2026-09-16, 21:56
Medlem
Galejans avatar
Alltså, det är rätt svårt att bli alkoholiserad. Dyrt är det också. Du måste dricka mycket över lång tid för att upparbeta ett sug och en tolerans. Det räcker liksom inte med lite helgölande utan det är en kostsam process som tar åratal. Mitt råd är att skippa det. Det finns roligare saker att göra än att kasta pengarna på sprit.
Citera
2026-09-16, 22:33
Medlem
Jag tror du passerat gränsen redan.
Citera
2026-09-16, 22:43
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag kan lätt sluta dricka idag, inga problem. Jag kan leva med ångesten och smärtan men jag vill inte just nu. Frågan är, hur lätt är det att man fastnar?

14 enheter i veckan över det är riskbruk. Motsvarar 14 burkar folköl. Alltså, det är lättare trilla dit än du tror. Det kanske tar några år men sedan är du där. Långsamt uppåt. Jag har lagt av mycket, kan sluta tänkte jag. Det var inte så lätt. Glad jag inte måste dricka alkohol varje dag och absolut inte i några stora mängder om jag väl vill dricka. max 4 folköl per helg.
Citera
2026-09-17, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Det handlar inte om mängden du dricker, du kan storkonsumera alkohol och dricka varje dag utan att egentligen vara alkoholist. Är det hälsosamt? Absolut inte.

Alkoholism handlar mer om en känsla. Kan du sluta när du väl har börjat? Kan du säga nej när du känner sug? Har du kontroll?

Alltför många tänker i termer av hur mycket du dricker, det har egentligen ingenting med saken att göra.

Men det som alla är överens om är att sitta hemma ensam och dricka varje dag medför absolut inget positivt till ens liv och hälsan och bör undvikas.

När man sedan fastnar rejält i skiten så blir det dessutom väldigt svårt att sluta även om man vill, abstinensen är inte kul. Drickandet blir då bara ett sätt för att hålla sig normal.

Är ju också kostsamt om man måste gå på systembolaget 2-3 gånger i veckan såvida man inte köper mycket på en gång och gärna spritdrycker.
Citera
2026-09-17, 12:48
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Är ju också kostsamt om man måste gå på systembolaget 2-3 gånger i veckan såvida man inte köper mycket på en gång och gärna spritdrycker.

Kostnaden är ju rätt linjär mot inköpt mängd alkohol, eler har du mängdrabatt?
Eller är det transportkostnaden som orsakar kostnadsmassa?

En del människor kan dricka ganska mycket under lång tid utan att bli alkisar, andra blir det fortare.
Citera
2026-09-17, 16:57
Medlem
st33rs avatar
Första steget att bli alkoholist är att man dricker för att det ger en psykologisk effekt som man tycker att man "behöver", och att man gärna dricker dagligen.
Ett annat tecken på att man håller på bli det är att man funderar över huruvida man kommer bli alkoholist och "köpslår" med sig själv att det nog inte är så mycket .. jag dricker ju bara två whiskey på kvällen ..

Tycker man inte om alkoholruset eller känner att det ger en något är det nog svårt att bli alkoholist även om man skulle tvinga sig själv att dricka mycket en period.

Jag har inte alkoholistgenen eftersom jag inte får nån kul känsla av att dricka och mest blir trött o varm.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in