Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-05-23, 19:42
  #1
Medlem
Hej! Vet någon hur reglerna är angående ISK?

Har fått jobb i Norge och kommer därför vara där 7 dagar- hemma 7 dagar. Kommer betala skatt i Norge för att säkra norsk pension m.m. Får jag ha ett ISK i sverige då? Har redan 2 st, eller gäller detta bara om man öppnar nytt? Kommer alltså fortfarande vara bosatt i sverige o ha min adress här.
Citera
2021-05-23, 19:50
  #2
Medlem
Din ISK kommer börja beskattas som ett vanligt aktiekonto om du skriver dig utomlands. Kapitalförsäkring kommer beskattas som vanligt med schablonskatt.
Citera
2021-05-23, 19:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Din ISK kommer börja beskattas som ett vanligt aktiekonto om du skriver dig utomlands. Kapitalförsäkring kommer beskattas som vanligt med schablonskatt.

Men jag skriver mig ju inte utomlands, jag jobbar bara där. Betalar skatt i norge, bor i sverige?
Citera
2021-05-23, 19:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Din ISK kommer börja beskattas som ett vanligt aktiekonto om du skriver dig utomlands. Kapitalförsäkring kommer beskattas som vanligt med schablonskatt.
Beräknas då GAV från det datum man blir utskriven från Sverige? Eller vill staten både ha kakan och äta den...
Citera
2021-05-23, 20:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plingare
Men jag skriver mig ju inte utomlands, jag jobbar bara där. Betalar skatt i norge, bor i sverige?

Om du inte skriver dig där så kommer det fungera som vanligt. Om du skulle skriva utomlands eller bli utskriven kommer skatteverket börja vilja dra skatt på din utdelning. Jag vet inte hur det blir med GAV men har svårt att tro det skulle bli från du blir utskriven. Ditt inköpspris är ju när du köper och det som skatten beräknas på, så killgissar att du åker på att skatta på ditt inköpspris som i en vanlig aktiedepå.
Citera
2021-05-23, 20:25
  #6
Medlem
Om man skriver sig utomlands och har en isk så omvandlas den till en vanlig depå, så skulle gissa att värdet när den omvandling sker som räknas som inköpspris.
Citera
2021-05-23, 20:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plingare
Hej! Vet någon hur reglerna är angående ISK?

Har fått jobb i Norge och kommer därför vara där 7 dagar- hemma 7 dagar. Kommer betala skatt i Norge för att säkra norsk pension m.m. Får jag ha ett ISK i sverige då? Har redan 2 st, eller gäller detta bara om man öppnar nytt? Kommer alltså fortfarande vara bosatt i sverige o ha min adress här.

Skatt betalas väl där du är skriven?
Citera
2021-05-23, 21:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Skatt betalas väl där du är skriven?

Nej, behöver inte vara så. Om man är i Norge ett visst antal dagar/år så kan man skatta i norge. Då får man dessutom skatta mindre, eller rättare sagt får göra vissa skatteavdrag.
Citera
2021-05-24, 00:10
  #9
Medlem
smoerreboms avatar
Är det inte ett bra upplägg att ha en billig lgh i Sverige att vara folkbokförd på och dra nytta av den låga kapitalskatten och sen bor man i en riktig lgh i Norge?

Tänker mer på pensionering i Norge nu. Har man jobb där så faller det ju.
Citera
2021-05-24, 00:25
  #10
Medlem
Hej

Jag bor i Norge sen en tid tillbaka och mitt ISK har blivit till aktie och fondkonto men det beror på att jag skrivit mig här. Reglerna som gäller är...

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1..._3-1#%C2%A72-1

§ 2-1.Person bosatt i riket
(1) Plikt til å svare skatt har enhver person som er bosatt i riket.
(2) Person som
a. i en eller flere perioder oppholder seg mer enn 183 dager i riket i løpet av enhver tolvmånedersperiode, eller
b. i en eller flere perioder oppholder seg mer enn 270 dager i riket i løpet av enhver trettiseksmånedersperiode,
anses som bosatt i riket, men først i det inntektsår oppholdet i riket overstiger antallet dager som nevnt i henholdsvis a og b.

Det beror alltså på hur mycket tid/år du bor i Norge, du kan bli skatteskyldig i norge enligt dagarna ovan.
Citera
2021-05-24, 00:30
  #11
Medlem
Hej igjen

Vissa kollegor som pendlar är olika nojjiga, nån håller hårt på 183 dagar och jobbar inte mer i Norge för att de kan bli skatteskyldiga där, men vet inte hur noga norska staten är med detta. Men flyttar du tillbaka och skriver dig i Sverige kommer ditt ISK återgå till det vanliga och beskattas som tidigare. Men de utdelningar jag får beskattas til 30% och kommer upp som intäckt på deklarationen i Sverige.
Så skulle du skriva dig i Norge är det bättre att inte sälja av dina tilgångar då de kommer beskattas mer ca 30%.

Mvh Norgesrikedom
Citera
2021-05-24, 08:01
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Är det inte ett bra upplägg att ha en billig lgh i Sverige att vara folkbokförd på och dra nytta av den låga kapitalskatten och sen bor man i en riktig lgh i Norge?

Tänker mer på pensionering i Norge nu. Har man jobb där så faller det ju.


Det är ett jättebra upplägg för mig.

1. Bor nära norge
2. Får resa och boende betalt när jag är där.
3 kan med olika skatteavdrag ha en snitt kostnad på 20%
4. Det lönar sig alltså att betala skatt i norge och inte sverige pga högre pension och lägre skatt 😊
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback