2021-05-23, 19:48
Medlem
Fel forum.
Senast redigerad av Locifer 2021-05-23 kl. 20:43.
Citera
2021-05-23, 19:52
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Sluta skryt om dig och ditt barn. Lärare berömmer alla barn och du måste jobba på källkritiken om du litar på att hon säger att ditt barn är snabbt. Sluta. Oförskämd text. Sätt lås på tråden.
Citera
2021-05-23, 19:53
Medlem
alpha1pojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Min son skrev nationella prov för årskurs 3 nu i vår. Vi frågade honom om hur det hade gått. Han svarade alltid att det var superlätt osv. Men då min son är en slarvig slacker så tänkte vi att han nog hade en massa slarvfel.

Döm om vår förvåning när vi fick de resultaten. I princip alla rätt på allt! Från en kille som inte orkar anstränga sig det minsta.

När hans lärare sa att han var snabbast klar av alla dessutom så kände jag igen mig själv. Jag hade otroligt lätt för mig i skolan och var snabb och lite slarvig.

Ja det låter ju bra. Men jag har liksom gått i stå. Jag är fortfarande sjukt jävla lat. Fastnar på internet när jag borde jobba osv. Jag har aldrig behövt kämpa för något. Nu jobbar jag väl effektivt 2-3 timmar per dag men skriver upp 8 timmar. Så har jag gjort i 20+ år. Men alla är väldigt nöjda med mig och vad jag gör.

Så vad är problemet? Jo, om jag hade kunnat anstränga mig och kämpa så hade jag kunnat nå sjukt mycket längre än vad jag gjort. Jag vill att min son ska nå sin fulla potential och inte fastna i medelmåttighet som jag har gjort. (Debiterar en hel del som konsult i egen firma så det går ingen nöd på mig men jag saknar tyvärr allt vad driv heter...)

Kort sagt. Hur får jag min son att anstränga sig och bli det han har kapacitet till?

Tips, om han nu tex gillar matematik köp kursböckerna åt honom, dvs Ma1c, Ma2c, Ma3c, Ma4c, Ma5 och MaSpets så ska vi se i vilken takt han klarar av dem! Du kan göra samma sak fast i andra ämnen han är intresserad av.
Citera
2021-05-23, 19:56
Medlem
neuron-drones avatar
På min tid fick man hoppa upp en klass om man var för duktig.

Annars får du väl drilla honom själv. Det de som fattar lätt saknar är studieteknik. Se till att han lär sig detta. Sätt honom även i musiklektioner och kräv att han ska bli duktig. Middag kan han få om han spelar felfritt.
Citera
2021-05-23, 19:58
Medlem
Keldons avatar
Beröm inte resultat utan arbetsinsats. Pränta in arbete först belöning senare. Det är bättre att vara en late bloomer i skolans värld istället för en early bird.

Kolla om det finns något Gifted Children Promgramme i din stad där din son kan möta likasinnade och få tips därifrån.
Citera
2021-05-23, 20:00
Moderator
Maviels avatar
Låt honom inte hoppa upp en klass. Även om han har förmågan när det gäller IQ så saknar han det sannolikt beträffande EQ. Låt honom vara ung och mogna på alla sätt och vis.
Citera
2021-05-23, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Min son skrev nationella prov för årskurs 3 nu i vår. Vi frågade honom om hur det hade gått. Han svarade alltid att det var superlätt osv. Men då min son är en slarvig slacker så tänkte vi att han nog hade en massa slarvfel.

Döm om vår förvåning när vi fick de resultaten. I princip alla rätt på allt! Från en kille som inte orkar anstränga sig det minsta.

När hans lärare sa att han var snabbast klar av alla dessutom så kände jag igen mig själv. Jag hade otroligt lätt för mig i skolan och var snabb och lite slarvig.

Ja det låter ju bra. Men jag har liksom gått i stå. Jag är fortfarande sjukt jävla lat. Fastnar på internet när jag borde jobba osv. Jag har aldrig behövt kämpa för något. Nu jobbar jag väl effektivt 2-3 timmar per dag men skriver upp 8 timmar. Så har jag gjort i 20+ år. Men alla är väldigt nöjda med mig och vad jag gör.

Så vad är problemet? Jo, om jag hade kunnat anstränga mig och kämpa så hade jag kunnat nå sjukt mycket längre än vad jag gjort. Jag vill att min son ska nå sin fulla potential och inte fastna i medelmåttighet som jag har gjort. (Debiterar en hel del som konsult i egen firma så det går ingen nöd på mig men jag saknar tyvärr allt vad driv heter...)

Kort sagt. Hur får jag min son att anstränga sig och bli det han har kapacitet till?

Jag tror din son skulle behöva en förebild som han kan se upp till. En rejäl man som alltid jobbar hårt utan att gnälla och söka undanflykter/den lätta vägen ut.

Kan du bli den förbilden?
Citera
2021-05-23, 20:20
Medlem
Deckard-Cains avatar
Avlägsna dig ifrån barnet så ska du se att han ordnar upp sig. Uppenbarligen och precis som du själv säger, så ligger felet hos dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in