2021-05-25, 12:10
Medlem
Hej!

Några frågor om mc-kort.

1.Hur mycket betalade du för ditt MC-kort och hur många lektioner?
2.Vad är ett rimligt lektionspris?
3.Var i Sverige finns de mest prisvärda kurserna?
Citera
2021-05-25, 12:12
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.FergemneE150D
Hej!

Några frågor om mc-kort.

1.Hur mycket betalade du för ditt MC-kort och hur många lektioner?
2.Vad är ett rimligt lektionspris?
3.Var i Sverige finns de mest prisvärda kurserna?

Dom flesta har ett paketpris på 5 papp... Där ingår teori, stads och manöverkörning.

Och slutprov.
Citera
2021-05-25, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Dom flesta har ett paketpris på 5 papp... Där ingår teori, stads och manöverkörning.

Och slutprov.

Har sett det, men det är ju ingen garanti för att man klarar provet. De flesta har mycket mängdträning innan själva innan de går kursen som jag förstått det. Jag kan ha fel.
Citera
2021-05-25, 12:44
Medlem
Grovsts avatar
Såklart de inte har några garantier. Mängden kör och teorilektioner beror ju i största delen på elevens förkunskaper och mottaglighet 🙄
Citera
2021-05-25, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovst
Såklart de inte har några garantier. Mängden kör och teorilektioner beror ju i största delen på elevens förkunskaper och mottaglighet 🙄

Ja, fast jag menar ju det där paketet. Jag skulle gärna ha lite info angående hur många som klarar det bara på att gå en sådan kurs och vad de personerna gjort innan kursen.
Borde finnas någon statistik eller i alla fall ett större antal anekdoter.
Citera
2021-05-25, 13:33
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ja, fast jag menar ju det där paketet. Jag skulle gärna ha lite info angående hur många som klarar det bara på att gå en sådan kurs och vad de personerna gjort innan kursen.

Statistik har jag inte, men vad jag har hört så verkar det som att drygt hälften klarar teoriprovet på första försöket.
Citera
2021-05-25, 13:55
Medlem
Du kan ju börja med att speca upp minimikostnad.

Synundersökning 200?
Risk 1 900-1500?
Risk 2 2600-3800?
Teoriprov 325
Uppkörning 1650

Teori kan du köpa online för 250kr ca

Lägre än det är svårt att komma.
Citera
2021-05-25, 14:02
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Beror nog lite på om du har bilkörkort, din ålder. Har du bilkort och är under 30 borde du klara dig på 5000, är du äldre så har en del ändrats sen sist och du kan behöva fler lektioner. Var gränsen går vet jag inte för jag är "övermogen" Lättare att köra upp i byhåla än Sthm...
Senast redigerad av Onanikrem 2021-05-25 kl. 14:05.
Citera
2021-05-25, 14:19
Medlem
LexComs avatar
Tog paketpris med Teori, risk 1&2 samt 8 dubbellektioner för 14 000 kr på en trafikskola i en mellanstor stad. Då ingick lån av MC vid uppkörningen. Däremot så ingick inte uppskrivning/uppkörningsavgift.

Så drygt 16 000kr totalt när man hade kortet i handen.

Inte den billigaste vägen men väldigt smidig.

har svårt att se att man kan komma under 6000kr med tanke på de fasta kostnaderna för risk 1 och risk 2 samt uppskrivning/uppkörning även om man fixar all teori och körning privat.
Senast redigerad av LexCom 2021-05-25 kl. 14:26.
Citera
2021-05-25, 14:36
Medlem
Jag brände 25 tkr för ta mitt mc kort, något av ett rekord antagligen. Jag har kört mkt bil o lastbil o haft lätt för detta, tänkte jag skulle ha lätt att ta mc kort också.

ALLT gick lätt fram till serpentinkörningen, tog nog 4 lektioner att få ordning på det. Den stora haken var att det tog ca 20-25 minuter körning enkel väg till serpentinbanan så jag brände mkt tid/pengar på vägen till banan där jag skulle öva, detta gäller Göteborg.

Jag hade aldrig suttit på en mc innan o tog allt via trafikskola, valde också en dyr trafikskola som låg bredvid mitt jobb. Klarade allt på första försöket tack o lov

bara obligatoriska kostnader som riskutbildning, körtillstånd, synundersökning, uppkörningsavgift, hyra mc (om du inte har en) ligger på nära 7000-8000 kr så det är dyrt. Sedan i mitt fall så vart trafikskolan jävla ockrare också, bara valet av skola kostade mig säkert 5000 på jag vet inte vad. Ingen skola jag rekommenderar

Om jag gjort om det så hade jag köpt en gammal mc o åtminstonde lärt mig krypköra med den, väldigt många kör utan körkort vet jag, när jag gick riskutbildning o vi stack iväg o åt lunch så vart vi kanske 10 killar o pratade lite så förstod jag att jag var den enda dom som inte "övningskört" på egen hand (dvs kört olovligt)
Citera
2021-05-25, 16:00
Medlem
killawifes avatar
En arbetskamrat tog en intensivkurs för MC. 12.000:- inkl. boende en vecka. Men det gick bra, han fick sitt kort och var rätt nöjd.

Jag gav ca 1700:- för mitt första mc-kort. Det var dock 1990 så lite skillnad. Jag körde massor privat innan jag ens tog några lektioner. Minst 500 mil. Så jag körde bara det obligatoriska på körskolan, öva manöverprov, bromsning, landsväg etc.
Sen har jag tagit MC-kort igen, två gånger faktiskt. Då har jag hyrt eller lånat hoj, övat på den och sen kört upp. Kuggat en gång pga idiotiska uppkörnings-idioter.
Citera
2021-05-26, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
En arbetskamrat tog en intensivkurs för MC. 12.000:- inkl. boende en vecka. Men det gick bra, han fick sitt kort och var rätt nöjd.

Jag gav ca 1700:- för mitt första mc-kort. Det var dock 1990 så lite skillnad. Jag körde massor privat innan jag ens tog några lektioner. Minst 500 mil. Så jag körde bara det obligatoriska på körskolan, öva manöverprov, bromsning, landsväg etc.
Sen har jag tagit MC-kort igen, två gånger faktiskt. Då har jag hyrt eller lånat hoj, övat på den och sen kört upp. Kuggat en gång pga idiotiska uppkörnings-idioter.

Varför har du tagit kortet tre gånger?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in