2021-05-26, 03:32
Avstängd
Fråga till krypto folket här på flashback. När man genomför utlandsbetalningar över 150,000 SEK från en vanlig svensk bank (sk SEPA transaktioner) för att finansiera krypto köp. Vad för kod använder man för att identifiera vad syftet för betalningen är?
Citera
2021-05-27, 15:03
Avstängd
Någon som vet detta på rak arm?
Citera
2021-05-27, 17:46
Moderator
HelgeBuks avatar
Vad menar du med "kod"?
Citera
2021-05-27, 22:11
Avstängd
Det kallas helt enkelt för betalkod och följande är lite exempel på vilka koder som existerar när man genomför transaktioner till utlandet på mer än 150,000 SEK:

101 - Varuexport/varuimport
140 - Sjötransport
143 - Vägfrakt
302 - Liv och pensionsförsäkring
401 - Operationell leasing
450 - Jord och skogsbruk

Osv....

Frågan är vilken betalkod använder man när syftet är att köpa och sälja krypto?
Citera
2021-05-27, 22:18
Avstängd
Hittade precis en som nog skulle kunna användas för detta:

793 - Övriga kapitaltransaktioner

Jag är dock inte 100% säker, finns det någon som vet med säkerhet så var god och dela med er.
Citera
2021-05-27, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TolerantSwine
Hittade precis en som nog skulle kunna användas för detta:

793 - Övriga kapitaltransaktioner

Jag är dock inte 100% säker, finns det någon som vet med säkerhet så var god och dela med er.

Kan du inte bara dela upp det på två överföringar eller är det så fort du överför mer än 150 000 totalt?
Citera
2021-05-27, 22:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KingKerry
Kan du inte bara dela upp det på två överföringar eller är det så fort du överför mer än 150 000 totalt?

Det är definitivt per transaktion men jag är egentligen inte intresserad av att dela upp det och någon på banken kommer garanterat att undra till slut vad jag försöker undvika då det kommer att bli många liknande upprepande transaktioner. Så bättre att göra rätt från början och redovisningen blir också lättare i slutändan.
Citera
2021-05-27, 23:20
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Det kallas helt enkelt för betalkod och följande är lite exempel på vilka koder som existerar när man genomför transaktioner till utlandet på mer än 150,000 SEK:

101 - Varuexport/varuimport
140 - Sjötransport
143 - Vägfrakt
302 - Liv och pensionsförsäkring
401 - Operationell leasing
450 - Jord och skogsbruk

Osv....

Frågan är vilken betalkod använder man när syftet är att köpa och sälja krypto?

Måste man fylla i en sån kod i nån ruta på internetbanken för varje stor överföring till utlandet?

"Övriga kapitaltransaktioner" låter väl rimligt.
Citera
2021-05-28, 01:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Måste man fylla i en sån kod i nån ruta på internetbanken för varje stor överföring till utlandet?

"Övriga kapitaltransaktioner" låter väl rimligt.

Ja det ser så ut, alltså vid transaktioner från 150,000 SEK och uppåt. Jag bör också nämna att enligt information så rapporterar banken dessa kod relaterade transaktioner direkt till skatteverket. Men kör man seriöst så borde det inte heller bli något problem.
Citera
2021-05-28, 06:46
Medlem
Citat:
Ja det ser så ut, alltså vid transaktioner från 150,000 SEK och uppåt. Jag bör också nämna att enligt information så rapporterar banken dessa kod relaterade transaktioner direkt till skatteverket. Men kör man seriöst så borde det inte heller bli något problem.

Om du lyckats, vill gärna höra från vilken bank till vilken exchange, då nästan alla bank säger nej till kryptovaluta relaterad tx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in