Citat:
Ursprungligen postat av
Emoll
Är tretinoin receptbelagd?
Ja.
Citat:
Ursprungligen postat av
Emoll
Jag var hos en hudläkare(efter remiss) . Hon tyckte inte jag hade tillräckligt mycket acne besvär för att få roacuttan utskrivet.... Så nej, så enkelt är det inte.
Haha, nu skrev användaren ovan i princip raka motsatsen till vad jag rekommenderade, men läs på om de vanliga biverkningarna med respektive preparat och fundera själv på om det verkligen är värt nyttan. Tretinoin har jag personligen använt och kan gå i god för både att det fungerar mot acne och har milda biverkningar i form av lätt rodnad, flagning hud i området som behandlas samt solkänslighet hos det nämnda hudpartiet. Det är inte jobbigt att smörja in sig heller, det är som att smörja in vilken nattkräm som helst...
Tabletter med A-vitaminsyra påverkar hela kroppen och ger eventuellt permanenta biverkningar på b.la. talgproduktionen. Isotretinoin ska användas bara som den sista utvägen när allt annat man testat inte fungerat och acnen är så svår att den i princip blir vanställande pga. ärrbildning och orsakar rejäl psykisk ohälsa. Det är ingen go to-medicin vilket din hudläkare verkade ha full koll på...
Att gå direkt på starkast möjliga mediciner med kraftiga biverkningar bara för att man inte har tålamod att vänta 6-8 veckor på att mildare mediciner ska få ge resultat är verkligen inte god sed hos en läkare.
Jag vill inte spekulera egentligen om andra användare, men att döma av hans inlägg, tror du han/hon genomgått en full kur med salva eller slutat i frustration efter en vecka för att det inte gav resultat direkt?