• 1
  • 2
2021-10-03, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Vilken kost ska man undvika då?
Det är ju många som trycker godis men som ändå inte får acne. Jag äter inte överdrivet mycket godis, nån gång ibland. Men jag har problem med acne som aldrig ger med sig. Testat nästan allt. Bortsett från de mest extrema läkemedeln.

Det är VÄLDIGT olika från person till person.
För mig behövde jag sluta upp med nästan alla metoder jag körde med. Varför är pga att det irriterade min hud utan att jag visste om det. Mycket vatten samt mycket frukt och grönt hjälpte för mig. Samt att smörja huden med en bra hudolja.

För vissa funkar det att skrubba sin rygg, för vissa så irriterar det huden och blir värre, det är tyvärr svårt.
Citera
2021-10-03, 18:35
Medlem
Wretch32s avatar
Hudläkare.
Tetralysal eller Isoterin.
Inga jävla krämer, dom är skit samt väldigt påfrestande att smörja in sig med natt & dag.

Sök gärna direkt kontakt med en hudläkare istället för att krångla dig genom Vårdcentralen.
Vårdcentralen hjälper dig absolut, men det tar oftast väldigt lång tid tills du får hjälp.
9/10 gånger så sätter dom dig på någon värdelös salva som bara drar ut på ditt lidande ytterliggare.

Acnekollen.Se kan också vara någort hjälpfulla.

Var gärna ute i god tid och "överdriv" dina plågor, annars så kan du få svårt att få hjälp är mina tips.

Lycka till!

Med Vänliga Hälsningar
Citera
2021-10-03, 19:56
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wretch32
Hudläkare.
Tetralysal eller Isoterin.
Inga jävla krämer, dom är skit samt väldigt påfrestande att smörja in sig med natt & dag.

Sök gärna direkt kontakt med en hudläkare istället för att krångla dig genom Vårdcentralen.
Vårdcentralen hjälper dig absolut, men det tar oftast väldigt lång tid tills du får hjälp.
9/10 gånger så sätter dom dig på någon värdelös salva som bara drar ut på ditt lidande ytterliggare.

Acnekollen.Se kan också vara någort hjälpfulla.

Var gärna ute i god tid och "överdriv" dina plågor, annars så kan du få svårt att få hjälp är mina tips.

Lycka till!

Med Vänliga Hälsningar

Jag var hos en hudläkare(efter remiss) . Hon tyckte inte jag hade tillräckligt mycket acne besvär för att få roacuttan utskrivet.... Så nej, så enkelt är det inte.
Citera
2021-10-04, 02:09
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Är tretinoin receptbelagd?

Ja.

Citat:
Jag var hos en hudläkare(efter remiss) . Hon tyckte inte jag hade tillräckligt mycket acne besvär för att få roacuttan utskrivet.... Så nej, så enkelt är det inte.

Haha, nu skrev användaren ovan i princip raka motsatsen till vad jag rekommenderade, men läs på om de vanliga biverkningarna med respektive preparat och fundera själv på om det verkligen är värt nyttan. Tretinoin har jag personligen använt och kan gå i god för både att det fungerar mot acne och har milda biverkningar i form av lätt rodnad, flagning hud i området som behandlas samt solkänslighet hos det nämnda hudpartiet. Det är inte jobbigt att smörja in sig heller, det är som att smörja in vilken nattkräm som helst...
Tabletter med A-vitaminsyra påverkar hela kroppen och ger eventuellt permanenta biverkningar på b.la. talgproduktionen. Isotretinoin ska användas bara som den sista utvägen när allt annat man testat inte fungerat och acnen är så svår att den i princip blir vanställande pga. ärrbildning och orsakar rejäl psykisk ohälsa. Det är ingen go to-medicin vilket din hudläkare verkade ha full koll på...

Att gå direkt på starkast möjliga mediciner med kraftiga biverkningar bara för att man inte har tålamod att vänta 6-8 veckor på att mildare mediciner ska få ge resultat är verkligen inte god sed hos en läkare.

Jag vill inte spekulera egentligen om andra användare, men att döma av hans inlägg, tror du han/hon genomgått en full kur med salva eller slutat i frustration efter en vecka för att det inte gav resultat direkt?
Senast redigerad av Rasande-Rose 2021-10-04 kl. 02:19.
Citera
2021-10-04, 21:11
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Ja.

Haha, nu skrev användaren ovan i princip raka motsatsen till vad jag rekommenderade, men läs på om de vanliga biverkningarna med respektive preparat och fundera själv på om det verkligen är värt nyttan. Tretinoin har jag personligen använt och kan gå i god för både att det fungerar mot acne och har milda biverkningar i form av lätt rodnad, flagning hud i området som behandlas samt solkänslighet hos det nämnda hudpartiet. Det är inte jobbigt att smörja in sig heller, det är som att smörja in vilken nattkräm som helst...
Tabletter med A-vitaminsyra påverkar hela kroppen och ger eventuellt permanenta biverkningar på b.la. talgproduktionen. Isotretinoin ska användas bara som den sista utvägen när allt annat man testat inte fungerat och acnen är så svår att den i princip blir vanställande pga. ärrbildning och orsakar rejäl psykisk ohälsa. Det är ingen go to-medicin vilket din hudläkare verkade ha full koll på...

Att gå direkt på starkast möjliga mediciner med kraftiga biverkningar bara för att man inte har tålamod att vänta 6-8 veckor på att mildare mediciner ska få ge resultat är verkligen inte god sed hos en läkare.

Jag vill inte spekulera egentligen om andra användare, men att döma av hans inlägg, tror du han/hon genomgått en full kur med salva eller slutat i frustration efter en vecka för att det inte gav resultat direkt?

Jag har genomgått många olika mediciner. 5-6st nu. Starkast jag använt hittills är nog Acnattack. Inte ens den fungerade. Vissa av dem fungerade under väldigt kort period, men kom tillbaka under samma kur. Så jag har gått hela stegen upp, men fick ändå inget utskrivet av hudläkaren.
Citera
2021-10-05, 00:46
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Jag har genomgått många olika mediciner. 5-6st nu. Starkast jag använt hittills är nog Acnattack. Inte ens den fungerade. Vissa av dem fungerade under väldigt kort period, men kom tillbaka under samma kur. Så jag har gått hela stegen upp, men fick ändå inget utskrivet av hudläkaren.

Hur länge använde du acnatac? Om din acne berodde på bakterietillväxt så borde ju det preparatet ha tvärdödat infektionen då det är både antibiotika och tretinoin i det. Du behöver nog göra en grundligare undersökning på vad det är för utslag du har egentligen, vävnadsprov eller något liknande. Om det nu är bölder stora som en femkrona så kan det ju vara annat än acne då det låter som väldigt extrema bölder och stor acne får man ju främst i ansiktet pga. hur talgkörtlarna är där och om du nu redan testat flera mediciner som är effektiva mot acne men de inte svarat på det, så talar det ju för att det är något annat som spökar som inte har med inflammerade porer att göra.
Senast redigerad av Rasande-Rose 2021-10-05 kl. 00:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in