• 1
  • 2
2021-05-24, 17:14
Medlem
freeriderXIIs avatar
Jag tycker det är sinnessjukt och skulle gärna vilja veta vad särskilt kvinnliga användare här tycker om SVT:s inkvoteringsregler gällande Melodifestivallåtar?
Givetvis får även alla andra kommentera också.

Citat:
Infört kvotering

Melodifestivalen har successivt försökt kvotera in kvinnliga låtskrivare de senaste åren. Vid 2014 års festival fanns för första gången ett krav på att minst 20 procent av låtarna skulle ha en kvinnlig upphovsperson.

Året därpå ökade man kravet till 50 procent, något som gäller i dag.

Men totalt sett är det fortfarande stor övervikt för manliga låtskrivare. Vid årets festival medverkade 21 kvinnliga låtskrivare och 79 män, enligt Aftonbladet

Jag skiter i könet på de som skriver låtarna (må bäste man/kvinna vinna) men att det av skattepengar finansierade SVT bedriver sådan extrem vänsterinkvoteringspolitik är ju hisnande.
Skall man i låtskrivarteamen ta med okvalificerade kvinnor bara för att, det är ju en konstnärlig rigiditet och detaljinblandning uppifrån på ett Stasiliknande sätt.

Py Bäckman skrev ju Stad i ljus så det finns ju duktiga kvinnor men att hålla på med könskvotering uppifrån är ju bara så kommunistiskt och mot all meritokrati och också på ett sätt en förnedring av det kvinnliga könet/kvinnor framförallt på ett moraliskt och duglighetsplan. Att man inte skall kunna ta sig fram utan tvång.

Det fanns även ett förslag på att till och med varje låt skulle ha minst en kvinnlig upphovsperson men det skrotades.
Senast redigerad av freeriderXII 2021-05-24 kl. 17:43.
Citera
2021-05-24, 17:26
Medlem
Mello dravlet kan de lägga ned. Borde gjorts för 20 år sen Bara sämre och sämre helt ointressant smörja.
Citera
2021-05-24, 17:27
Medlem
freeriderXIIs avatar
Man skulle ju kunna ha en regel att minst var fjärde låt har en gotlänning som upphovsperson eller lesbian eller irakier.

Etc fast då måste man börja föra statistik på befolkningen.
Senast redigerad av freeriderXII 2021-05-24 kl. 17:30.
Citera
2021-05-24, 17:28
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo

Mello dravlet kan de lägga ned. Borde gjorts för 20 år sen Bara sämre och sämre helt ointressant smörja.

Men vad tycker du om själva principen?
Citera
2021-05-24, 17:32
Medlem
franges avatar
Än en gång låter vänstern kön och identitet gå före faktisk kompetens vid rekryteringen. Vilket kommer leda till att kompetensen minskar och resultatet blir en allt sämre och sämre produkt, vilket till slut kommer leda tills dess undergång när kunderna tröttnar och väljer någonting annat istället.

Ännu en gång äter revolutionen upp sina egna barn.
Citera
2021-05-24, 17:38
Medlem
freeriderXIIs avatar
MUF:s distriktsordförande i Östergötland Matilda Ekeblad skrev för något år sedan följande bra inlägg.

Citat:
Låt kvinnor lyckas utan statlig inblandning
Kvinnor kan själva, det behövs inte en man som skriver låtarna till dem för att nå toppen. Det här beslutet gör i stället att kvinnorna klumpas ihop till ett hjälplöst kollektiv som är beroende av staten för att lyckas. Det enda den här typen av kvotering hjälper är att upprätthålla offerrollen som behövs för att legitimera vänsterfeminismens syfte. Vänsterns krav på lika utfall handlar i stället för mig om lika möjligheter.

Det är ingen hemlighet att Moderata ungdomsförbundet inte är de största förespråkarna för public service och vi tycker definitivt inte att underhållningsprogram ska finansieras med skattemedel. Skattepengar ska värnas och läggas på rimliga saker. Melodifestivalen är inte en av dem. Med det sagt så kan det konstateras att det SVT nu sysslar med är skattefinansierat kvinnoförakt och det får pågå utan att vi skattebetalare kan göra något. Bojkotta public service javisst, men du har fortfarande fått vara med och betala kalaset

Vilken grupp ska kvoteras nästa gång?
Vad du har mellan benen ska inte spela någon roll om du ska få delta eller inte. Jag har alltid trott att musikbranschen är en bransch där allt handlar om skapande och kreativitet, inte om godhetssignalering och kulturmarxism. För det SVT nu håller på med liknar mer än avknoppning av marxismen än reformer för ökad jämställdhet.

Vad bli nästa steg, vilken grupp ska SVT börja kvotera in 2023? Besluten om kvotering gör inget annat än att de själva skjuter sig i foten. Som kvinna blir jag mest förbannad. Vi är inga offer, det vi behöver är lika möjligheter, inte samma utfall. Så snälla SVT, sluta med ert kvinnoförakt och låt oss tävla på samma villkor som männen, först då kan vi uppnå jämställdhet på riktigt.

Senast redigerad av freeriderXII 2021-05-24 kl. 17:43.
Citera
2021-05-24, 17:44
Medlem
Jag är hyffsat säker på att tråd redan finns.

Melodifestivalen har alltid varit mest skräp, så jag inte förmå mig själv till att bry mig om vem som skriver låtarna.

De kanske inser själva att programmet är lite bajsigt och tänker att det skulle bli bättre med fler kvinnliga låtskrivare?
Citera
2021-05-24, 17:48
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj

Jag är hyffsat säker på att tråd redan finns.

Melodifestivalen har alltid varit mest skräp, så jag inte förmå mig själv till att bry mig om vem som skriver låtarna.

De kanske inser själva att programmet är lite bajsigt och tänker att det skulle bli bättre med fler kvinnliga låtskrivare?

Så det du säger är att du tycker det är moraliskt försvarbart med sådana könskvoteringsregler gällande upphovsmän?
Senast redigerad av freeriderXII 2021-05-24 kl. 17:51.
Citera
2021-05-24, 17:50
Medlem
Klas-Vegass avatar
Detta kommer att lösa sig genom att upphovsmännen identifierar sig som kvinnliga enhörningar i ansökan.
Citera
2021-05-24, 17:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Då borde det bara finnas max 2% bög-artister, och 1% negrer max bland artisterna.
Om man skall följa storleken på respektive grupp.
Citera
2021-05-24, 18:08
Medlem
okok1s avatar
Kan vi inte låta en A.I skriva låtarna istället? Så slipper vänstern bråka om vem som är godast.
Citera
2021-05-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Kan vi inte låta en A.I skriva låtarna istället? Så slipper vänstern bråka om vem som är godast.
Fast det är fortfarande kontroversiellt vem som tränat den. Google fick ju lov att träna om sin AI efter att den i bildsöken förväxlade svarta med gorillor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in