Citat:
Ursprungligen postat av
Kallebrogen
Det står iofs inte i lagen att allas ord ska bedömas lika heller. Fri bevisvärdering är ju en allmän rättsprincip i Sverige, så lagstiftaren lämnar medvetet över det de inte specificerar i lag till rättstillämpningen. Hade de önskat en speciell form av bevisvärdering för vittnesmål hade det ju bara varit att lagstifta om det.
I äldre lag hade vi ju regler om att ett vittne hade ett halvt bevisvärde och två vittnen hade ett bevisvärde, men det blir ju lätt absurt. Saken är ju att olika människor är olika trovärdiga, och en vanlig Svensson är nog mer trovärdig än en avdankad pundare som suttit inne tretton gånger för bedrägeri och mened (för att använda ett extremt exempel).
Däremot håller jag med om att det blir överdrivet subjektivt. Studier har ju visat på att domare är ganska dåliga på att bedöma vem som talar sanning. Tyvärr saknas det väl bättre alternativ i dagsläget.
Tack, med det fetmarkerade så känner jag att du benat ut och klargjort varför det är som det är, så nu har jag inga mer frågetecken om det.
På det sista fetmarkerade så tänker jag spontant att man bara skulle kunna gå på bevis. Men faktum är att alla bevis har en berättelse och förklaring bakom sig som kan sannolikhetbedömas. Den misstäntke kanske hävdar att att någon tvingade honom att skjuta mot någon annan så därför finns hans fingeravtryck på pistolens avtryckarknapp.
I teorin skulle man kunna göra en kraftfull AI som mattematiskt avgör sannolikheten till hela kontexten, men vi är inte där än, och det är ju inte något en domare kan förmå att räkna ut. Eftersom alla bevisvärden har en berättelse och förklaring, så går det inte att enbart isolera bevisen. Förvisso skulle man kunna skriva ner, att det är bevis nog om det finns fingeravtryck på revolverknappen, eller om tjejen har mannens sperma i vaginan. Men, det är nog inte rimligt att man i ord skriver ner alla scenarion för alla tänkbara fall. Så sett ur detta, så har du ju rätt att det inte finns något annat alternativ som är bättre. Nu känns det faktiskt helt plötsligt bättre och jag kan acceptera att det är som det är, för jag inser nu att det inte finns något alternativ som är vettigare.