, trots att de inte har alla fakta i målet.

Eftersom vi i princip inte vet ngt i sak så reagerar folk på rubrik i FB-tråden, och ingressen på artikeln.
Jag anser som så, hur fan tar hon hand om sin tvååring. Skalbaggar är skygga djur, de springer inte in i öronen på rörliga tvååringar. Den det är klart, har morsan dålig uppsikt, sitter o surfar på mobilen, då kan det säkert ske. Skalbaggar är alltså skygga. Kärringen borde tacka läkarna att hon inte anmäldes för vanvård tilll soc.
F.ö. är det väl så, att lite beroende på hur länge djuret funnits i örat, så kan det ju ha kapslats in av vanligt vax, och sett ut som en vaxpropp. Hoppas 2-åringen fick ett klistermärke o modern en tillsägelse. Det är ju inte första gången en neurotiskt mamma gått i spinn.

Är man en bra mamma om man låter skadedjur bosätta sig i sina barn! Vad har man för uppsikt? Hur ser det ut i det hemmet?

Tvätta öronen på sina barn bör man klara själv. Hur många tusentals kronor har detta trams inte kostat skattebetalarna?

Rent löjeväckande att gå till doktorn för skitsaker som lite skräp i örat...

När jag var barn så bröt jag benet på två ställen när jag ramlade från ett träd. Farsan spjälade ihop det med ett par pinnar och silvertejp och sen fick det vara bra med det. Att gå till doktorn var det aldrig tal om..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in