2021-05-24, 16:32
Medlem
Så som frågan lyder ... vad gör de? Hos just er och varför är de där? Hur gick det till när ni fick denna ”hjälp”?
Citera
2021-05-24, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattrun
Så som frågan lyder ... vad gör de? Hos just er och varför är de där? Hur gick det till när ni fick denna ”hjälp”?
En boendestödjare gör det ni har kommit överens om att göra, dvs de hjälper dig tex med tvätt, disk, städ, handling osv. Det som skiljer en boendestödjare från tex hemtjänstpersonal är att ni kommer överens om vem som ska göra vad och så gör ni nämnda saker tillsammans.

Jag har för mig att man ansöker om boendestöd om man har det behovet via Socialtjänsten men jag är inte helt säker.
Citera
2021-05-24, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
En boendestödjare gör det ni har kommit överens om att göra, dvs de hjälper dig tex med tvätt, disk, städ, handling osv. Det som skiljer en boendestödjare från tex hemtjänstpersonal är att ni kommer överens om vem som ska göra vad och så gör ni nämnda saker tillsammans.

Jag har för mig att man ansöker om boendestöd om man har det behovet via Socialtjänsten men jag är inte helt säker.
Man kan också göra saker utanför hemmet tex gå och fika,
ta en promenad eller gå på bio, museum, bio evis eller motionera.
Styrs av "kunden".
Citera
2021-05-24, 17:14
Medlem
WolframTungstens avatar
Min boendestödjare kommer till mig en timma i veckan och han plockar lite skräp. Han kommer på morgonen och jag är så trött så, så jag städar lite (bl a skrubbar golv) och sedan sitter vi och snackar.
Citera
2021-05-25, 06:59
Moderator
evilhoneys avatar
Någon får gärna rätta mig om jag har fel men man kan få Boendestödjare både genom LSS och SoL, så vitt jag vet.

Man sätter sig och gör upp en plan med klienten för att komma fram till vilket stöd som behövs, var, när och hur. Vissa kan behöva stöd dagligen, vissa ett par eller någon gång i veckan.

Någon kan behöva stöd i att laga mat och städa.
Vissa kan behöva påminnelse om personlig hygien, att bli tillsagd när det är dags att duscha, byta kläder och kanske stöd i att gå till tvättstugan.
Man hjälps åt att skriva veckoscheman när saker ska städas hemma, tex.
Vissa har svårt att ta sig ut och behöver sällskap och hjälp med planering för att gå och handla, fika shoppa kläder osv.

Det är otroligt individuellt så det är svårt att säga vad exakt det innebär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in